Jump to content
Annons

Lite frågor om hörsel och tinnitus


HerrGredelin

Recommended Posts

Hej, jag har lite frågor kring hörselskador..

Jag har lyssnat på hög musik i flera år, men aldrig upplevt det som ett problem förrän nu. Har alltid njutit av väldigt höga volymer och därför vant mig vid det. Höga frekvenser som munspel (bob dylan 😉 ) och distade gitarrer skär alltid i öronen på de nivåer jag lyssnar på, är det normalt? Brukar försöka dra ner på volymen under perioderna då höga frekvenser spelas, men ibland uthärdar man.

Förresten, någon mer som har en Samsung P2 mp3 som kan bedöma hur högt ljudet kan spelas på den? Jag använder mig av den nämligen, och har nästan alltid volymen på max och vill ibland ha ännu högre. Jag antar att det är rätt högt... något som vet ungefär vilka decibeltal det rör sig om?

Så, nån vecka sen blev mina öron väldigt ljudkänsliga. Nivåerna jag tidigare lyssnat på var jag tvungen att dela på tre och jag har också lite fysiskt ont i höger öra. Även ljud som skrammel och liknande skar i mina öron. Det höll i sig i några dagar men jag upplever nu att det blivit lite bättre (även om jag inte kan lyssna på särskilt höga volymer ännu), fast den fysiska smärtan i höger öra kan återkomma.

Detta gjorde mig lite fundersam och jag började lyssna mer efter ljud som kan tyda på tinnitus. Jag har länge upplevt ett väldigt svagt sus när det är helt tyst kring mig, men det är som sagt väldigt svagt och det är därför jag tidigare inte brytt mig om det. Så till min sista fråga, kan detta kallas tinnitus? Eftersom det hörs endast när det är fullkomligt tyst kring mig och då bara lite diffust sådär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter helt klart som du kan ha fått tinnitus, vore jag du skulle jag omedelbart lägga av med att lyssna på tokhög musik i hörlurar! Jag har haft tinnitus i några år nu och det du beskriver att du är ljudkänslig händer mig och någon/några gånger per år och jag kan säga att jag inte njuter direkt av det. När det är som värst är det inget litet sus i örat utan det är som ett skrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har precis givit en bra beskrivning på hur man får tinitus och hur det upplevs. Du har två val.

1) Fortsätt att lyssna på samma höga ljudnivå och få konstant tjut/sus i öron i med stigande volym samtidigt som du bli mer känslig för höga ljudnivåer och den smärta tinitusen orsakar kommer att öka med graden av tinitus.

2) Sänk ljudnivå och har du tur försvinner suset tillsammans med allt annat du beskriver ovan. Använd öronproppar på platser där hög ljudnivå finns.

Mer att läsa om tinitus finns hos hörselskadades riksförbund

EDIT: Stavfel och korrigeringar

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

snälla kalla mig helt jävla nojjig, men jag är rädd för tinnitus som bara fan, sitter här och har, när detta skrivs precis repat klart med mitt band. Tyvärr så var det första som hände att nån jävel hade lämnat förstärkaren på 10 och det blev en rundgång utan dess like... snälla berätta för mig att det inte är farligt när man upplever typ 4 sekunder av superjävlig rundgång, snälla!

Link to comment
Dela på andra sajter

snälla kalla mig helt jävla nojjig, men jag är rädd för tinnitus som bara fan, sitter här och har, när detta skrivs precis repat klart med mitt band. Tyvärr så var det första som hände att nån jävel hade lämnat förstärkaren på 10 och det blev en rundgång utan dess like... snälla berätta för mig att det inte är farligt när man upplever typ 4 sekunder av superjävlig rundgång, snälla!

Det är första fasen...fortsätter du så löper du risk att få det. Jag har det pga att jag har varit DJ och jag kan meddela att det suger! Man vänjer sig dock men visste jag det som jag vet idag så skulle jag ha använt öronproppar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt rekommenderar jag att alla som håller på med musik ska köpa Bellman & Symfons formgjutna proppar.

Javisst det kostar mer än Apotekets granar men det låter så förbannat mycket bättre också.

Allt som allt kostar det 2400:- för ett set och det är nog den viktigaste investeringen jag gjort.

