Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej gott folk, och God Fortsättning!

Jag har använt Ableton Live ett tag nu, men tycker aldrig jag får riktig ordning på detta med Buffer / Latency / CPU Load.

Först och främst kan jag berätta vad jag har för dator, osv.

AMD Athlon 64X2 Dual Core Processor 3800+

2.01 GHz, 3 GB RAM

Ljudkort: M-Audio Delta 2496

För tillfället har jag satt inställningarna enligt följande:

44.100 Sample rate, 512 samples Buffer size

Dessa inställningar är OK för det mesta, men ju mer ljud som läggs på desto större blir problemen.

Det är när jag laddar de riktigt tunga ljuden som det börjar att spraka och hacka, och även om jag tror att dessa störningar försvinner när jag renderar filerna så blir det näst intill omöjligt att arbeta med för stunden. Jag tycker mig ha märkt sambandet:

Låg Buffer Size (ex. 128) = mycket sprak, kort latency

Hög Buffer Size (ex. 512) = lite sprak, lång latency

I Live Manual kan man läsa att klockhastighet, arkitektur, cacheminne och "system bus bandwidth" (vet ej vad detta är) spelar in när det gäller hur Live uppför sig.

Då undrar jag vad som kan vara lämpligt för mig att göra?

Jag har hört talas om att "klocka upp" processorn, men hur gör jag det, och kan det hjälpa mig?

Ska jag ändra "virtuella effekter" till "Justera för bästa prestanda", och höja det virtuella minnet (till vilket värde, i så fall), t. ex?

Vad innebär "system bus bandwidth" och kan jag ändra detta?

Ja, som ni märker är det en hop av frågor, men inget skulle glädja mig mer än om ni vänliga själar kunde hjälpa mig med dem.

I så fall kan nog musikåret 2009 bli än trevligare.:-)

Vi höres,

Pelleman

Annons
Posted (edited)

Tja, ingen annan verkar hjälpa dig så jag ger dig de svar jag kan.

Att ställa in lägre buffersize så man får mindre latency/fördröjning innebär också att datorns processor måste arbeta mer. Och ju mer pluggar man använder, och speciellt tyngre orkesterbiblotek, gör att processorn måste jobba hårdare. Då säger det sig själv att man ínte alltid kan ha så himla låg buffersize och latency. Så när du läggger på mer o mer och det börjar spraka o hacka så får du helt enkelt höja den. Men jag kan säga att jag brukar ha mycket högre buffersize när jag jobbar med orkesterbiblotek.

Du har en hyfsat bra processor men för kunna köra tunga projekt med låg latency utan sprak behövs mer kräm. Att klocka innebär ungefär att ta bort begränsningar som finns, som att chippa en bil så den går fortare utan att egentligen byta några delar tex. Detta gör man i Bios-systemet men man bör vara insatt och veta vad man gör. Temperaturen stiger hos processorn och det finns risker. Det är inget jag kan mycket om utan hänvisar till sweclockers.com om du verkligen vill testa det. Ett annat alternativ är att skaffa en Quadprocessor som då har 4 kärnor som jobbar. Nu kan jag inte Ableton men googlade och förstod det som att det finns stöd för flera kärnor sedan version 6 men kolla upp det själv isåfall. Då får du också kolla om ditt moderkort stöder Quad och du nu funderar på det.

"Justera för bästa prestanda" tror jag syftat på att stänga av onödiga applikationer i ditt operativsystem som drar resurser/processorkraft. Sök på "tweak windows" så får du mer svar. (Jag antar att du kör windows) Men finns liten chans för komplikationer och man kan inte räkna med jättestor prestandaresultat pga. av de små ändringarna. Men själv brukar jag bara koppla ur internet och stänga ner brandvägg o virusprogram och sparar då en del processorkraft och RAM.

Hoppas detta var till hjälp.

Mvh

Memphis

Edited by Memphis
Posted
Tja, ingen annan verkar hjälpa dig så jag ger dig de svar jag kan.

Att ställa in lägre buffersize så man får mindre latency/fördröjning innebär också att datorns processor måste arbeta mer. Och ju mer pluggar man använder, och speciellt tyngre orkesterbiblotek, gör att processorn måste jobba hårdare. Då säger det sig själv att man ínte alltid kan ha så himla låg buffersize och latency. Så när du läggger på mer o mer och det börjar spraka o hacka så får du helt enkelt höja den. Men jag kan säga att jag brukar ha mycket högre buffersize när jag jobbar med orkesterbiblotek.

Du har en hyfsat bra processor men för ännu lägre latency behövs mer kräm. Att klocka innebär ungefär att ta bort begränsningar som finns, som att chippa en bil så den går fortare utan att egentligen byta några delar tex. Detta gör man i Bios-systemet men man bör vara insatt och veta vad man gör. Temperaturen stiger hos processorn och det finns risker. Det är inget jag kan mycket om utan hänvisar till sweclockers.com om du verkligen vill testa det. Ett annat alternativ är att skaffa en Quadprocessor som då har 4 kärnor som jobbar. Nu kan jag inte Ableton men googlade och förstod det som att det finns stöd för flera kärnor sedan version 6 men kolla upp det själv isåfall. Då får du också kolla om ditt moderkort stöder Quad och du nu funderar på det.

"Justera för bästa prestanda" tror jag syftat på att stänga av onödiga applikationer i ditt operativsystem som drar resurser/processorkraft. Sök på "tweak windows" så får du mer svar. (Jag antar att du kör windows) Men finns liten chans för komplikationer och man kan inte räkna med jättestor prestandaökning. Men själv brukar jag bara koppla ur internet och stänga ner brandvägg o virusprogram och sparar då en del processorkraft och RAM.

Hoppas detta var till hjälp.

Mvh

Memphis

Ett jättestort tack till dig, Memphis! Det är härligt med folk som engagerar sig i andras problem på detta sätt.

Jag ska nu sätta mig in i alla detaljer du plitade ner och se om saker och ting ordnar sig. Jag är hoppfull med tanke på

ditt uttömmande svar. 😕