Jump to content
Annons

Vad får dig att handla i en webbutik?


The Mr

Recommended Posts

Jag handlar bara på nätet om det är enda alternativet att få tag på det jag vill ha. Min erfarenhet säger att om man odlar en god relation med någon lokal handlare så tjänar man på det i längden, även ekomoniskt. Oftast får jag samma eller bättre priser på Musikbörsen som t.ex. hos Thomann, och i de få fall Musikbörsen är dyrare köper jag av dem ändå. Dessutom är det trevligt att träffa folk som har samma intresse och som kan ge sin syn på och erfarenhet av det man tänkt köpa samt ge råd om alternativ, för att inte tala om möjligheten att kunna låna hem en famn full med mikrofoner bara för att testa utan köpkrav, utan att visa leg och utan att lämna deposition. Det är också trevligt när man lärt känna personalen och de vet vilken smak man har och vilka prylar man redan köpt och utifrån det kan ge råd och tips om nya inköp, eller hindra en från att köpa något de vet att man kommer att bli missnöjd med.

Jag vill se och testa prylar innan jag köper dem. Man kan förvisso gå in i lokala musikaffären och testa och sedan åka hem och beställa från någon näthandlare istället, men det är svinigt och folk som pysslar med sådant förtjänar i mitt tycke att kölhalas tills det växer koraller på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har inte hört någon som är oseriös, till skillnad från fysiska kedjor som MB och JAM.

Njaa... Nevada music var väl inte sådär jättekul precis. Tror de ligger i Portsmouth, England. Det stod på webbsidan då tydligt att de sålde till Sverige och att de inte tog pengar från en innan paketet var klart för leverans, men de gjorde precis tvärtom. Hävdade sedan att de aldrig säljer till Sverige (dessutom trots att de sålde till i princip vilket land som helst och trots att det stod kvar på deras webbsida ett bra tag att Sverige var ok). Dessutom, de tog pengarna, och bröt därmed även mot det löftet. Sedan tog det veckor innan återbetalning. De skyllde på att det inte var dom som hade tagit pengarna, utan banken... hehe.

Dolphin gjorde en annan blunder. De hävdade att de hade inne en Fendar bas, men det hade de inte. Sedan när jag fick mailet som sa att de inte hade någon, så menade de dels att det skulle ta minst 2-3 månader innan den kom in igen, men pengarna hade de likväl redan tagit. Men det värsta var nog att basen ifråga fortfarande under tiden figurerade på deras sida som om den fanns inne... Jag påpekade detta, men inget hände. Å andra sidan var det unika exet det snyggaste exet av den basmodellen jag sett. Bra korrespondens annars.

Andra jag handlat av är Imuso, Steinbach och nu senast GM.

Föredrar engelska webbutiker framför tyska.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 3 veckor senare...

Jag kollar efter utbud och ser ifall jag kan ta "två flugor i en smäll" då man oftast behöver köpa mer än en sak idag 🙁.

Men annars är det nog kvaliten före kvantiten, så hellre lite högre pris men bättre möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som också vor intressant att veta är vad som får dig att inte vilja handla.
Nonchalant kundtjänst som inte svarar på frågor.

Långa leveranser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jag handlar nästan aldrig butik nuförtiden. Allt handlas på nätet.

För att det bekvämt och smidigt.

Samma här. Blir en hel del från Deutschland. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var länge förespråkare för näthandel, och jag köpte nästan allt där. Då var skillnaden stor i pris, och även om man då bodde i en liten håla så kunde man klicka hem vad som helst från nätet.

Det senaste året har jag ändrat mig rätt mycket. Dels har jag börjat tjäna pengar på ett helt annat sätt, och dels har butikerna själva insett att de måste konkurrera med nätbutikerna om de ska kunna överleva.

Nu när jag bor i Stockholm och jobbar i city så är det dessutom väldigt lätt att bara gå och köpa det jag ska ha. Det är inte värt att spara 3-400 kr på att köpa nåt DJ-kit hos Thomann, om det ska ta en månad innan det finns i lager, och sen ska man ändå ta sig bort till Postens företagscenter för att hämta ut paketet. Om det inte skiljer väldigt mycket i pris så köper jag oftast i butik nu för tiden.

Däremot köper jag oftast böcker på nätet, där är bokhandlarna fortfarande ljusår efter.

Och nu var väl egentligen frågan VAD som får mig att handla i en webbutik, och inte OM jag gillar att shoppa på nätet. Svaret är då tillgänglighet, pris, känt varumärke (som jag litar på inte börjar krångla med leverans eller support nångång), och bra recensioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Pris och leverans - Thomann, Tyskland 🙂.

Är dock lite dubbelmoralig och tycker om att känna på produkter i lokala butiker innan jag bestämmer mig och beställer - online. Är medveten om att detta är bad business, men möjligheten finns ju. Som tur är verkar den lokala butiken överleva bra på ungdomar och föräldrar som köper instrument 🙂.

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alltid pga lättja, är ju mycket enklare att trycka på en knapp och sedan gå till posten för att hämta ut ett paket än att gå till närmsta butik och klämma och känna på produkterna samt vara social 😛 Bor även lite off så postkontoret är betydligt närmre än de butikerna jag ofta handlar av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...