Guest BogusBill Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Jag vill ha en sådan mic som de brukar ha på 80tals totp klipp. Vad heter de, vad tror ni en kostar och var kan man finna dem? Jag skall inte ha den till studiobruk utan till livebruk, men jag visste inte vart jag skulle fråga och här fanns en mirkofonavdelning. här är lite klipp med sånna jag menar: http://www.youtube.com/watch?v=wUX194UUB_g aja ni fattar, jag tycker de är snygga. Vet inget annat om dem överhuvudtaget. Tacksam för hjälp.
trombonisten Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 (edited) Det verkar vara från samma program på BBC. I närbild ser man att det öppningar nån centimeter bak på kroppen. Det får mig att gissa att det är en njure (även kalla kardioid). Typexempel någrar år tillbaka skulle kunna vara KM84: http://www.recording-microphones.co.uk/Neu...crophones.shtml Mickarna ser lite annorlunda ut, så det kan vara någon annan sort. Kanske Schoeps eller det engelska märket Calrec. Det handlar då om kondensator-mickar. Inte det bästa valet för handhållen mick, känsliga för handljud och känsliga för puffar. Det är orsaken till att ingen använder såna numera. Men fritt fram att göra andras misstaga igen är det ju alltid. Finns en del moderna att välja på, men de ser inte ut som de smala (eftersom de låter bättre). Exempel Neumann KMS104 (men det finns en hel massa). Jag har kört med småkondingare till PA då och då. Kan låta skitbra till rätt sångare. Allra roligast är om man använda rundtagande mickar (tips, inga öppningar neråt kroppen), men det strular rätt lätt med rundgång. När det funkar är det himla bra ljud dock. Och ingen näreffekt så rösten ändras inte om man varierar avståndet. Rundtagande är ju annars det som gäller för de där små myggorna vid munnen. Någorlunda prisklass och liknande utseende, kolla till exempel Oktava MK012 eller Roede NT5 eller SE Electronics SE1 -- inga garantier, inte använt någon av dem för PA. Lite bättre klass, och pris, exempelvis Neumann KM184. Sen finns det ju mina favoriter som inkluder sånt som Sennheiser MKH40 eller Schoeps CMC6+MK4. Inte nåt jag sätter i händerna på en rockare dock på grund av priset. // Gunnar Edited January 18, 2009 by trombonisten
joachime Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Calrec låter rimligt. Har använt någon liknande mick fast matt svart. Oavsett vad de använt för mick i klippen var det enbart för utseendets skull. Framträdandena är playback så det ryker om det.
Guest BogusBill Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Jah, det är från top of the pops på bbc allihop. Jag vill också bara ha en för utseendets skull men det är ju bra om den går att använda, inte går sönder hur lätt som helst och inte är för dyr. Bandet jag spelar i spelar väl nån slags experimentiell punk och det går ganska villt till. Jag har inte mkt kunskap om studioteknik, hur ömtålig är en kondensator mikrofon egentligen? spelar bas och sjunger så jag använder ju stativ så det där med handljud kanske inte är så farligt. Vad är "puffar", är det om man andas på den? Vart är bäst att köpa mikrofonerna du nämner ifrån?
joachime Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Jag vill också bara ha en för utseendets skull men det är ju bra om den går att använda, inte går sönder hur lätt som helst och inte är för dyr. Kondensatormickar behöver puffskydd om man tänker sjunga i dem. Gillar du långa smala mickar i silverfinish kan jag rekommendera Shure SM81 med matchande vindskydd. Kostar från 4000:- och uppåt nya, men går att hitta billigare beggat. Typ 1500:-
Guest BogusBill Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 (edited) Ahh, Tack för tipset och hjälpen. Den var riktigt snygg. Synd med puffskydd, men vad skall man göra? får väl börja spela playback.. Ähh nämen jag skall nog ta och köpa en såndär SM81a. vart är bästa stället att hitta begagnat? är det vendolin? Tål den stryk lika bra som en sm58? om inte tål den lite stryk eller är den jättekänslig? Edited January 18, 2009 by BogusBill
joachime Posted January 18, 2009 Posted January 18, 2009 Ahh, Tack för tipset och hjälpen. Den var riktigt snygg. Synd med puffskydd, men vad skall man göra? får väl börja spela playback..Ähh nämen jag skall nog ta och köpa en såndär SM81a. vart är bästa stället att hitta begagnat? är det vendolin? Tål den stryk lika bra som en sm58? om inte tål den lite stryk eller är den jättekänslig? De är hyffsat stryktåliga. Men inte alls som en dynamisk mick (typ Shure SM58). Klarar livegig men inte att slå i spikar med.
Demonproducenten Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Synd med puffskydd, men vad skall man göra? skruva av det
Guest BogusBill Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Synd med puffskydd, men vad skall man göra? skruva av det Jo, Ska ju testa utan även om jag köper till ett skydd. Det lät ju som att det inte var nån hit, men jag får väl se. Föresten de här Calrec som nämdes. Tillverkas de fortfarande eller är det något gammalt? Är de väldigt svåra att få tag i och är de sinnes dyra?
Recommended Posts