Man har bara ett par öron och hörseln får man väldigt sällan tillbaka. Om man känner att det börjar göra ont så använd öronproppar dagligen för att på så sätt vänja öronen vid de lägre volymerna vilket kan hjälpa en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är allt annat än roligt med tt... Jag fick det för 3-4 år sen. Anledningen till att jag fick det vet jag inte riktigt, en dag var det där bara, mer på vänster sida. Jag har spelat musik i många år och ett par ggr i band men det var längesen. Däremot så tror jag att jag vet varför jag fick tt.. Jag somnade med ipod (in ear lurar) i öronen under en ganska så lång period och även om jag inte spelade speciellt högt så fick ju öronen egentligen aldrig vila riktigt - Detta tror jag är den stora anledningen till att jag fått tt.. Det känns logiskt iaf. Det som påverkar min tt är framförallt sömn.. Som nu när jag varit sjuk med feber och hosta/snuva så har jag sovit dåligt i en 4-5 nätter och det påverkar mig mycket. Om jag gäspar så susar det högre (är det så för alla eller bara för mig?).

Jag har alltså inte sökt för mina besvär direkt. Jag har ju haft problem med nässkiljeväggen och har inte kunnat andas genom näsan under många år, ständigt tät i näsan = snytit mig mycket väldigt hårt.. Då påverkas ju öronen också, det blir ju ett tryck som inte alls känns bra alla ggr.

Så i samband med in ear ipod och mina generella problem med öron och näsgångar så har jag fått denna skiten - Tror jag iaf..

Vad gör ni för att mildra tt? Har ni mer tips? Ska man gå med öronproppar mer ofta? Även när man inte spelar? Sova ordentligt givetvis men vad finns det mer som kan hjälpa?

Redigerat av preat
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med tinnitus är ju att det är där hela tiden. Det är konstant resten av livet. Det man måste fokusera är således på vad som får det att kännas bättre. Ibland känns tinnitus högre och ibland känns den mindre. Vad är det som händer när det känns mindre? I vilken situation befinner man sig? Sen får man försöka fokusera på sådana positiva situationer.

De flesta som har tinnitus är värsta rädda för den och så fort den hörs mer så blir man nojig och går omkring och lyssnar för att höra om den minskar. Då kan jag garantera att den kommer höras mer än någonsin. Nej fokusera på saker som får det att kännas bra, och bli försök bli vän med din situation.

Det är så jag gör och det fungerar utmärkt.

Min tinnitus (jag har ingen indikation på hur svår den är, eftersom jag inte vet hur andra har det) är så pass hög att jag hör den på dagtid, exempelvis på tunnelbanan. Det vill säga, om jag lyssnar efter den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror alla har ett visst mått av sus i öronen som bara känns när det är knäpptyst.

Bara att vara i ett rum där luft cirkulerar gör att det kan kännas som det susar svagt, det är lätt att bli nojjig.

Har man däremot börjat dra på sig propblem med ljudkänslighet så är det lite lurigt.

Jag kan t.ex. aldrig mixa i studion de första timmarna på morgonen längre, för öronen är alldeles för känsliga.

Även väckarklockan har fått bytas ut, hur fan tänker dom med vissa väckarklockor för övrigt. Man kan ju få tinnitus av mindre! 😠

Ta vara på öronen är mitt råd, annars står man där med oljud som blir värre av sånt som några kalla bärs på sommaren och för lite sömn.

För oss som redan pajat...Det finns alltid dom som har det värre 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte nog instämma med Stefan, var rädda om era öron.

Idag lutar man åt att TT är ärrbildningar eller skademinnen i hjärnan mer än rena skador på hörselorganet, även om det också är förekommande.

En sak som talar för hjärnskador är att en rad mediciner kan förändra din TT, sk. "må bra piller" som halva befolkningen äter kan ha förändra din upplevda TT på ganska dramatiska sätt.

Läs "biverkningarar", den fyra punkters text som finns i förpackningen....vet dom inte att äldre oftast har dålig syn och dålig hörsel.

Hörlurar är inte så bra...distade mp3´or i taskiga lurar är förödande...vi kommer att ha "va?" som nästa vanligaste ord i svenskan om några år.

