Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har en liten fråga jag undrar över, vad exakt gör artister som Daft Punk, SebastiAn och andra på scen, när de uppträder live? Låtarna är ju skrivna och förberedda i förhand. Leker de bara runt med olika EQ inställningar eller vad exakt gör de? Nu pratar jag inte om vanliga DJs som samplar och beatmixar, utan de uppträdande musikproducenterna. Om man nu kan kalla dem det. Tänk Daft punk.

Annons
Posted (edited)

Justice är ju ett ganska bra exempel. De använder Ableton Live också, som Daft Punk, för att starta klipp osv. De ändrar i låtarna live och kan få det att låta hur de vill. De har även en microKorg som de spelar lite skit på live. Du skulle ju kunna lyssna på deras skiva Cross, sen lyssna på "A Cross The Universe", som är deras liveskiva och höra skillnade på låtuppbyggnaden etc. De står inte enbart och fifflar med EQn.

Utrustning:

3 x Jazzmutant Lemur

2 x MacBook Pro

1 x Korg MicroKorg

1 x Korg ZERO8 Live Control

1 x Pioneer DJM800

Software: Ableton Live

justice3.jpg

justice4.jpg

SebastiAn DJar för tillfället bara. Vilket han är jävligt kass på. Men han är skicklig producent 😆

Edited by beariksson
  • 2 weeks later...
Posted
Justice är ju ett ganska bra exempel. De använder Ableton Live också, som Daft Punk, för att starta klipp osv. De ändrar i låtarna live och kan få det att låta hur de vill. De har även en microKorg som de spelar lite skit på live. Du skulle ju kunna lyssna på deras skiva Cross, sen lyssna på "A Cross The Universe", som är deras liveskiva och höra skillnade på låtuppbyggnaden etc. De står inte enbart och fifflar med EQn.

Utrustning:

3 x Jazzmutant Lemur

2 x MacBook Pro

1 x Korg MicroKorg

1 x Korg ZERO8 Live Control

1 x Pioneer DJM800

Software: Ableton Live

SebastiAn DJar för tillfället bara. Vilket han är jävligt kass på. Men han är skicklig producent 😳

Justice är också asdåliga på att DJa! De kan inte ens beatmixa! Iaf enligt det jag sett/hört på youtube..

Posted
Justice är också asdåliga på att DJa! De kan inte ens beatmixa! Iaf enligt det jag sett/hört på youtube..

Då är det väl tur att Ableton Live gör det åt dem?