Jump to content
Annons

Audio Technica ATH-M50...


azin

Recommended Posts

Hej hej, helt ny här på forumet. Ska precis skaffa mig ett par lurar främst för mixning och produktion men skulle även vilja att de funkade någorlunda vid inspelning. Var på 4Sound där de rekommenderade dessa. Har provat dem och gillar ljudet och känslan de har, men har inte så superstor koll på sånt här, så därför undrar jag om det är någon som har erfarenhet av dessa eller som kanske har något annat förslag på lurar..? Tacksam för svar! Kram A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej Azin och välkommen till detta forum!

Du missade att bifoga länken, gör ett nytt försök eller tala om vilka lurar du kollat på.

/Hv

Tack tack! Oj kom det inte med? Det var ett par Audio Technica ATH-M50

Redigerat av azin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte ögonen med mig, det stod ju i namnet på tråden!

AT har jag ingen koll på så jag kan inte råda dig men för 1000:- får man ok lurar.

Passade du på att testa några olika? Det handlar ju en del om tycke och smak.

Man brukar föredra öppna lurar vid mix och slutna vid insp.

Det finns en del trådar här på forumet om lurar, antar att du redan kollat där.

Lycka till med dina inköp och som sagt välkommen hit!

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder själv dessa lurar. Så jag kan bara rekommendera. Har även ett par AKG 240. Personligen tycker jag Audio Technica är bättre men mina AKG är väldigt gamla.

Alla har ju sina favoriter så ta inte mitt ord på att dom är bra. Så provlyssna gärna fler om du har möjlighet på några skivor/inspelningar som du känner till väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej tack för alla svar!

Har kollat lite olika. ATH-M50 kostar ju runt 2000.. Ett par andra jag provat är Beyerdynamics BT-250.. De kostar ju runt 1000 men jag kände att ljudet i ATH-M50 var mycket bättre. Kanske lite lite bas för min smak, men det var väldigt rent och öppet ljud. Vad jag förstått är de slutna men ändå passande för mixning. Har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaksak men jag tror nog att dom kan fungera bra för mix. Vissa är överdjävliga på att mixa i lurar. Själv är jag inte sån men å andra sidan är jag inte specielt bra på att mixa över huvud taget.

Tror dock att lurar har en stor fördel om man sitter i ett dåligt rum. Det jag tycker är svårt är stereobilden och basen i övrigt tycker jag att lurar har många fördelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaksak men jag tror nog att dom kan fungera bra för mix. Vissa är överdjävliga på att mixa i lurar. Själv är jag inte sån men å andra sidan är jag inte specielt bra på att mixa över huvud taget.

Tror dock att lurar har en stor fördel om man sitter i ett dåligt rum. Det jag tycker är svårt är stereobilden och basen i övrigt tycker jag att lurar har många fördelar.

Okok! Tänkte iallafall börja med att mixa i lurar sen får det väl bli ett par monitorer att komplettera med.. Vill bara ha något som funkar bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej tack för alla svar!

Har kollat lite olika. ATH-M50 kostar ju runt 2000.. Ett par andra jag provat är Beyerdynamics BT-250.. De kostar ju runt 1000 men jag kände att ljudet i ATH-M50 var mycket bättre. Kanske lite lite bas för min smak, men det var väldigt rent och öppet ljud. Vad jag förstått är de slutna men ändå passande för mixning. Har jag fel?

Lite bas? Eller skulle det stå "lite mycket"...? Jämfört med många andra lurar så är de ganska basiga (dock inte alltför mycket, lagom för inspelningslurar tycker jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på samma lurar och köpte in dom efter rekommendation av en kompis som är proffs producent sedan över 10 år tillbaka. Han och hans studio kompanjoner bytte alla ut sina Beyerdynamic lurar mot just Audio Technica ATH-M50. De används som mixningslurar.

