Jump to content
Annons

Audio Technica ATH-M50...


azin

Recommended Posts

Annons
1 W (oregistrerad)

K272 tycker jag personligen låter ganska konstigt i mellanregistret. M50 är kanske inte heller en topp-lur (har inte hört någon sluten som är) men klart mycket bättre än K272. M50 är en av de absolut bästa slutna lurarna jag provat. Bättre än DT150 till och med (tycker jag då).

Låter konstigt i mellanreg. det tycker jag låter konstigt. Jaha då får man leva med det.

En lur som däremot inte frambringade ett litet smile över huvud taget var någon Beyerdynamic som gossen köpt för över 3 lakan. Den tyckte jag var helt kass, man vill ju har ett litet på läpparna.

Logiskt sett så borde mellanreg. vara det lättaste att återge så man undrar hur det kan låta konstigt just där? För min del låter dom otroligt utsorterande av rena toner men ATH är kanske ännu bättre på det, får se om jag kommer över en lysning av dom någon gång.

Gilbert man skulle kunna tro att du säljer ATH lurar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter konstigt i mellanreg. det tycker jag låter konstigt. Jaha då får man leva med det.

En lur som däremot inte frambringade ett litet smile över huvud taget var någon Beyerdynamic som gossen köpt för över 3 lakan. Den tyckte jag var helt kass, man vill ju har ett litet på läpparna.

Logiskt sett så borde mellanreg. vara det lättaste att återge så man undrar hur det kan låta konstigt just där? För min del låter dom otroligt utsorterande av rena toner men ATH är kanske ännu bättre på det, får se om jag kommer över en lysning av dom någon gång.

Gilbert man skulle kunna tro att du säljer ATH lurar. 😆

Jag minns inte vad jag gav för mina Beyerdynamic, men de var nog bland det dyraste Musikbörsen kunde få fram för ca tio år sen. Men "konstigt" är nog ett bra ord för att beskriva ljudet.

Nu har jag beställt ett par ATH-M50 av Claes i Skåne. Jag tror aldrig jag läst om någon ljudpryl som alla som testat den varit så samstämmigt positiva om så det här ska bli kul. Tycker dessutom om att mixa i lurar, känner inte av nån större trötthet jmf med att lyssna i högtalarna, det gäller bara att hålla ner volymen rejält. Ibland kan jag dra på lite med monitorer o sub och knalla runt i huset och lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

För min del finns det ingen anledning att lyssna under 95dB, om det är extra bra inspelning så kan jag höja så medel blir uppåt 100 men det är sällan.

Allt är beroende på hur inspelningen är vilket känns lite konstigt eftersom större dynamik går att "intaga" med högre ljudstyrka. Ni har väl kört min specialare i orgel från någon dalgång i Italien, den är maffioso!

Nilsson denna låten skall du spela med dina nya lurar (när du får dom) så byxbenen fladdrar.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

I länken nedan står att man bör "bränna in" dessa lurar innan de låter riktigt bra. Är det så?

*Burn in definitely changes the sound. Other owners have suggested 40 hours of cooking. The headphones sound more distinct, clear, and the instruments have better separation. Even the bass is more lively and the soundstage is more expanded. All said, don't judge yet until you've pumped tunes through them for many hours. Which then, the end result will surely be a smile on your face.

http://www.headphonereviews.org/headphone/Audio-Technica/ATH-M50

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Det låter ju jättelovande, då kanske dom blir bättre än elektrostatiska hörlurar, tänka sig att hela membranet rör sig parallellt över hela ytan när dom blir inbrända, rena drömmen!!!!

Hur många milliwatt kan det tänkas fodras, har dom inte uppgett det?

Det blir nog bra skall du se.

På tal om lurar så gjorde detta snacket att jag plötsligt kan behöva dom däria 600W om jag skulle skippa viss del av trafon till mina ESP-9 vilka är elektrostater. Jag vet ju att dom lurarna behöver kräm då man inte utnyttjar 220 till trefon. I bland går det upp ett ljus som får en att vakna.

