Jump to content
Annons

EMG 81/85 mickar distar allt!


ANDERSJ (oregistrerad)

Recommended Posts

ANDERSJ (oregistrerad)

Hej alla gitarrfreaks och ljudintresserade!

Jag har köpt mig EMG 81/85 och en ganska billig les paul gura och satt dessa i.

Jag har varit mycket noga att följa tillverkarens kopplingsschema vid installationen. Batteriet är helt nytt. Ton och volym kontrollen håller 25K som skall vara till dessa.

Jag har till och med kopplat mickarna var för sig direkt till outputjacket och lirat direkt in i mixerbordet och/eller stärkaren.

Hur jag än vrider och vänder distar allt och tonen klingar av ganska snabbt(speciellt på lägre volym).

Någon som vet eller har liknande problem?

Kanske är det inte nått problem, det kanske ska vara så.

Isåfall finns dessa till salu! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja du.. låter ju som du har gjort ett dåligt val av mickar om du frågar mig... EMG-mickar har ju så hög output att dom självdistar. ush. Man får helt enkelt ratta lite mer på volym å tone-rattarna så kan det nog lösa sig... Själv skulle jag aldrig stoppa i dessa onda ting i min fina gitarr, nej usch vilken hemsk tanke 😉

EDIT: min högst personliga åsikt alltså... finns ju inget givet svar på vad som är bra och inte bra, upp till dig =)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

min högst personliga åsikt alltså... finns ju inget givet svar på vad som är bra och inte bra, upp till dig =)

Jag är beredd att påstå att din åsikt i det här fallet är fakta.

EMG 81/85 är symaskinsmickar för folk som inte kan spela och/eller örebroare.

Örebroare? Hahahaha, nu bor jag i Kumla men är uppväxt i Örebro. Själv har jag aldrig ägt EMG mickar. Lust att utveckla detta påhopp? 😉😎

EDIT: Är dessutom överdjävlig på att lira 🙂

Redigerat av BigStef
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är beredd att påstå att din åsikt i det här fallet är fakta.

EMG 81/85 är symaskinsmickar för folk som inte kan spela och/eller örebroare.

Det du påstår vara fakta har du säkert grundat på ventenskapliga studier oxå? 😉

Själv tycker jag att EMG mickarna gör sig full rätt till viss typ av musik men egentligen vet jag ju inte för jag kan inte spela.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehehehe.

Nejdå Stef, mitt grova generaliserande bör tas med en näve salt!

Liksom hela mitt inlägg för den delen, jag avskyr EMG 81/85 men råkar man tycka om dem finns det väl ingen större anledning att bli trumpen bara för att EN person tycker att de är skräp?

Jag använder Duncan '59. Flame'a på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla gitarrfreaks och ljudintresserade!

Jag har köpt mig EMG 81/85 och en ganska billig les paul gura och satt dessa i.

Jag har varit mycket noga att följa tillverkarens kopplingsschema vid installationen. Batteriet är helt nytt. Ton och volym kontrollen håller 25K som skall vara till dessa.

Jag har till och med kopplat mickarna var för sig direkt till outputjacket och lirat direkt in i mixerbordet och/eller stärkaren.

Hur jag än vrider och vänder distar allt och tonen klingar av ganska snabbt(speciellt på lägre volym).

Någon som vet eller har liknande problem?

Kanske är det inte nått problem, det kanske ska vara så.

Isåfall finns dessa till salu! 😉

Hej!

Jag gillar Emg-mickar.

Har inte upplevt det problemet med emg mickar.

Är micken för nära strängen kan det klippa i micken när man tar i, men det brukar inte vara något som man stör sig på.

Har varit petigigare med detta när jag reampat. Så vill man ha full dynamik bör man sänka mickhöjden tills pekarna inte klipper.

Det går att se detta på en wavfil.

Så här kan min eclipse låta rakt in i datorn.

https://www.studio.se/index.php?act=attac...ost&id=3839

Ska det bort kanske jag kan ta dem då jag faktiskt behöver ett par och slänga in i min X-plorer.

Men det tar vi via Pm isåfall.

Lycka till / DrHans

Link to comment
Dela på andra sajter

EMG 81/85:or ska inte låta på det sättet du beskriver. Jag har en Ibanez med den kombinationen och maken till rena och snygga chorusmackor får man leta efter. Passiva mickar är i mina öron ett bättre val om man är ute efter skönt bluesspräck. Dock inte sagt att det inte går att få till med EMG:s också.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
min högst personliga åsikt alltså... finns ju inget givet svar på vad som är bra och inte bra, upp till dig =)

Jag är beredd att påstå att din åsikt i det här fallet är fakta.

EMG 81/85 är symaskinsmickar för folk som inte kan spela och/eller örebroare.

Det är oftast folk som inte kan spela och inte vet nånting om dessa mickar som påstår sån bullshit som du gör.

Det finns många, enormt duktiga, gitarrister som väljer EMG 85 pga det köttiga ljudet. Spelar man metal är det inget dåligt val alls, det är en smaksak om man gillar det.

Trådskaparen: så ska det INTE vara, då är något fel. Du har säkert mickarna för nära.

Link to comment
Dela på andra sajter

ANDERSJ (oregistrerad)
min högst personliga åsikt alltså... finns ju inget givet svar på vad som är bra och inte bra, upp till dig =)

Jag är beredd att påstå att din åsikt i det här fallet är fakta.

EMG 81/85 är symaskinsmickar för folk som inte kan spela och/eller örebroare.

