Jump to content
Annons

Nybörjarguide del 2


x3r0

Recommended Posts

**Skrivet av Soundborn**

I denna tråd ska ni som är helt nya på FL ställa era frågor där ni kommer få svar från

erfarna FL användare på detta forum.

Starta därför ingen ny tråd utan titta igenom denna tråd för att se om din fråga redan blivit besvarad.

Hittar du inte svaret så gör du på följande sätt:

Använd sökfunktionen för att se om din fråga redan blivit besvarad tidigare.

Klicka på sök uppe i högra hörnet,

skriv in dina sökord i sökordsfältet,

se till att välja FL Studio i "sök i" rutan

sok.jpg

Det kan även hända att din fråga (om den inte är just en FL fråga) blivit besvarad i andra delar av forumet.

Välj då "Alla forum" i "sök i" rutan.

Hittar du inte det du söker efter så ställ din fråga här.

Svaret du söker efter finns säkert även i manualen, så ta även en titt där.

//SOUNDBORN

** slut på soundborns text**

Hejsan!

Jag skulle uppskatta lite hjälp i denna hemmasudiodjungel eftersom jag är helt totalt rookie!

Jag har nu funderat ett tag på att köpa lite grejjer så att man kan börja göra lite enklare inspelningar.

Det viktigaste är egentligen sång men även gitarr är önskvärt.

Tjejen sjunger och själv sitter jag nog helst vid datorn och mixar hennes alster ☺️

Mina frågor är säkert riktigt enkla för er masters

Det hade varit riktigt bra om ni kunde hjälpa mig med dessa och även komma med lite konkreta exempel på hårdvara/mjukvara.

Jag har försökt ge mig in på lite terminologi men gav rätt snart upp så är det något ni antar att jag inte kommer att fatta så förklara mer än gärna 😏

Är det något speciellt jag bör tänka på?

Jag letar absolut inte efter något som helst värsting-paket utan bara något som gör att man kan komma igång för att se om man trivs med hobbyn. (går nog att uppgradera senare 😉 )

1) Ljudkort: Jag har en laptop så ett externt ljudkort är ju ett måste men vaaaad ska man köpa för något?

2) Mic: förstår att man inte ska lägga mer pengar på en mic än vad ljudkortet klarar, men en bra mic är ju klart något man önskar. Idéer?

3) Mjukvara: Det är ju en djungel! Jag vill kunna lägga på ljud, mixa och dona myself. Något förslag?

Tack för er hjälp!

/Johan

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Ljudkort skulle jag faktiskt säga vilket som. Jag har klarat mig bra på min X-station som både är midi/synth/ljudkort. Så om du frågar mig som inte spelar inte så mycket och är kanske själv också lite nybörjare så är det viktiga vad du ska koppla in i ljudkortet. Om du ska spela in sång så har du antagligen en mick som har xlr. Då behöver ljudkortet en xlr-ingång. Sen finns det två sorters mikrofoner. Dynamisk och kondensator. Kondensator behöver phantominmatning. Så om du köper en lite dyrare mick som är kondensator så måste du hålla koll på att ljudkortet har phantom. Googla detta eller fråga någon annan om du känner dig osäker.

Mjukvara... Skulle faktiskt direkt säga nej till FL. Använder det själv men att spela in ljud tycker jag är riiiktigt drygt. Har även cubase vilket jag väldigt lätt att spela in på. Tänk på att välja något du känner dig hemma vid. Kanske väljer det som är störst, det som är snyggast. Så det beror väldigt mycket på vad du vill göra. Om du vill göra allt eller bara en liten del. Tex akustisk gitarr och sång - ej fl. Elektronisk musik - fl.

Hoppas det hjälper!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

En UX2 toneport är en billig och bra lösning. Kan du både spela in guran och sången med. En ADK-A51e är en hyfsad okej för en mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era riktigt snabba tips!

X-station är nog lite hightech för min del eftersom jag inte spelar synth över huvud taget.

XLR var en bra information! Det ska jag försöka hålla mig till.

UX2 ser ut att vara ett kort i min prisklass, likaså micen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ibland följer det med enklare varianter av tex cubase med vissa ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder förljande när jag sänder radio samt spelar in, bör fungera för ditt ändamål med:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=487006

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=415924

Fungerar hur fint som helst! 😲

Ps. Minns att jag fick ett program till ljudkortet, när jag köpte det via thomann.de som är billiga & bra 😎...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Skulle man kunna göra en liknande grej på den här standardfrågan?

"Vilken mick ska jag välja? Jag hade tänkt mig en riktigt grym för max 1000:-"

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man kunna göra en liknande grej på den här standardfrågan?

"Vilken mick ska jag välja? Jag hade tänkt mig en riktigt grym för max 1000:-"

Hur tror du att alla andra skall kunna hitta rätt när du inte själv gör det? 😕 (Avser alltså att du lägger in detta helt godtyckligt i ett ämne som inte alls handlar om vad du själv skrev).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara som en liten uppmaning:

Jag vill inte ha någon allmän diskussion i denna tråd.

Den är till för nybörjare att ställa sina frågor i som användare av FL ska kunna besvara om de vill det.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hade det inte varit bättre med en helt egen ROOKIE avdelning...??