För dom som inte vet det så kan jag berätta att Koss ESP- 9 inte är något skit men jag kan vara utan, man är väl inte så kräsen i nuläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju jättelovande, då kanske dom blir bättre än elektrostatiska hörlurar, tänka sig att hela membranet rör sig parallellt över hela ytan när dom blir inbrända, rena drömmen!!!!

Hur många milliwatt kan det tänkas fodras, har dom inte uppgett det?

Det blir nog bra skall du se.

På tal om lurar så gjorde detta snacket att jag plötsligt kan behöva dom däria 600W om jag skulle skippa viss del av trafon till mina ESP-9 vilka är elektrostater. Jag vet ju att dom lurarna behöver kräm då man inte utnyttjar 220 till trefon. I bland går det upp ett ljus som får en att vakna.

För dom som inte vet det så kan jag berätta att Koss ESP- 9 inte är något skit men jag kan vara utan, man är väl inte så kräsen i nuläget.

Det lilla jag förstår så är de väldigt lättdrivna, laptopens hörlursuttag ska räcka bra. Jag har även sån här burk att peta in fyra lurpar i

http://www.thomann.de/se/presonus_hp4.htm?sid=f83605a87355bd778c8ad44859baad0e

Link to comment
Dela på andra sajter

I länken nedan står att man bör "bränna in" dessa lurar innan de låter riktigt bra. Är det så?

Är lite skeptisk till det... Har hört liknande förut om hörlurar i allmänhet, men det brukar komma från ungefär samma källor som tycker att en högtalarkabel ska kosta minst fem-tio lax per meter. Men vad vet jag. 😆

Kan väl sällan vara ett problem ändå? Det är ju inte som att man sätter sig och gör kritiska mixningsbeslut i ett par helt nya lurar hursomhelst... till att börja med så måste man ju lyssna in sig och lära sig lurarna. Men visst, är man osäker så gör det väl ingen skada att bränna på lite musik i dem över natten för att mjuka upp elementen eller vad det nu är som det ska göra... (?)

Själv satt jag helt enkelt och lyssnade på iTunes-samlingen i dem i en vecka innan jag började fatta beslut utifrån vad jag hörde i dem. Så har jag spelat in både öron och lurar ☺️

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

En slutsats som man kommer fram till är det det finns mycket troende folk när det gäller inspelat ljuds återgivning. Här en låt där anslagen kommer som pistolskott och det är trevligt eftersom man inte behöver vara alltför troende för att märka det.

Kan inte låta bli att tänka på Gilberts "konstiga" mellanreg. i mina lurar, när man hör denna låten så känns det riktigt kul med ett sådant uttalande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt påfrestande tråd. Man kan kanske anta att somliga lurar låter annorlunda efter att ha spelats ett tag. och att somliga inte gör det, beroende på materialet i elementen. Hittar jag nån mailadress till en Audio-Technicasupport så ska jag skriva och fråga dem. De borde veta hur det är med sina egna lurar i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Inspelning innebär alltså att något ändrar sig i materialhänseende från att ha haft en viss sträckgräns som utvidgats till att närma sig brottgränsen eller vad? För min del anser jag att det borde vara så att materialet håller sig konstant i den mån det går eftersom det redan från begynnelsen borde vara gjort av material som håller dess ursprungliga spänst oförändrad så länge som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelning innebär alltså att något ändrar sig i materialhänseende från att ha haft en viss sträckgräns som utvidgats till att närma sig brottgränsen eller vad? För min del anser jag att det borde vara så att materialet håller sig konstant i den mån det går eftersom det redan från begynnelsen borde vara gjort av material som håller dess ursprungliga spänst oförändrad så länge som möjligt.