Efter 55 kommer det som tsunami...har man tur är det statiska störningar (toner och brus)...mindre tur så varierar det å man börjar höra "i syne".....så TT är kroniskt som AIDS....man kan leva med det...men det är inte lika kul....

/O

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Om man ska lyssna på fristajl så är det bästa hörlursalternativet definitivt ett par slutna el åtminstone halvslutna kåpor undvik inear/öronsnäckor för helvete! I dom så blir ljudnivåerna snabbt för höga utan att man märker det pga allt bakgrundsljud plus att de sitter längre in i hörselgången.

I repan och vid konserter är det öronproppar som gäller punkt slut. Som tidigare här sagt så är bellmans gjutna proppar det bästa alternativet. 2400 spänn är en extremt billig försäkring, värt varenda krona tycker jag personligen. Använder även music safe pro proppar då och då vilket även fungerar utmärkt (ca 250:-)

Blev själv sjukligt nojig efter att jag fick tt när jag va 16, men idag spelar jag musik som fan eftersom det är det bästa jag vet och kan inte leva utan det. Jag är dock inte orolig längre då jag alltid använder skydd i bullriga miljöer. Så länge man gör det så ska man bara slappna av och njuta av livet.

mvh jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan tvekan så måste det där vara ett fall av tinnitus av något slag. Har själv skiten 😆 Dock har ja inte mycket att jämföra med, haft det så länge jag kan minnas, så jag kan inte minnas när jag inte hörde pipet. (Förmodligen fick jag det som 3-4 åring) Hur som helst! Ett helvete när man ska sova, och en plåga när man ska läsa i tystnad! Ta inga risker i hela världen när det kommer till att göra det värre! Sänk volymen! du vänjer dig.

Redigerat av dicennian
Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)

jag har haft tinnitus sen jag var 10 och smällde en smällare i örat. dock skiljer jag mellan (även en professor i hörselskador på karolinska jag gjort tester hos) tinnitusen och själva ljudkänsligheten som jag fått på köpet. tinnitusen lärde jag mig leva med efter många år (kunde inte somna utan radio under ca 5 år), det jag lider av mest nu är ljudkänsligheten.

sen då och då (en gång i kvartalet kanske?) blir det riktigt dåligt och jag tycker det är jobbigt att spola toaletten för att det skär sig i öronen. det lägger sig alltid efter ett tag för mig och det kan vara det du beskriver. det kan också komma utan att jag har utsatt mig för hög musik. min erfarenhet säger också att man kan få tinnitus av ett ljudtillfälle, eller 2000. det beror på vem man är, och det är inte värt att chansa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Lider av en bullerskada, sedan mer än 20år, på vänster öra som sträcker sig från ca 2100Hz-4000Hz. Mest nedsättning på hörseln har jag vid ca 3000-3400Hz och där är nedsättningen 70dB. För 7-8 år sedan började jag få tinnitus som sedan har förvärrats. Har dock ingen direkt överkänslighet mot ljud, men jag försöker alltid tänka mig för när det börjar bli stökigt runt omkring.

När jag för snart ett år sedan skaffade hörapparat på vänster öra upptäckte jag att det konstanta svaga susandet i hörapparaten gjorde att min tinnitus dämpades. Insåg detta när apparaten lade av och skickades in på reparation. I början var det riktigt tyst men sedan började det öka. När så apparaten kom tillbaka minskade besvären igen. Den hörapparaten är den bästa investering jag gjort. Nu ska det bara till ett par formgjutna medhörningsproppar också så ska det bli kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är trummis och har haft tinitus i 15 år, jag upplevde att det blev värre när det var ljud jag inte tyckte om.

Bullriga replokaler och högt ljud på gig tog knäcken på öronen till slut. Under många år hade jag svårt att sova o.s.v. men efter ett tag har jag vant mig och nu är det inget stort problem. Blir jag lite förkyld eller liknande så ökar dock problemen markant, samma sak om jag utsätter mig för buller men låter jag öronen vila brukar det lägga sig igen.

Det man bör göra är att vila öronen så fort de börjar bli överkänsliga eller liknande.

Sedan kör jag alltid med riktiga formgjutna proppar, jag köpte mina på hörseltekniska labratoriet i Stockholm (EAR heter de tror jag). Har kört med dessa i 10 år (är inne på mitt andra par) och det fungerar mycket bra. Jag har dom på om jag är på krogen, på bio, flyger o.s.v.

