Jump to content
Annons

Beslutsångest ang. tempo på låt


strangedistortion

Recommended Posts

Hej!

Som titeln säger så har jag en väldans beslutsångest. Det är en ganska långsamt tuggande deathmetal-låt och jag vet inte om den är för långsam, så jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker.

Har slängt ihop en snabbare version också som referens. Medveten om att mixarna är kassa, men jag jobbar på det. 🙂

Original

Lite snabbare test

Alla åsikter välkomnas!

Redigerat av strangedistortion
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skönt att se att det finns fler än bara jag som har detta problem. Så gott som varje låt får jag svårt att välja tempo för.

Men jag brukar välja de snabbare, när jag gör olika versioner, eftersom om det går för sakta är det lättare att lyssnaren

blir uttråkad.

Av de två du la upp tycker jag den senare var bättre, alltså den snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner också igen mig i det här, väldigt väl.

För min del, har jag lyckats komma fram till att när en låt utövar den här tvetydigheten på mig, så beror det ofta på att något med låten inte stämmer. Ofta är det t.ex. en trummis som är tung i arslet och en sångare/leadgitarr som driver som attan .. alltså något liknande, i dom områdena. Att utförandet i sig självt är lite väl tvetydigt och spritt. Det gäller lika ofta datorprogrammerade arr. Där kan man ofta finna ljud som ligger lite "efter" eller lite "före", speciellt ibland samplingar och loopar. Det kan även röra sig om instrument som har olika "energi". En bas kan ha ett jävlaranama i sig fastän den bara spelar en "boomm" ton här och där, medan andra saker låter lugna, passiva och coola fastän de spelar mycket mer och fortare. Går man ner på riktigt små detaljer så kan även melodi-slingor och basgångar och annat motverka varandra energimässigt och uttrycksmässigt.

Så om jag har kontroll över såna element, då är det där jag börjar leta efter problemen, att göra saker mer parallella, mer uniforma. Tyvärr kan det bli lika tvetydigt om elementen i låten är för uniforma, att låten liksom inte får något annorlunda uttryck i högre eller lägre tempon. Låten, och utförandet av den, måste liksom 'vilja ha' ett tempo i sig själv.

Annars kan det även vara så att jag hört låten för mycket, eller så kan det faktiskt bara vara så att det faktiskt är svårt att bestämma sig. För mig är det vanligt att när jag börjar tröttna på låten, vilket man gör efter ett par dagar, så vill man höja tempot. Man blir avtrubbad, insnöad, och tänker inte på hur låten kommer att upplevas av den som bara hör den en gång, eller lyssnar på den någon gång då och då.

I såna fall brukar jag köra ut låten till MP3 eller annat. Så låter jag den vila, lyssnar inte alls på den, i .. ja, ju längre desto bättre. Har jag möjligheten kan jag vänta i 2 veckor, och jag försöker att aldrig ens tänka på låten överhuvudtaget under den tiden. Lägger filen där jag aldrig ser den, tar mig några rejäla fyllor, jobbar på helt andra saker .. allt för att glömma. Brukar sätta upp en påminnelse i Outlook, så jag ska bli påmind. Sen, när jag hör den igen, då brukar jag väldigt lätt känna om den ska upp eller ner lite.

Hoppas det här kan bidra med några tankegångar. Lycka till 🙁

PS. själv tyckte jag den långsammare kändes en smula bättre. Spelet är så tajt och precist, så det långsammare tempot tyckte jag fick ut lite mer "sug", lite mer tyngd och eftertryck. DS

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Den snabbare var bättre (jävligt bra btw).

Dock tycker jag personligen nästan alltid att en snabbare version är bättre... Det finns dock några undantag:

1. Lägre tempo kan ge utrymme för "häng" och betoningar som är svåra att få fram i högre tempo.

2. Melodin kommer inte fram i det högre tempot.

3. Stämningen i låten som helhet kräver ett lägre tempo (i.e. svårt att sjung jag älskar lugna mornar i 240bpm...).

4. Lägre tempo på några låtar kan höja känslan av speed i de "kringliggande" låtarna med högre tempo (på skiva).

Men, vad f-n vet jag?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med om att bestämma tempo är svårt.

Framförallt om man i replokalen står och spelar och sedan ställer man sig i studion och skall bestämma vilket tempo låten verkligen går i plus att när man sedan kör live så känns det som att alla låtar man spelat in går för långsamt.

Jag får därmet 3 olika tempo att försöka hitta. Det som känns bra i stuido, replokalen eller på scen! Brukar förlita mig på min "naturliga-handledsrytmik-tempo" mot gitarren och snarast möjligast efter en kort inspelning stå och och headbanga järnet till det man spelat in för att se om det känns bra helt enkelt. Om det någonstans känns konstlat, tillgjort eller mekaiskt i mina rörelser brukar det vara fel tempo för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner också igen mig i det här, väldigt väl.