Bashögtalare kan vara så. Jag har haft ett antal DAS.basar, 15 o 18". Spelade väl sönder nån och fick den omkonad av DAS-återförsäljare. Han sa att de lät mindre när de var helt nya, de gick lättare sen man spelat ett tag. Jag själv hörde tydlig skillnad också eftersom jag hade två lika lådor med en inspelad och en nykonad högtalare. Yes man. Så i min värld verkar det inte alls helt orimligt att vissa hörlurar låter bättre efter ett tag. Och sämre efter ett låååångt användande. Att mina DT 150 har dåligt med bas förbryllar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett par ATH-M50 för någon månad sedan när jag skulle tracka sång och sångaren "krävde" dem=/

Tyckte de var klockrena så nu använder jag dem själv och ref-lyssnar. Funkar även bra vid inspelning av trummor!

Jag tycker de är bra för att jag upplever dem "raka" i lyssningen. Har även några AKG/Sennheizer men gillar inte dem. AKG'diskant kommer jag inte överens med och Sennheizer är hårda..

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett par ATH-M50 för någon månad sedan när jag skulle tracka sång och sångaren "krävde" dem=/

Tyckte de var klockrena så nu använder jag dem själv och ref-lyssnar. Funkar även bra vid inspelning av trummor!

Jag tycker de är bra för att jag upplever dem "raka" i lyssningen. Har även några AKG/Sennheizer men gillar inte dem. AKG'diskant kommer jag inte överens med och Sennheizer är hårda..

Väldigt lovande kommentarer! Jag blir alldeles upprymd! Snart får jag mina! OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA OOOOOOOO IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar mina som rackarns jag med! Upplevde inte någon skillnad i ljud efter att de blivit "inspelade". Tveksam till hela det där fenomenet.. Nåja, hoppas du blir nöjd med dina lurar iaf!

Jag är lite sugen på någon riktigt isolerande lur att dra på när man vill mixa/lira gitarr med lurar när sambon tittar på top model i samma rum. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

har aldrig hört någon skillnad på hörlurar efter "inspelningstiden" som en del säger.

Har dock hört ganska stor skillnad när det gäller subbar/baselement. De blir mjukare nör konen spelats ett tag och får då en mjukare karaktär, tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sade i tråden som Gilbert länkade till, så har jag jämfört ett par väl inkörda Ultrasone Pro2500 direkt med ett par sprillans nya - och märkte ingen skillnad.

Har inte tänkt på någon skillnad när det gäller monitorer heller - men det beror kanske delvis på att man sällan har en likadan, nyuppackad att jämföra med...? Om man tror att man hör skillnad ett par veckor senare, så är det nämligen till största sannolikhet placebo, eftersom hörselminnet bara är några få sekunder långt och man därför inte kan göra en relevant jämförelse före/efter om man inte kan växla mellan dem direkt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Claes du är en ängel som inte går på vilka nitar som hälst och det känns bra. Men man vet ju inte om det kan finnas övermänniskor som har bättre minne än elefanter.

För min del har jag bara ett kriterie och det är om det låter bra för stunden eller ej som i sin tur tyder på att mitt minne är rätt normalt eller rent utav uselt.

Fast man får vara glad åt att man minns hur det låter i verkligheten om man nu gör det?

Tur man har kommit över pannskrynklar stadiet!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag mailat Audio-Technicas support, skrev så här:

In the link below they say that:

"*Burn in definitely changes the sound. Other owners have suggested 40 hours of cooking. The headphones sound more distinct, clear, and the instruments have better separation. Even the bass is more lively... and so on"

http://www.headphonereviews.org/headphone/Audio-Technica/ATH-M50

Whats your opinion? Is this true or bullshit?

Håkan Nilsson Ljusne Sweden.