Vad gäller just lurar tycker jag in-ear fungerar, men jag spelar alltid på väldigt låg volym. Öppna lurar är dock självklart bättre om man vill minska risken för problem. Jag lyssnar aldrig mer än max 1-2 timmar i sträck. Brukar faktiskt använda dom som hörselskydd när jag flyger eller åker tunnelbana eller liknande om jag inte har något bättre.

Om jag spänner käkmusklerna blir det ofta värre (t.ex vid stress), och då hjälper avslappningsövningar. Annars hamnar man lätt i en ond spiral. Worst case har jag ibland tagit en citodon eller liknande för att komma ur det. Träna kan hjälpa för mig också. Sova mycket hjälper också av någon anledning (t.ex. en tupplur på eftermiddagen), tinnitus tröttar.

Alltså:

- Vila öronen, sitt max 2-3 i sträck med ljud i lurar när du arbetar med musik

- Sänk volymen när du arbetar med musik, eller lyssnar i lurar

- Köp formgjutna öronproppar som du har när du är i bullriga miljöer, en livlig pub räcker för att jag skall få problem.

- Överväg ett par riktigt slutna lurar (se trumslagaren.se) vid rep och liknande

Faktiskt har jag vant mig vid tjut i öronen, och är det lite jobbigt någon gång kan man t.ex. försöka somna med TV:n på timer. På dagtid tänker man inte så mycket på tid pga allt bakgrundsljud, men det är just när man skall somna som det är värst. Det hjälper helt klart att lära sig att slappna av, och att tänka på något annat. Har man mer problem än vanligt hjälper det ofta med en "vit" vecka utan hörlurar och musik.

Kontinuerligt lågnivå buller eller ett enstaka högt kan räcka så passa dig!

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Sticksåg i ekplanka hukandes under ett köksskåp har förändrat mitt liv för alltid.

För 6 år sedan hände det.

Först så var jag lomhörd i någon vecka och alla som pratade med mig lät som dom pratade in i en kudde.

Samtidigt så var det ett envist tjutande i oliga "frekvensband", i flera lager kan man nästan säga.

Föreställ er en gnissalande bussbroms, lägg sedan på ett fräsande som har så hög frekvens så att man förmodligen inte skulle kunna uppfatta den om den inte var inne i huvudet.

Dessa ljud plus några varianter som höjs och sänks i tonhöjd och volym, ligger stadigt på en jättelåg baston.

Kanonroligt.

Därtill blev jag känslig för höga ljudnivåer och höga tonhöjder.

Det finns ett slagverksinstrument som kallas för glaschimes som har ett ljud som gör att jag vill kräkas.

Bussbromsar är en annan favorit.

Jag reagerar väldigt konstigt på ett sånt ljud.

Gnisslar bromsen så blir jag nästan paralyserad.

Det är lite svårt att förklara och jag förstår att det kan låta konstigt.

När jag är ute på stan så ser jag ut som ett ufo när jag går omkring med mina AKG 171S lurar och lyssnar på musik.

Dom är väligt bra på att stänga ute ljud (Bla. bussbromsar och motorcyklar) så volymen behöver inte vara stark.

Den värsta hörselnedsättningen gick över på en vecka men jag har fortfarande en permanent skada.

Svårt att höra vad som folk säger till mej om jag inte kan se deras mun.

Vänder dom sig bort eller är det flera som pratar så blir det svårt.

Mina barn sover i samma rum som mig och min fru.

När barnen sover så hör jag inte att dom andas, trots att dom ligger en halvmeter från mig.

(skitkul förövrigt när barnen var nyfödda och jag var ganska nojig ändå, med tanke på plötslig spädbarnsdöd och så)

Väckarklockan däremot som står flera meter bort och har ett outhärdligt brum som bara jag kan höra....

Sömntabletter och öronproppar är en basvara på samma sätt som ris och pasta hemma hos mig.

Så vad är det jag vill säga med allt gnällande?

ANVÄND ÖRONPROPPAR JÄMT VID HÖGA VOLYMER!

Tack för at ni lade märke till mig.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tjena!

