Jump to content
Annons

Vad får dig att handla i en webbutik?


The Mr

Recommended Posts

En intressant fråga som jag diskuterat med många, men nu alltså vill ta reda på vad de flesta tycker.

Något som också vor intressant att veta är vad som får dig att inte vilja handla. Skriv gärna vad här nedan.

/The Mr...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
DieHard (oregistrerad)
En intressant fråga som jag diskuterat med många, men nu alltså vill ta reda på vad de flesta tycker.

Något som också vor intressant att veta är vad som får dig att inte vilja handla.

I butik eller på nätet? Varför inte i fysisk butik har jag redan klarlagt i andra trådar. Andra har redovisat ungefär samma argument. Däremot ser jag ingen som helst anledning att inte vilja handla från webbutik.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Självklart är priset en viktig faktor men där jag bor är det dessutom ganska långt till någon bra fysisk butik. Tidigare bodde jag i Göteborg och handlade mycket på Andreassons men sen dom blev 4sound har servicen där sjunkit, och de senaste gångerna jag varit där har jag blivit både otrevligt och nonchalant bemött. De gånger jag handlat från både Thomann och DV247.com har jag fått otroligt mycket bättre service och saker som produktreklamationer har gått väldigt smidigt (smidigare än hos 4sound i Göteborg, där jag mer eller mindre fick en utskällning när min sustainpedal hade lagt av).

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Eh, det viktigaste är naturligtvis produkten. Och där har webbutiker en klar nackdel eftersom man inte kan känna och kläma på produkten. För somliga produkter är det viktigt för andra spelar det inte någon roll. Det finns inte på kartan att man skulle köpa ett par skor i webbutik.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
mer eller mindre fick en utskällning när min sustainpedal hade lagt av).

Och om du hade haft lite ryggrad så skulle du bett de fara åt helvete. Det är du som betalat för den och de ska vara glada att de ens har dig som kund. Det skulle varit mig nån försökt med. Skulle fått en sån utskällning att alla i butiken hade vänt sig om.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill lägga till leveranstiderna och leveransen också, vilket är en stor anledning till att jag beställer mer och mer från Thomann istället för att åka till MB-butiken i Gävle. Beställer jag en pryl som Musikbörsen inte har hemma (händer väldigt ofta) så får jag vänta runt en vecka, ibland längre, sedan åka 4 mil för att hämta den. Beställer jag från Thomann (som i det flesta fallen har det jag behöver hemma) så får jag vänta en vecka, sedan ringer det på dörren och jag får paketet hem. I värsta fall får jag hämta paketet på Ica, som jag har ca 6 km till.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja det är en anledning till att inte handla på oseriösa Kalle Anka kedjan MB. Hur ofta har dem sakerna inte hemma man vill ha? För att inte tala om deras helt genom usla hemsida där 90% saknar bild. Sen när man frågar när får ni in det igen? "Öhhhh det vet inte jag" får man till svar. Ja inte enskild säljares fel att inte veta. Men bara det får en att gå därifrån och lätt beställa från utomlands och säkert ha den minst lika snabbt eller t om snabbare än vänta i butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

En till aspekt i det hela är ju att man har ordentligt med tid för eftertanke när man sitter hemma och har tiden att jämföra olika produkter och kolla med flera olika källor. I butik blir jag ofta övertalad att köpa en annan produkt än jag hade tänkt, bara för att ångra mig efteråt och känna mig lurad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Priset och även leveranstiden eftersom de stora webshoparna lagerför i princip allt och kan leverera omgående. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag förstår inte frågan riktigt? Varför man väljer att handla på nätet istället för i riktig butik? Priset främst, såklart. Men sen just vilken webbutik man väljer, det beror ju på en massa faktorer (som hur seriös sidan ser ut, hur stora de är, hur deras rykte är, leveranstider, villkor, fraktavgifter etc).

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Priset och även leveranstiden eftersom de stora webshoparna lagerför i princip allt och kan leverera omgående. :rolleyes:

Ja till skillnad från musikbutikerna här. Som när jag skulle införskaffa UAD-1. Gick först till dlxmusic där pajasen där inte visste vad det var för något för sen försöka pracka på mig annat än det jag ville och gick därifrån. Gick till 4sound där nästa pajas inte heller först visste vad det var för något, och ändå jobbade på den avdelningen,för att sen säga att han inte visste om de sålde de korten i butik utan bara på nätet. Kunde inte svara på det eftersom det var fredag kväll och inte kunde ringa förrän på måndag och kolla vad som gäller. Tjena mors. Gick till JAM och givetvis hade de inte hemma det. De är väldigt lika MB på den punkten. Men jodå han, pajasen, skulle ta hem det åt mig. Ringde och tjatade men inte kom det något kort och inte hörde han av sig när han lovade det utan bara kom med usla lögner varför han inte gjort det. Tjena mors aldrig JAM mer heller. Beställde från Thomann då. Ja inte billigare eftersom de alltid kostat detsamma överallt, UAD-kort, men det var fan i mig värt 150:- som frakten kostade för att slippa alla jävla pajasar i fysiska butiker. Kanske de ska ta och måla näsan röda också innan öppningsdax?