Det är oftast folk som inte kan spela och inte vet nånting om dessa mickar som påstår sån bullshit som du gör.

Det finns många, enormt duktiga, gitarrister som väljer EMG 85 pga det köttiga ljudet. Spelar man metal är det inget dåligt val alls, det är en smaksak om man gillar det.

Trådskaparen: så ska det INTE vara, då är något fel. Du har säkert mickarna för nära.

mickarna är ca 4-6 mm ifrån lös sträng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 81/85 på min och jag har då inget probs med att det distar när jag kör cleant.

81'an har ju mer distaktigt och diskantigare ljud så om man bara ska köra cleant så tycker jag 85'an passar sig bättre,

men 81an funkar med.

Du kan ju testa att inte slå så hårt med plektrumet så får du lite rundare och mjukare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

ANDERSJ (oregistrerad)
Jag kör 81/85 på min och jag har då inget probs med att det distar när jag kör cleant.

81'an har ju mer distaktigt och diskantigare ljud så om man bara ska köra cleant så tycker jag 85'an passar sig bättre,

men 81an funkar med.

Du kan ju testa att inte slå så hårt med plektrumet så får du lite rundare och mjukare ljud.

Kan dålig skärm eller jord ställa till det för mig? eller nån som har hört om en EMG mick har varit trasig nån gång??

Link to comment
Dela på andra sajter

ANDERSJ (oregistrerad)
Jag kör 81/85 på min och jag har då inget probs med att det distar när jag kör cleant.

81'an har ju mer distaktigt och diskantigare ljud så om man bara ska köra cleant så tycker jag 85'an passar sig bättre,

men 81an funkar med.

Du kan ju testa att inte slå så hårt med plektrumet så får du lite rundare och mjukare ljud.

Kan dålig skärm eller jord ställa till det för mig? eller nån som har hört om en EMG mick har varit trasig nån gång??

i morron förmiddag kommer ett ljudspår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla gitarrfreaks och ljudintresserade!

Jag har köpt mig EMG 81/85 och en ganska billig les paul gura och satt dessa i.

Jag har varit mycket noga att följa tillverkarens kopplingsschema vid installationen. Batteriet är helt nytt. Ton och volym kontrollen håller 25K som skall vara till dessa.

Jag har till och med kopplat mickarna var för sig direkt till outputjacket och lirat direkt in i mixerbordet och/eller stärkaren.

Hur jag än vrider och vänder distar allt och tonen klingar av ganska snabbt(speciellt på lägre volym).

Någon som vet eller har liknande problem?

Kanske är det inte nått problem, det kanske ska vara så.

Isåfall finns dessa till salu! 😎

Köpte en Ibanez RG 547 från '96 för ca 5 år sen. Det första jag gjorde var att pilla in 81/SA/89. 81:an duger bannemej inte till nåt om man ska vara petig. Med mycket dist så hör man inte att den självdistar när man daskar på ordentligt såklart. Nu åker dem alla ut nästa vecka när andra mickar kommer på posten. Aldrig mer 81:or iallafall. 85:an kan jag inte uttala mej om. SA:n som är en singelcoil låter däremot hur trevligt som helst. Den är tänkt som ersättning åt Fenders standard mickar. Ganska klonkig alltså. 89:an ska påminna om 85:an men är splitbar. Jag tycker personligen bara att den duger just splittat, varpå den påminner om SA:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

ANDERSJ (oregistrerad)

HAHA !

Nu kör jag oxå cleana och klara ljud i mina!!

Det var lite överslag i en kabel till gibson switchen (lött för varmt kanske)

Och en volym pott som glappade lite.

Jag köpte dessa grejjer beg, och då blir man ju alltid lite extra orolig...

Tack för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Så du fick ordning på det?

Ja, man ska absolut inte snåla på elektronik i guran, nej fyfan. Då kanske man en vacker dag står på scen och helt plötsligt lägger favoritguran av.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjena

Instalerade emg 81, 85 på min LP. men mickarna "läcker" ljud. när jag stänger av den mick jag har valt med switchen så låter det ändå en hel del ur den (det förutsätter att den andra mickens volym är på). Sen har jag ett iriterande brumande ljud som jag ändast kan undvika genom att hålla handen över mickarna eller output jacket (som om jag skulle jorda det med handen?). har provat att lödda om allt flera gånger fast med samma resultat. har försökt göra skärmingen från mickarna så omfattande som möjligt för att sladden inte ska ta upp störningar. kan det ha med switchen att göra eller är det någon som råkat ut för liknande.

Är väldigt tacksam för hjälp, specielt när emgs suport är stendöd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lödde inte mina egna mickar, så jag chansar här, men låter faktiskt som du kopplat fel och satt jordsladden åt helvete då du har samma symtom som med passiva mickar 😱

Är du säker på att du lött allting rätt?

Och fixat kopplingschema till just din gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Rack52 (oregistrerad)

Hej där, EMG 81 är det inte många som gillar, konstigt nog lyssnar många på artister som lirar på dessa mickar. jag har 81 och 85 i 2 av mina gitarrer och är nöjd, i sammanhanget funkar de faktiskt grymt bra. 85an tycker jag är en mjuk mick som funkar till det mesta. Det bör nämnas att jag jobbar som elgitarr pedagog och lirar mycket, äger ett flertal gitarrer med allt från vintage till Duncan Blackouts. Man får lära sig att lira med dessa mickar, vissa gitarrister klagar på att de inte hörs när de lirar metal, mitt tips köp aktiva mickar! De skär igenom det mesta utan att du höjer volymen.

mvh Rick

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...