För min del, har jag lyckats komma fram till att när en låt utövar den här tvetydigheten på mig, så beror det ofta på att något med låten inte stämmer. Ofta är det t.ex. en trummis som är tung i arslet och en sångare/leadgitarr som driver som attan .. alltså något liknande, i dom områdena. Att utförandet i sig självt är lite väl tvetydigt och spritt. Det gäller lika ofta datorprogrammerade arr. Där kan man ofta finna ljud som ligger lite "efter" eller lite "före", speciellt ibland samplingar och loopar.[...]

+1

Nu sysslar jag mest med elektronisk dansmusik och där får jag för mig att det ofta kanske är snäppet viktigare med "millisekund-tajming" än i många typer av rockmusik, men tajming är såklart ändå grymt viktigt. Jag brukar försöka anpassa svänget för det tempot jag valt så pass mycket att alla andra tempon känns fel. Om jag kan ändra tempot med +/- 1 BPM och jag är osäker på vilket som låter bäst så har jag inte lagt ner tillräckligt med tid på instrumentens tajming 🙁

En bra grej i de lägena tycker jag är att sola olika instrument tillsammans. Då kan man höra t.ex. att trummorna och den där synthslingan låter tajta tillsammans, men så fort basen kommer in så känns det som att hela låten tappar driv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra svar allihopa, får tacka så mycket för tipsen! 🙂 Känner mig dock inte säker ännu, ser fördelar och nackdelar med båda. Snabba är svängigare, men håller samtidigt med Opus om att originalet känns tyngre och fetare. Mer karaktär på något sätt. Men vafan, får ta och besluta något bara, det är ju ändå bara några BPM det rör sig om. Skulle det bli fel så får jag väl spela om och då har jag ju ändå fått något gjort istället för att bara stå och stampa. ^^ Tack för hjälpen!

Annars kan det även vara så att jag hört låten för mycket, eller så kan det faktiskt bara vara så att det faktiskt är svårt att bestämma sig. För mig är det vanligt att när jag börjar tröttna på låten, vilket man gör efter ett par dagar, så vill man höja tempot. Man blir avtrubbad, insnöad, och tänker inte på hur låten kommer att upplevas av den som bara hör den en gång, eller lyssnar på den någon gång då och då.

I såna fall brukar jag köra ut låten till MP3 eller annat. Så låter jag den vila, lyssnar inte alls på den, i .. ja, ju längre desto bättre. Har jag möjligheten kan jag vänta i 2 veckor, och jag försöker att aldrig ens tänka på låten överhuvudtaget under den tiden. Lägger filen där jag aldrig ser den, tar mig några rejäla fyllor, jobbar på helt andra saker .. allt för att glömma. Brukar sätta upp en påminnelse i Outlook, så jag ska bli påmind. Sen, när jag hör den igen, då brukar jag väldigt lätt känna om den ska upp eller ner lite.

Hah, skönt att jag inte är ensam om det. Brukar nästan alltid börja hata mina låtar efter ett tag tills dess att jag bara ser fel överallt och börjar på ett nytt projekt. Men denna gång är jag fast besluten att göra klart skiten. Skulle jag ta en paus skulle abstinensen helt säkert sätta in och jag börjar på nåt annat. Det här med disciplin är jag inte så bra på. :/

Redigerat av strangedistortion
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Skulle velat höra growl på den snabbare med för att bättre kunna avgöra vilken jag föredrar. Men just nu känns det ändå som den långsammare är bättre. Fördelen med en långsammare är att det blir tyngre. Sen så är är väl ändå den långsammare inte så långsam. 😄 Ja kanske för den här stilen då. Men gör gärna fullständig mix på båda låtarna. Lättare bestämma när allt är helt klart. Och glöm inte lägga upp när det är klart. Vill höra slutresultatet på det här. 🙁

Fast jag förstår inte varför ni har svårt bestämma tempot. Själv tycker jag är superenkelt. Men det beror väl på hur man skapar en låt. Jag utgår alltid från en mididtrumloop först så då kanske det inte är så konstigt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni verkar tycka om den, sugen att göra klart nu. Vilket behövs, spelade nämligen om hela låten och lite till i original-tempot men insåg motvilligt att den känns för seg. :/ Inte mycket, men tillräckligt för att jag kommer störa mig på det varje gång jag hör låten. Får göra om och göra rätt.

Och glöm inte lägga upp när det är klart. Vill höra slutresultatet på det här.

Sure! Vore nice med lite feedback från andra än polarna. Där får man inte mycket mer än ett "bra". 😑

Redigerat av strangedistortion
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...