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag förstår inte frågan riktigt? Varför man väljer att handla på nätet istället för i riktig butik? Priset främst, såklart. Men sen just vilken webbutik man väljer, det beror ju på en massa faktorer (som hur seriös sidan ser ut, hur stora de är, hur deras rykte är, leveranstider, villkor, fraktavgifter etc).

Har inte hört någon som är oseriös, till skillnad från fysiska kedjor som MB och JAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

En till aspekt i det hela är ju att man har ordentligt med tid för eftertanke när man sitter hemma och har tiden att jämföra olika produkter och kolla med flera olika källor. I butik blir jag ofta övertalad att köpa en annan produkt än jag hade tänkt, bara för att ångra mig efteråt och känna mig lurad.

+1! Känner igen det från ungdomsdagarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klickade "priset". Har så bra kontakt med de butiker jag handlar med och har haft så otroligt god hjälp och service av dem genom åren så jag har fortfarande aldrig handlat över nätet. Om jag hittade något som var extremt mycket billigare över nätet så skulle jag nog ta mig en funderare. Den service och support jag fått från mina ordinarie leverantörer har dock många gånger varit ovärderlig. Har direkt- och mobilnummer till ett par killar. Jag brukar ha svar inom ett par timmar - max. Värderar det oerhört högt. Som lärare med elever igång på långa lektioner händer det saker då och då. Då blir det viktigt med snabba insatser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
Och om du hade haft lite ryggrad så skulle du bett de fara åt helvete. Det är du som betalat för den och de ska vara glada att de ens har dig som kund. Det skulle varit mig nån försökt med. Skulle fått en sån utskällning att alla i butiken hade vänt sig om.

Fint att du är så tuff 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

Handlar sällan via webshop, jag vill fysiskt se det jag köper, gillar inte obehgliga överraskningar. har aldrig upplevt något problem i musikaffärer än så länge i alla fall, har dock bara upplevt problem via olika webshops, inte bara musikprylar. Så nä... jag vill träffa folk, de bästa bekantskaperna och nya arbetstillfällen kommer från människor jag träffat i den lokala musikaffären.

mitt bidrag till undersökningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset och Annat; att kunna kolla in olika prylar vilken tid på dygnet som helst. Man får visserligen inte testa dem då men allt behöver inte testas heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Och om du hade haft lite ryggrad så skulle du bett de fara åt helvete. Det är du som betalat för den och de ska vara glada att de ens har dig som kund. Det skulle varit mig nån försökt med. Skulle fått en sån utskällning att alla i butiken hade vänt sig om.

Han (4sound-killen) fick nog veta ett och annat men det är ju inte hans fel att 4sounds har en så dålig reklamationspolicy, så av den anledningen hjälper det ju inte att skälla tillbaka. Man kan såklart säga vad man tycker men att skälla ut ett enkillt butiksbiträde när det är en hel affärskedja som töntar sig ser jag ingen vits med.

Det jag reagerade på mot honom var hans bemötande som var under all kritik, och det fick han nog veta. Sen dess har jag inte handlat mer av 4sound och ser ingen anledning att göra det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Fint att du är så tuff 😄

Ja istället för vara typisk svensk och köra en knuten näve ned i fickan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det de enda alternativen? 😄

Peter Wahlbeck körde en av sina många roliga ståuppor om när en svensk man blir riktigt, riktigt arg. Då låter han trycka upp klistermärken som han sätter på sin bil: "EU - inte utan min prilla!". Då är man riktigt arg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pris och rekommendation från åtminstone någon; en trovärdig referens så man inte blir blåst.

Egentligen föredrar jag att handla över disk. Det är småtrevligt att pilla innan köp och tjata lite med folket i butiken. Men då ska det vara en trevlig butik, och det beror ju på vad det är för vara.. Ofta (nåja) handlar jag småsaker på nätet, som ändå detaljisterna i stan inte har i lager utan måste beställa själva (t.ex. nån speciell batteriladdare som passar bara just DEN kameran).

Jag är lite dubbel. Om det nu finns något som "köpglädje" så kan det vara ganska ball att hämta ett paket på posten oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med de flesta andra här, saker som måste testas handlar jag i butik, allt annat kan jag tänka mig att handla på nätet. Köper iofs strängar och plektrum i butik ibland, men det är mest av artighet om man varit och testat gitarrer och liknande utan direkt köpsyfte.

Framförallt är det pris, utbud och bekvämlighet som avgör, skall man ha någon lite obskyr adapter eller liknande är det ju meningslöst att gå till butik, dom får ju ändå beställa hem...

Gitarrer (och till viss del förstärkare) vill jag testa först, kan inte tänka mig att handla det på nätet eftersom det är så stora skillnader mellan olika ex.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...