Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tja!

Övertygad om att detta har frågats 100 ggr förut, men jag lyckas fan inte hitta någon tråd ändå!

Jag kör Logic Pro. Jag har i mina preferences ->Audio INTE 24bit recording ibockat. Jag antar att detta innebär att jag spelar in i 16 bit.

Två frågor:

1. Vad är skillnaden dessa emellan? Har det kostat mig mkt ljukvalitet el dyl för att jag spelat in i 16 bit?

2. Inför masteringen: Visst är det väl så att jag, när jag bouncar mina AIFF:er ska bounca dem i 16 bit och inte 24 bit nu när jag spelat in i 16..?

Tacksam för hjälp!

Annons
Posted

1. Om du har ok nivå in på spåren så blir det säkert inga problem. Men du kan ju köra 24 i forts!

2. Om mastringshuset tar 24 så kör 24. Eftersom du mixar ihop flera spår och processar i Logic så är din mix faktiskt 32-bit float. Så de 24 bitarna utnyttjas ändå!

Till sist! Om det låter bra så låter det bra! Bara kör! 🙂

Posted

som helt ovidkommande kuriosa info kan jag säga att tracket till en av våra svenska hiphophits för ett antal år sedan, dvs instrumentalen, enbart återfanns som mp3 i hygglig kvalitet när det skulle skickas till mastering (arrangemanget hade försvunnit) och därmed bara sparades om till aiff och skickades till masteringen.......och vad jag vet är det ingen som märkt något. så ibland undrar man hur stor vikt man egentligen man måste lägga på dylika tankegångar....! fast 24bitar är ju att föredra.... :=)