Jump to content
Annons

Audio Technica ATH-M50...


azin

Recommended Posts

Här hade du behövt ett eller flera stegsvar för skiftande frekvenser när lurarna är nya resp. inspelade så hade du kunnat mer än tro.

När jag köpte mina Esp-9 så fick jag med avbildade stegsvar för olika frekvenser.

Men det är ett avslutat kapitel eftersom det är för avslöjande och sådana är inte tillverkarna intresserad av eftersom det inte gagnar försäljningen i det långa loppet.

Guldpläterade kopplingar är inte bra för då kan inte kopplingen svetsa sig samman, jag kör med ofrivillig punktsvetsning i vissa fall, enkelt och smärtfritt. Gäller bara då kopplingarna är gjorda av stål under eventuell förkromning, har några sådana i form av krokodilklämmor.

Åh fy fan haha! laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 W (oregistrerad)

Jag är fyllig tillräckligt och även ljudet så som jag ser det, kör nu med dööööfylligt.

Måste gör ett tillägg där musiken är fylligare än fyllig och upplever du inte den så är det på tiden att uppgradera vilket du i.o.f.s är i gång med.

Är det inte vid sådan här musik som man har nytta av sina "ner" till 1 Hz?

Onsdag. Så här på morgonen är det riktigt kul och livar upp En till tusen då jag tänker på Gilberts uttalande om AKG k272 lurar.

Låter konstigt i mellanregistret!!!!!!!!!!

Det är "kuligaste" uttalandet ännu, mer av den varan!!!

Skulle också vara kul att prova ATH-M50, man kanske hade fått stora darren, slitit sitt hårstrå och skrikit varför köpta jag inte.... behövde inte varit så hiiien.

Beställt av Claes, vad är Claes?

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Beställt av Claes, vad är Claes?

Man brukar säga "vem är Claes". Han är en av skribenterna här, och han har även en liten firma som säljer ljudpryttlar. Jag har köpt lite grejer av honom förr och alltid varit nöjd med affärerna, även sett till pris jmf med tex Thomann Über Allez.

http://www.holmerup.biz/

I dag ligger mina lurar still i Gävle dit DHL har kört dem. Ingen daglig trafik står det i sökrutan. Hmpf!!! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Onsdag. Så här på morgonen är det riktigt kul och livar upp En till tusen då jag tänker på Gilberts uttalande om AKG k272 lurar.

Låter konstigt i mellanregistret!!!!!!!!!!

Det är "kuligaste" uttalandet ännu, mer av den varan!!!

Skulle också vara kul att prova ATH-M50, man kanske hade fått stora darren, slitit sitt hårstrå och skrikit varför köpta jag inte.... behövde inte varit så hiiien.

Men guuuu så roligt att du finner mina åsikter så underhållande! 😏

Jag kan samtidigt upplysa dig om att dina, ofta smått psykotiska, inlägg också roar ibland ... 😛

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar säga "vem är Claes". Han är en av skribenterna här, och han har även en liten firma som säljer ljudpryttlar.

Han är också den där stollen som har gjort en massa testinspelningar med diverse mer eller mindre kända mickar (länk dit finns i signaturen), så att folk som är intresserade kan ladda ner från testsiten och jämföra. 😉

-och som även planerar att när tiden och orken räcker till - och andan faller på - tänker göra riktigt seriösa tester av olika kablar och omvandlare, för att (förhoppningsvis) kunna avfärda en och annan myt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

I min fantasi så ser jag Gilbet med en 4W AGA-förstärkare och det är riktigt kul. Kan det vara orsaken till att han tycker AKG-lurarna låter konstigt i mellanreg?

Jag har också funderat på ledningarna till lurarna från förstärkaren och kommit fram till att kopparskenor med profil 10*60 längst ena väggen kanske inte skulle skada. Man vill ju inte missa några 1/100mW. Det har än så länge bara varit på det fiktiva stadiet eftersom jag kör med vanlig 1,5

mm2 för att inte tala om en omgjord datakabel mellan datorn och förstäkare.

Trots detta så hjälper det inte om man lyssnar på anläggningar som kostar 500000:-, det tycks inte bättre för mig. Men det är ju lite spännande med den åttarmade bläckfisken som kablarna till anläggning utgör.

Det är nu på senare tid som något har förändrat sig i fråga om ljud och det beror inte på några kablar det är ett som är säkert så Gilbet kan lägga ner i det fallet.

Ni får ha lite bas!!!!!!!!!

Ovanstående tagit i beaktande att jag inte är någon pannskrynklare när det gäller lyssna på musik.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

I min fantasi så ser jag Gilbet med en 4W AGA-förstärkare och det är riktigt kul. Kan det vara orsaken till att han tycker AKG-lurarna låter konstigt i mellanreg?