Enda negativa jag kan komma på med lurarna är att bygeln gör jävla ont efter ett tag, den har dom inte lyckats med. I övrigt krossar dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bas? Eller skulle det stå "lite mycket"...? Jämfört med många andra lurar så är de ganska basiga (dock inte alltför mycket, lagom för inspelningslurar tycker jag).

Håller med. Jag tycker dom går väldigt djupt ner och dessutom kontrollerat vilket är ett rätt ovanligt fenomen. Finns lurar som spelar mer bas men dom låter också sjukt mycket sämre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du gör helt rätt att köpa AT lurarna. Tänk på att mer bas inte alltid är bättre bas. Beyer lurarna(den modellen du testat) är mer bumliga och inte alls lika kontrollerade som AT lurarna. Det kan göra det svårt att höra alla detaljer bra i mixning, basen förstör för mycket. AT är bland det bästa jag hört och då talar inte frekvensen för sig på pappret, men dom har lyckats i praktiken vilket är det viktigaste.

Förstår inte att dom är så billiga i förhållande till hur de presterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Är det fler som har kommentarer ang ATH-M50? Jag gillar att mixa i slutna lurar och skulle vilja ha ett par riktigt skitbra par. De två jag har, HD280 Pro och Beyer Dynamic DT150 låter ganska olika. Beyerlurarna låter bäst, men jag tycker ingen av dem ger rättvisa åt hur basen blir i slutändan. Med Beyerlurarna blir det lätt att jag gasar för mycket bas.

Hur många db isolerar ATH-M50?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte rekommendera så många lurar då jag inte direkt har provat så många men jag har dem med och tycker de är kanonbra.

Bra bas och hyfsat detaljrika i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt hitta in till Audio Technicas sajt många ggr, men får bara upp en massa kartor man ska klicka på. Fan!

Har tex velat läsa hur många db de dämpar. Det är väl knappast nån lur som slår HD 280 pro på den punkten. Kan nån länka till just ATH-M50 på deras egen sida vore jag glad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt hitta in till Audio Technicas sajt många ggr, men får bara upp en massa kartor man ska klicka på. Fan!

Har tex velat läsa hur många db de dämpar. Det är väl knappast nån lur som slår HD 280 pro på den punkten. Kan nån länka till just ATH-M50 på deras egen sida vore jag glad.

http://eu.audio-technica.com/en/products/product.asp?catID=5&subID=39&prodID=266

Tyvärr står det inte hur mycket de dämpar, men som du säger, så är nog Sennehiser HD280 svårslagna. Ultrasones Pro-serie har ca 30dB dämpning, så de ligger inte långt efter, men ATH-M50 har jag ingen uppgift om hur mycket de dämpar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ujujuj vad sugen jag är på ATH-M50. Mina HD 280 pro låter distad i de lägre mellanregistren där min skrovelröst ligger. Det låter som att micken är halvtrasig. Och i mina andra lurar Beyer Dynamic DT150 låter sången väldigt bra, det hörs verkligen att min TLM102 är en riktigt bra mick. Men i stället är det väldigt tunt med bas i dem, och diskanten med tex cymbaler är för stark och låter distat.

Är det så att de här lurarna låter sämre efter några år? Eller är det jag som blivit lite bättre på att lyssna?

Här får AT fantastiska rescensioner:

http://www.testfreaks.se/horlurar-headsets/audio-technica-ath-m50/

Link to comment
Dela på andra sajter

Ujujuj vad sugen jag är på ATH-M50. Mina HD 280 pro låter distad i de lägre mellanregistren där min skrovelröst ligger. Det låter som att micken är halvtrasig. Och i mina andra lurar Beyer Dynamic DT150 låter sången väldigt bra, det hörs verkligen att min TLM102 är en riktigt bra mick. Men i stället är det väldigt tunt med bas i dem, och diskanten med tex cymbaler är för stark och låter distat.

Är det så att de här lurarna låter sämre efter några år? Eller är det jag som blivit lite bättre på att lyssna?