Ville bara ge dig ett tips angående volymnivåer.. Har tinnitus och lite almänna hörselproblem via generna. det jag ville ha sagt var: akta dig, för när det är för sent så kommer du förmodligen få problem att ens njuta av musiken, det går inte a

Hej, jag har lite frågor kring hörselskador..

Jag har lyssnat på hög musik i flera år, men aldrig upplevt det som ett problem förrän nu. Har alltid njutit av väldigt höga volymer och därför vant mig vid det. Höga frekvenser som munspel (bob dylan 😛 ) och distade gitarrer skär alltid i öronen på de nivåer jag lyssnar på, är det normalt? Brukar försöka dra ner på volymen under perioderna då höga frekvenser spelas, men ibland uthärdar man.

Förresten, någon mer som har en Samsung P2 mp3 som kan bedöma hur högt ljudet kan spelas på den? Jag använder mig av den nämligen, och har nästan alltid volymen på max och vill ibland ha ännu högre. Jag antar att det är rätt högt... något som vet ungefär vilka decibeltal det rör sig om?

Så, nån vecka sen blev mina öron väldigt ljudkänsliga. Nivåerna jag tidigare lyssnat på var jag tvungen att dela på tre och jag har också lite fysiskt ont i höger öra. Även ljud som skrammel och liknande skar i mina öron. Det höll i sig i några dagar men jag upplever nu att det blivit lite bättre (även om jag inte kan lyssna på särskilt höga volymer ännu), fast den fysiska smärtan i höger öra kan återkomma.

Detta gjorde mig lite fundersam och jag började lyssna mer efter ljud som kan tyda på tinnitus. Jag har länge upplevt ett väldigt svagt sus när det är helt tyst kring mig, men det är som sagt väldigt svagt och det är därför jag tidigare inte brytt mig om det. Så till min sista fråga, kan detta kallas tinnitus? Eftersom det hörs endast när det är fullkomligt tyst kring mig och då bara lite diffust sådär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Ville bara ge dig ett tips angående volymnivåer.. Har tinnitus och lite almänna hörselproblem via generna. det jag ville ha sagt var: akta dig, för när det är för sent så kommer du förmodligen få problem att ens njuta av musiken, det går inte att förstå sig på en rejäl tinnitus förrän man fått den! Alla ljud utan extern ljudkälla kallas tinnitus från latinets 'ringande' typ. Dock finns det enligt 'experterna' tre olika sorter tror jag, dock tror jag det dröjer många år innan forskningen kan ge riktiga svar kring vissa hörselfrågor. Gå till audiologen och testa hörseln!!

Mvh Simon

Hej, jag har lite frågor kring hörselskador..

Jag har lyssnat på hög musik i flera år, men aldrig upplevt det som ett problem förrän nu. Har alltid njutit av väldigt höga volymer och därför vant mig vid det. Höga frekvenser som munspel (bob dylan 😏 ) och distade gitarrer skär alltid i öronen på de nivåer jag lyssnar på, är det normalt? Brukar försöka dra ner på volymen under perioderna då höga frekvenser spelas, men ibland uthärdar man.

Förresten, någon mer som har en Samsung P2 mp3 som kan bedöma hur högt ljudet kan spelas på den? Jag använder mig av den nämligen, och har nästan alltid volymen på max och vill ibland ha ännu högre. Jag antar att det är rätt högt... något som vet ungefär vilka decibeltal det rör sig om?

Så, nån vecka sen blev mina öron väldigt ljudkänsliga. Nivåerna jag tidigare lyssnat på var jag tvungen att dela på tre och jag har också lite fysiskt ont i höger öra. Även ljud som skrammel och liknande skar i mina öron. Det höll i sig i några dagar men jag upplever nu att det blivit lite bättre (även om jag inte kan lyssna på särskilt höga volymer ännu), fast den fysiska smärtan i höger öra kan återkomma.

Detta gjorde mig lite fundersam och jag började lyssna mer efter ljud som kan tyda på tinnitus. Jag har länge upplevt ett väldigt svagt sus när det är helt tyst kring mig, men det är som sagt väldigt svagt och det är därför jag tidigare inte brytt mig om det. Så till min sista fråga, kan detta kallas tinnitus? Eftersom det hörs endast när det är fullkomligt tyst kring mig och då bara lite diffust sådär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Sticksåg i ekplanka hukandes under ett köksskåp har förändrat mitt liv för alltid.

