Jump to content
Annons

Lär dig sökning på Studio Forum


Neko

Recommended Posts

Din sökguide på Studio Forum

Eftersom folk har efterfrågat en guide, och en det verkar vara så att en del inte vet hur man hittar sökfunktionen, eller vet var man hittar den. Gör jag helt enkelt en liten guide.

Är det något du vill lägga till i form av tips och trix, bara posta nedanför.

[EDIT: Har observerat att mina sökexempel inte fungerar. Kan lägga upp lite bilder istället för länkar senare, så att materialet blir lite tydligare.]

===================================================

Först måste du veta var knappen för sök sitter. Den sitter som bilden nedan visar, uppe i högra hörnet.

post-1-1243350711.png

Nu kommer jag gå igenom bilden nedan som föreställer söksidan, siffra för siffra.

post-1-1243350715_thumb.png

1: Här skriver du in vad du vill söka på. Rätt simpelt, men det finns faktiskt vissa saker att tänka på.

Du kan använda sk. "logiska operatorer" i din sökning för att bredda eller avgränsa din sökning. En sökning på ljudkort ger i skrivande stund 8 sidor resultat. Är lite väl mycket för att hantera.

Vi begränsar oss lite. Vi vill veta lite mer om ljudkortet juli@ och inte ALLA ljudkort. Så vi lägger helt enkelt till det i sökningen. Ljudkort AND juli@. And är sålunda en logisk operator (AND = Och) för de som inte är så haj på engelska) Alla trådar som innehåller orden ljudkort och juli@ kommer nu att visas.

Genast får vi mycket färre träffar.

Vi kan också göra sökningen större genom att använda den logiska operatoren OR. (OR = Eller) Låt oss säga att vi är intresserade av ett mixerbord. Låt oss säga att vi inte är direkt intresserade av jämförelser, men vi vill ha fram så många trådar som möjligt för att öka valmöjligheterna. Vi söker på Neve OR Alto eftersom det är dessa vi är intresserade av. Vips har vi ett antal svar

Sökningarna får du göra själv tills jag lägger upp lite pedagogiska bilder... 😲

Tänk även på att du kan komma långt med att variera ditt sökord. Bygg bygga bygge bygger ger ju lite olika mängder resultat.

===================================================

OBS!

Du kan inte söka på ord som är 3 bokstäver eller kortare.

Vill du göra detta får du läsa här där Helgobald visar hur man löser problemet.

Om du precis gjort en sökning MÅSTE du vänta 20 sekunder innan en ny kan genomföras. Detta för att undvika searchflood.

===================================================

2: Här väljer du vilket forum du vill söka i. Detta kan också fungera som en begränsning. Jämför en allmän sökning på fender:

Med en som är bara på studioutrustning/instrument forumet:

===================================================

3: Inga svar? Prova att öka tidsspannet. Jag gör en sökning på oddity vilket är en mjukvarusynt. Förutom detta inlägget kommer nog inga att dyka upp. Öka tidsspannet till alla datum och se vad som händer.

Nå, du kan göra precis omvänt också. Om du inte vill leta bland aktuella poster, välj då t.ex 60 dagar och äldre. Då får du fram gamla poster, men inte nya. Smidigt, använder detta ofta då jag vill gräva fram gamla trådar.

===================================================

4: Ska posterna komma i stigande eller fallande ordning. Välj här.

===================================================

5: Sökningen kan även riktas till vad tråden heter, eller vad som står i. Söker du på ett ord och vill att det ska stå med i trådens rubrik, välj "sök endast på trådnamn". Annars välj sök genom hela tråden.

===================================================

6: Här väljer du hur resultatet ska visas. Som bara topics/trådnamn, låter du det vara precis som det är. Vill du istället se trådarna med text som de är. Trycker du i visa resultaten som inlägg.

===================================================

7: Mycket smart funktion som tillåter dig filtrera så att bara en användares namn kommer med. Till exempel så vet jag att Vogel är mycket bra att ha till hands om man vill bygga sig en studio. Men alla hans inlägg handlar inte om det. Jag väljer sökordet bygga, i forumet studiobygge, väljer att ha vanlig visning på allt, kör ”alla datum”, samt filtrerar efter namnet Vogel

===================================================

Komplettera gärna med GOOGLE, och Hegobald ger bra tips i sökning där i den här tråden

Lycka till med sökandet!

Rekommenderar även en titt på en undervisande film tipsad av Carl B i den här tråden

Edit: förtydligade rubriken

Edit: lade till lite

Edit: 20041130: Lade in nya skärmdumpar /Olsberg

Edit: 20041213: Översatte och tog bort de ickefungerande länkarna

Edit: 20050425: La till Helgobalds söktips för Google

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att det på söksidan tydligt står att man kan använda logiska operatorer, etc. Nu står det bara: "Enter a keyword or phrase to search by."