Jag har också funderat på ledningarna till lurarna från förstärkaren och kommit fram till att kopparskenor med profil 10*60 längst ena väggen kanske inte skulle skada. Man vill ju inte missa några 1/100mW. Det har än så länge bara varit på det fiktiva stadiet eftersom jag kör med vanlig 1,5

mm2 för att inte tala om en omgjord datakabel mellan datorn och förstäkare.

Trots detta så hjälper det inte om man lyssnar på anläggningar som kostar 500000:-, det tycks inte bättre för mig. Men det är ju lite spännande med den åttarmade bläckfisken som kablarna till anläggning utgör.

Det är nu på senare tid som något har förändrat sig i fråga om ljud och det beror inte på några kablar det är ett som är säkert så Gilbet kan lägga ner i det fallet.

Ni får ha lite bas!!!!!!!!!

Ovanstående tagit i beaktande att jag inte är någon pannskrynklare när det gäller lyssna på musik.

Du skrämmer mig. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Du behöver helt klart koppla av med lite öronmasage.

Har du några grannar så kan dom också koppla på samma gång eftersom den skakar om ordentligt.

Denna var inte så dum heller i masagehänseende:

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

I rökig miljö spricker rösten, får hoppas att det inte hörs sprucket.

Jag har nog fel på mina lurar eftersom det inte låter sprucket på något vis, fast det finns inte rök heller så det är svårt att dra några slutsatsers i nuläget.

Nu har vi en hel del som ATH kan köras in på.

På tal om

så blir det nytt och friska bananer i morgon så jag får säga god natt nu. Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick lurarna idag, blev så uppspelt att jag gjorde en helt ny låt klar på rekordtid, började med den så sent som igår. Det mesta mixandet gjorde jag genom lurarna, de kändes verkligen bra, både ljudmässigt och komfortmässigt med. Gjorde sångpålägg med dem, allt kändes bra. Jag är kanske lite hjärntvättad i förväg av all positiva kommentarer från både proffs och andra, få se om jag gillar dem lika mycket om ett par månader. Har två andra lurar med gott rennomé att jämföra med, Sennheiser HD280 Pro, och Beyer Dynamics DT-150.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Det är ett gott stycke på väg, nu fattas det kanske bara en riktig inkoppling så du får bra headroom. Hum det är kanske en överdrift från min sida men jag gillar att ha 100W till mina AKG.

Skall kolla vad gossen har för Beyer Dynamics lurar eftersom dom är så "glädjelösa", får verkligen hoppas att det inte sådana som du har för då är det väl ett jättefel på mig. I varje fall kostade dom över 3 lakan för något år sedan, inte värda en spottstyver enligt mig.

Kollar och det är Beyer Dynamics DT880 som gossen har.

Får ta en koll av ljudet igen, det kanske var skitinspelning som jag lyssnade på när jag dömde ut dom.

Nu får du ha bra dynamik i inspelningen, bättre än denna så får man klappa i händerna.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ett gott stycke på väg, nu fattas det kanske bara en riktig inkoppling så du får bra headroom. Hum det är kanske en överdrift från min sida men jag gillar att ha 100W till mina AKG.

Skall kolla vad gossen har för Beyer Dynamics lurar eftersom dom är så "glädjelösa", får verkligen hoppas att det inte sådana som du har för då är det väl ett jättefel på mig. I varje fall kostade dom över 3 lakan för något år sedan, inte värda en spottstyver enligt mig.

Vem är gossen?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Det är en av mina "små barn". Förmodligen inte lika känd som Claes här!?

Har du kollat Irene, här har vi en gitarr Irene för Gitarr Nilsson.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Plastiga är ATH M50 inte alls. Men livslängden på öronkuddarna verkar vara lite kort, mina har torrsprickor efter, ja när köpte jag dom? Kommer inte ihåg, ett eller två år sen. Mina Sennheiser HD280 pro har jag haft dubbelt så länge, de ser ut som nya än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plastiga är ATH M50 inte alls. Men livslängden på öronkuddarna verkar vara lite kort, mina har torrsprickor efter, ja när köpte jag dom? Kommer inte ihåg, ett eller två år sen. Mina Sennheiser HD280 pro har jag haft dubbelt så länge, de ser ut som nya än.

Man kanske kan undvika det med någon olja eller nått?

Sen tror jag dom är utbytbara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur snabbt de nöts, beror förstås också delvis på hur mycket man använder dem. Har du använt dina HD280 sedan du köpte ATH-M50...? 😉

Med tanke på att det är plast ("konstskinn"), så hjälper nog inte olja eller fett, som det hade gjort om det var skinn...

Kuddarna är ganska lätta att byta ut annars, om det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...