Nasse Posted February 1, 2009 Posted February 1, 2009 Jag har en liten fråga jag undrar över, vad exakt gör artister som Daft Punk, SebastiAn och andra på scen, när de uppträder live? Låtarna är ju skrivna och förberedda i förhand. Leker de bara runt med olika EQ inställningar eller vad exakt gör de? Nu pratar jag inte om vanliga DJs som samplar och beatmixar, utan de uppträdande musikproducenterna. Om man nu kan kalla dem det. Tänk Daft punk.
tbruce Posted February 1, 2009 Posted February 1, 2009 http://www.pitchforkmedia.com/article/news...hip-infiltrated
beariksson Posted February 1, 2009 Posted February 1, 2009 (edited) Justice är ju ett ganska bra exempel. De använder Ableton Live också, som Daft Punk, för att starta klipp osv. De ändrar i låtarna live och kan få det att låta hur de vill. De har även en microKorg som de spelar lite skit på live. Du skulle ju kunna lyssna på deras skiva Cross, sen lyssna på "A Cross The Universe", som är deras liveskiva och höra skillnade på låtuppbyggnaden etc. De står inte enbart och fifflar med EQn. Utrustning: 3 x Jazzmutant Lemur 2 x MacBook Pro 1 x Korg MicroKorg 1 x Korg ZERO8 Live Control 1 x Pioneer DJM800 Software: Ableton Live SebastiAn DJar för tillfället bara. Vilket han är jävligt kass på. Men han är skicklig producent 😆 Edited February 1, 2009 by beariksson
Rabieshund Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Justice är ju ett ganska bra exempel. De använder Ableton Live också, som Daft Punk, för att starta klipp osv. De ändrar i låtarna live och kan få det att låta hur de vill. De har även en microKorg som de spelar lite skit på live. Du skulle ju kunna lyssna på deras skiva Cross, sen lyssna på "A Cross The Universe", som är deras liveskiva och höra skillnade på låtuppbyggnaden etc. De står inte enbart och fifflar med EQn. Utrustning: 3 x Jazzmutant Lemur 2 x MacBook Pro 1 x Korg MicroKorg 1 x Korg ZERO8 Live Control 1 x Pioneer DJM800 Software: Ableton Live SebastiAn DJar för tillfället bara. Vilket han är jävligt kass på. Men han är skicklig producent 😳 Justice är också asdåliga på att DJa! De kan inte ens beatmixa! Iaf enligt det jag sett/hört på youtube..
beariksson Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Justice är också asdåliga på att DJa! De kan inte ens beatmixa! Iaf enligt det jag sett/hört på youtube.. Då är det väl tur att Ableton Live gör det åt dem?
4Trax Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 The shit! Det är showen som räknas inte vrida på en knapp! 😳
Pazo Posted February 15, 2009 Posted February 15, 2009 Då är det väl tur att Ableton Live gör det åt dem? NÄr de kör dj så kör de med cdj som vilka andra som hellst 🙂
Recommended Posts