Tror inte att de flesta som vill söka efter en viss grej först letar upp en instruktion som ligger i forumet "Om sajten"...

Edit: Tror att det är tredje gången jag skriver om det här nu...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Neko.

...en grej som jag vill att ni (Olsberg) gör är att gör en stor fet länk någonstans på första sidan. Dröjer inte länge för´ns den nitade tråden halkar ner (på första sida alltså)....hänger ni med?

stor fet länk som ingen kan missa. Vad tror ni?

(Eller skriv ut tråden på skrivaren och tejpa fast mitt på dataskärmen...)

Bah ett litet tips.

Mvh/Grahn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. 😉

...näe men jag menar att, lägg en länk på första sidan. Alltså dit man hamnar först... Jag tror inte det räcker med att nita en tråd under "Om sajten". Jag ger mig fan på att det kommer att komma....en massa upprepningar ändå....och nattvaktaren kommer och "smäller folk på truten". Det vill man inte uppleva....

Edit: Alltså inget illa menat om nattvaktaren. Tvärtom.

Edit2: ...ja alltså. Typ. Ni fattar vad jag menar...eller?

Mvh/Flummisen

😛

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för de positiva reaktionerna! Det tog ett tag att skriva, så det känns skönt att få lite feedback. Jag hoppas som så många andra att denna kan finnas lätttillgänglig kanske brevid länken till forumreglerna, samt att det förhoppningsvis kommer in en länk på själva söksidan också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut.. precis vad jag oxå har efterfrågat.. Och håller med om att tråden borde finnas på söksidan för att hjälpa till, som tidigare nämnt i tråden så står dessa logiska operator:erna ej med någonstans, vilket ju gör det hela väldigt lurigt.. för vet man inte dem så får man antingen en massa svar, eller inga alls....

Men detta var ett bra initiativ..

Finns det fler logiska operatorer(?!!?) ?

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det fler logiska operatorer(?!!?) ?

Vet inte vilka som funkar här, men det finns ett gäng till...

NOT = Verkar inte funka här, men används annars till att utesluta nåt ord från sökningen.

XOR = Funkar här, men jag förstår inte skillnaden på vad den gör mot att använda OR...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var bra att veta... Man är ju ganska van vid google där det funkar med bara mellanslag istället för "OR".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande inte förstått vad "NITAD" betyder? har den tvärnitat fast? eller har den blivit misshandlad? 😆

Nitad betyder att tråden ALLTID är överst på listan med trådar.

Snyggt jobb Neko. 🙂

Danke. Notera att jag nyss översatt söksidan till svenska, och därmed behöver uppdatera sökguiden lite. Även med bilder och sånt.

EDIT: Kanske skulle lära mig stava också?

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

bra sökfunktion, men har många ggr blivit irriterad när det inte funkar.. tex när jag skulle söka på "VST AND bas" gick jag bet.. Nu läste jag att man inte kan söka på ord me färre bokstäver än 3... BUT WHYYYYYYYYYYYYYYYY???? :S

hur ska jag nu hitta en schysst liten VSTi för mina midi-bas spår??? 😠

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Också irriterat mig något fruktansvärt på detdär. Ingen aning om man kan göra något åt det. Mycket inom musik har en tendens att huvudsakligen förekomma i förkortad form som VST och likande. Svårt att söka då....

EDIT: Passade på att ändra lite och uppdatera i guiden när jag ändå var inne i tråden.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är visst konstigt att folk startar nya trådar. 😠

ljudkort, monitorer, hörlurar, mickar osv innehåller fler än 3 bokstäver.

Är det så att man får FÖR mycket svar så kan man ju begränsa sig med fler sökord såsom juli@, Behringer, Sennheiser, eller nått liknande så ökar ju sannolikheten för att man hittar det man letar efter. Väljer man dessutom en tidsperiod och relevant forum så får man upp rätt mycket relevant.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är visst konstigt att folk startar nya trådar. 😠

ljudkort, monitorer, hörlurar, mickar osv innehåller fler än 3 bokstäver.

Är det så att man får FÖR mycket svar så kan man ju begränsa sig med fler sökord såsom juli@, Behringer, Sennheiser, eller nått liknande så ökar ju sannolikheten för att man hittar det man letar efter. Väljer man dessutom en tidsperiod och relevant forum så får man upp rätt mycket relevant.

nehe... du skojjjaar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...