Skulle jag själv sätta 20 spänn så skulle jag nog satsa på att ljudet inte ändras efter "inbränning". Men inte är jag helt säker som somliga verkar vara. Hoppas de svarar nu bara.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Det var ett jättebra svar men sen å andra sidan kan man skita i vilket eftersom även dessa omtalade förmodligen framkallar ett leende på läpparna redan från början, du får berätta hur stort det blir när du fått dom. Ett stort leende får man bara när det låter bättre än i verkligheten och med det menar jag att man inte har tillfälle att sticka in huvudet i spelande gitarr, inte jag i varje fall. Men ljudet från inspelning kan höras som om man var i gitarren och då blir man "glada spelande mannen".

Det är väl inte så stor chans att dom svarat Efter inspelning blir ljudet sämre? Fast det är ingenting du kommer att märka.

Allting blir bara bättre och bättre tills det nått sin höjdpunkt då det börjar gå utför. Man skall smörja in membranen med öronvax från en ost-asiat så håller uppsvinget sig längre. 😊

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall smörja in membranen med öronvax från en ost-asiat så håller uppsvinget sig längre. 😊

Glöm inte ormoljan som man måste smörja in kabeln med - och den superspeciella kontaktsprayen som man måste använda på guldpläterade kontakter för att de inte ska oxidera... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag mailat Audio-Technicas support, skrev så här:

In the link below they say that:

"*Burn in definitely changes the sound. Other owners have suggested 40 hours of cooking. The headphones sound more distinct, clear, and the instruments have better separation. Even the bass is more lively... and so on"

http://www.headphonereviews.org/headphone/Audio-Technica/ATH-M50

Whats your opinion? Is this true or bullshit?

Håkan Nilsson Ljusne Sweden.

Skulle jag själv sätta 20 spänn så skulle jag nog satsa på att ljudet inte ändras efter "inbränning". Men inte är jag helt säker som somliga verkar vara. Hoppas de svarar nu bara.

Jag skulle bli förvånad om du får ett konkret ja/nej-svar då de troligtvis inte vill stöta sig med något av lägren. Jag gissar på följande svar:

≈ Our headphones are always tested before packaging and sounds great strait out of the box. Some people report that they sound even better after some use but we have not done any tests to confirm these observations.

 

Sincerely/

Shirley Addams

Audio-Technica Limited

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle bli förvånad om du får ett konkret ja/nej-svar då de troligtvis inte vill stöta sig med något av lägren. Jag gissar på följande svar:

≈ Our headphones are always tested before packaging and sounds great strait out of the box. Some people report that they sound even better after some use but we have not done any tests to confirm these observations.

 

Sincerely/

Shirley Addams

Audio-Technica Limited

Det där ser ju ut som ett svar som någon redan fått på den här frågan, har du redan hunnit maila dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har de redan svarat, snabba rackare! Och hör och häpna, de skriver att ljudet faktiskt ändrar sig lite efter 50 timmar, jag ger mig inte på nån exakt översättning, så här skriver de. Inget speciellt namn står undertecknat, bara Audio Technica-loggan:

Hi Håkan

Headphones driver can change a little after 50 hours use, mellow a little and loosen a little in the bass end. How much of a change is arguable. This happens over time naturally, we do not recommend you have to burn your headphones in, but some people like to.

Hope you enjoy the new headphones, I love my pair of M50s

Best regards

Vad menar de med "mellow a little"?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Här hade du behövt ett eller flera stegsvar för skiftande frekvenser när lurarna är nya resp. inspelade så hade du kunnat mer än tro.

När jag köpte mina Esp-9 så fick jag med avbildade stegsvar för olika frekvenser.

Men det är ett avslutat kapitel eftersom det är för avslöjande och sådana är inte tillverkarna intresserad av eftersom det inte gagnar försäljningen i det långa loppet.

Guldpläterade kopplingar är inte bra för då kan inte kopplingen svetsa sig samman, jag kör med ofrivillig punktsvetsning i vissa fall, enkelt och smärtfritt. Gäller bara då kopplingarna är gjorda av stål under eventuell förkromning, har några sådana i form av krokodilklämmor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...