För 6 år sedan hände det.

Först så var jag lomhörd i någon vecka och alla som pratade med mig lät som dom pratade in i en kudde.

Samtidigt så var det ett envist tjutande i oliga "frekvensband", i flera lager kan man nästan säga.

Föreställ er en gnissalande bussbroms, lägg sedan på ett fräsande som har så hög frekvens så att man förmodligen inte skulle kunna uppfatta den om den inte var inne i huvudet.

Dessa ljud plus några varianter som höjs och sänks i tonhöjd och volym, ligger stadigt på en jättelåg baston.

Kanonroligt.

Därtill blev jag känslig för höga ljudnivåer och höga tonhöjder.

Det finns ett slagverksinstrument som kallas för glaschimes som har ett ljud som gör att jag vill kräkas.

Bussbromsar är en annan favorit.

Jag reagerar väldigt konstigt på ett sånt ljud.

Gnisslar bromsen så blir jag nästan paralyserad.

Det är lite svårt att förklara och jag förstår att det kan låta konstigt.

När jag är ute på stan så ser jag ut som ett ufo när jag går omkring med mina AKG 171S lurar och lyssnar på musik.

Dom är väligt bra på att stänga ute ljud (Bla. bussbromsar och motorcyklar) så volymen behöver inte vara stark.

Den värsta hörselnedsättningen gick över på en vecka men jag har fortfarande en permanent skada.

Svårt att höra vad som folk säger till mej om jag inte kan se deras mun.

Vänder dom sig bort eller är det flera som pratar så blir det svårt.

Mina barn sover i samma rum som mig och min fru.

När barnen sover så hör jag inte att dom andas, trots att dom ligger en halvmeter från mig.

(skitkul förövrigt när barnen var nyfödda och jag var ganska nojig ändå, med tanke på plötslig spädbarnsdöd och så)

Väckarklockan däremot som står flera meter bort och har ett outhärdligt brum som bara jag kan höra....

Sömntabletter och öronproppar är en basvara på samma sätt som ris och pasta hemma hos mig.

Så vad är det jag vill säga med allt gnällande?

ANVÄND ÖRONPROPPAR JÄMT VID HÖGA VOLYMER!

Tack för at ni lade märke till mig.

:-)

Hej

Jag har haft liknande problem sedan tonåren, men det var kanske först i 20-års åldern det tog far och nu är jag 37.

Det kanske låter konstigt men man lär sig leva med det. För det första är det vanligt att det besvären går upp och ner.

Är man minsta förkyld så blir det t.ex. värre, och det gäller att försöka slappana av käkmuskulaturen (ofta blir det en ond spiral när man har besvären).

En huvudvärkstablett kan hjälpa ibland för mig. På kvällen ställer jag TV:n på timer och somnar med ljud vilket underlättar. Att omge sig med svagt bakgrundsljud maskerar tjuten.

Viss musik kan jag knappt lyssna på längre, mest då slamrig rock med mycket cymbalskrammel (fick min tinitus av trummor), sådant framkallar obehag och spänningshuvudvärk.

Sedan blir det bättre för mig om jag har öronproppar på mig (inte bara när det är höja ljud), jag har sådana där formgjutna EAR hörselskydd som sitter bekvämt och knappt syns.

Är man på en krog eller liknande skall man garanterat ha dom i.

Sedan tycker jag mig uppleva att det avtagit med åren, åtminstonne stör jag mig inte alls lika mycket på det längre.

Det är inget som hindrar mitt liv i alla fall. Kanske får jag lite lättare ont i huvudet och ibland sover jag lite sämre men det

Det här fick mig att lägga av med att spela i band, men med dagens digitaltrummor har jag börjat göra comeback igen.

Och när jag sitter hemma med musik så försöker jag begränsa mig till 2 timmmar åt gången med hörlurar - öronen behöver vila.

Svagt ljud via högtalare är inget som helst problem, men efter 4-5 timmar brukar mina öron behöva vila tills nästa dag.

Men i slutändan så tror jag det kommer att bli bättre - hitta dina små trick och kom ihåg att slappna av (träna på det).

Det kunde varit värre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...