Här får AT fantastiska rescensioner:

http://www.testfreaks.se/horlurar-headsets/audio-technica-ath-m50/

Något distande har jag nog aldrig hört, som har berott på lurarna, men HD280 Pro är ganska starka i mellanregister/diskant och svaga i basen, så det är kanske rösten som låter så... 😉 - eller kanske överdriver lurarna något element i rösten så att det låter sämre ihop med micken som tar upp detaljerna bättre än den du har kört med tidigare...?

Det dröjer nog väldigt länge innan det blir någon nämnvärd försämring av lurar, så det är inget jag skulle räkna in i ekvationen - om du inte har använt dem hela arbetsdagar varje dag under många år - men troligen går de sönder mekaniskt innan det blir någon stor försämring av ljudet i alla fall...

Nåja - ATH-M50 är rejält mycket bättre ljudmässigt - och dessutom bekvämare än HD280 Pro, så jag skulle välja dem utan tvekan, trots att de inte har fullt så bra dämpning. Dämpningen räcker till i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Man är en spelare, för ett tag sedan så hade jag "beställt" ATH 50 men jag köpte AKG 272 eftersom dom lät för jäkla rent både här dom där i registret. Så jag fick aldrig prova ATH, är det synd om mig?

Kan det vara bättre än med AKG?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du kan skylla på lurarna GN... 😉

Just min egen röst låter typ extremt olika i HD280 pro resp DT150. Samma fenomen om jag byter mick mellan TLM102, NT2-A eller tex en dynasmisk Beta58. Om HD280 pro anses basfattiga, vad ska man då säga om DT150? De är riktigt tunna i basen. Men ska jag ratta fram min egen rossliga röst med lagom reverb osv är de ganska bra. Ett lurpar som funkar i alla register vore fint. Petar med smörkniven i sparbössan nu. blink.gif

Oj, jag skrev "dynasmisk" om Beta58an. Haha, fy fan, det ska jag behålla: -"Äh du vet att live sjunger jag jämt i Dyna-smisken!"

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Man är en spelare, för ett tag sedan så hade jag "beställt" ATH 50 men jag köpte AKG 272 eftersom dom lät för jäkla rent både här dom där i registret. Så jag fick aldrig prova ATH, är det synd om mig?

Kan det vara bättre än med AKG?

K272 tycker jag personligen låter ganska konstigt i mellanregistret. M50 är kanske inte heller en topp-lur (har inte hört någon sluten som är) men klart mycket bättre än K272. M50 är en av de absolut bästa slutna lurarna jag provat. Bättre än DT150 till och med (tycker jag då).

Link to comment
Dela på andra sajter

K272 tycker jag personligen låter ganska konstigt i mellanregistret. M50 är kanske inte heller en topp-lur (har inte hört någon sluten som är) men klart mycket bättre än K272. M50 är en av de absolut bästa slutna lurarna jag provat. Bättre än DT150 till och med (tycker jag då).

Har sett att det finns en variant med ett s i slutet av beteckningen. Vad skiljer de två?

http://www.thomann.d...ATH-M50&x=6&y=7

Menar du att DT150 skulle vara en bra lur? Jag tycker den är väldigt tunn i basen. Bra mellanregister och vass i diskanten.

Vilken lur håller du för den bästa av bra topplurar? Öppen eller sluten?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett att det finns en variant med ett s i slutet av beteckningen. Vad skiljer de två?

http://www.thomann.d...ATH-M50&x=6&y=7

Menar du att DT150 skulle vara en bra lur? Jag tycker den är väldigt tunn i basen. Bra mellanregister och vass i diskanten.

Vilken lur håller du för den bästa av bra topplurar? Öppen eller sluten?

Öppen absolut!

Gällande DT150 så låter det som du talar om DT100.

ATH-M50s har "rak" kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

ATH-M50 är kanon för mix! och inspelning och lyssning. De viktiga är nog att man lär sig sina lurar. Dock valde jag ATH-M50 just för att det var mycket bas men inte för mycket och det diskant/mellanregister blev inte lidande (uppfattar ja de som iaf). Och dom går att hitta för 1500. Ja köpte dom på jam för de men annars thomann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...