Jaaa och en egen PRO avdelning

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det inte varit bättre med en helt egen ROOKIE avdelning...??

Jaaa och en egen PRO avdelning

"Bara som en liten uppmaning:"

"Jag vill inte ha någon allmän diskussion i denna tråd."

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Har sysslat "lite" med FL..Tidigare...Säkert mycket nya funktioner sen jag var med.

så jag ser mig själv som "nybörjare"...

JAG ifrågasätter tråden som FL användare...Jag som FL användare skulle hellre se

en hel avdelning för oss "Rookies" med olika underavdelningar...

Men jag kanske ska ställa mina frågor i den FL avdelning som redan finns...

Näsvist nog tillbaks Lonian...???

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar Pattern 1 för sig självt så låter det helt rätt osv. När jag lägger in det i playlist och spelar hela låten, då upprepas det mitt i (runt 3-4 takten) och spelas om så att Pattern, som egentligen är 5 bars, blir typ 8 och det syns ej i playlist. WTF, och hur ska jag lösa detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, första frågan är:

Hur lär sig man bäst att handskas FL Studio, antingen köra själv eller köra det sega "Youtube" Tutorials första steget är att göra Techno/Tance musik.

Andra frågan är:

Jag vill göra egna leads, vilka synths ska jag använda? "Sytrus" Wasp, Osc3, os.v. Helldre egna leads/synths istället för färdiga.

Vilket är det bästa sättet att lära sig och ratta själv,

(Ska söka runt lite i forumet nästa gång innan jag postar!)

Tredje frågan - Mixerns funktioner och när och hur använder man den. Enda jag har hört att det ska vara bra är Reveerb och vad jag har hört mer att den använder man mycket när man gör egna leads.

Sen undrar jag också, de här "speciella sakerna" i playlisten som gör att t.ex. melodin försvinner lite snitsigt, typ Sweap Up och Down.

Jo vilka Synthar är bra till Techno jag tänker inte använda nexus så vidare jag kan göra om ljudet på leadsen.

Förövrigt använder jag:

V-Station

Vanguard

Junglist

Z3ta+

VEC Sounds 2,3.

Jag undrar också om det går få ett prima ljud på en simpel och göra om den? Pratar om VEC nu.

Och vad är ett Automation Clip. Jag har lite frågor som jag önskar att någon av er besvarade!

Redigerat av Nemthon
Link to comment
Dela på andra sajter

"(Ska söka runt lite i forumet nästa gång innan jag postar!)"

Bra tänkt!!!

"Hur lär sig man bäst att handskas FL Studio,"

frågan har tagits upp i en annan tråd. Du känner själv hur du vill arbeta.

" jag tänker inte använda nexus så vidare jag kan göra om ljudet på leadsen. "

Ljudet kan du förändra i mixern om du så vill.

Personligen orkar jag inte ratta så mycket på själva instrumenten lika ofta som förut utan sköter all redigering för att få annat sound i mixern.

"Mixerns funktioner och när och hur använder man den."

Ja, när du tröttnat på att dina låtar påminner om ett fruityloops ljud, förutsatt att du använder enbart fl studios inbyggda instrument så kan du börja utforska mixern.

Om du vill att ljudet skall börja låta levande och äkta som "riktig" musik eller hur man nu skall uttrycka det.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej ja har lite funderingar över fl studio 8, när jag testar ljudet i innan jag lägger in i pattern så låter ljudet jätte bra, en när jag lagt in den i pattern så låter den inte alls lika bra när jag spelar upp?? har de med asio inställningar att göra? vad är asio inställningar för nåt? eller beror de på att ja har inbygd pissit ljudkort? är inte fl bra ifall man vill spela in lite sång o skapa en egen melodi i programmet? snälla hjälp mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hej ja har lite funderingar över fl studio 8, när jag testar ljudet i innan jag lägger in i pattern så låter ljudet jätte bra, en när jag lagt in den i pattern så låter den inte alls lika bra när jag spelar upp?? har de med asio inställningar att göra? vad är asio inställningar för nåt? eller beror de på att ja har inbygd pissit ljudkort? är inte fl bra ifall man vill spela in lite sång o skapa en egen melodi i programmet? snälla hjälp mig.

Låter snarare som en felmixning av ljudet, har du den på en mixer kanal med massa saker i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ja har lite funderingar över fl studio 8, när jag testar ljudet i innan jag lägger in i pattern så låter ljudet jätte bra, en när jag lagt in den i pattern så låter den inte alls lika bra när jag spelar upp?? har de med asio inställningar att göra? vad är asio inställningar för nåt? eller beror de på att ja har inbygd pissit ljudkort? är inte fl bra ifall man vill spela in lite sång o skapa en egen melodi i programmet? snälla hjälp mig.

FL duger precis till det som du vill göra.

Vad exakt är det som händer när du laddar in ett ljud på en kanal?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 3 månader senare...

hej hopp,

sitter med fl studio 9 och har det väldigt trevligt. lite fundersam vad gäller playlistsidan där man kan klippa ihop olika sekvenser som man skapat. på den där "linjalen" eller vad jag nu ska kalla det, högst upp, som är markerad med siffror, så är ett rött fält markerat fram till strax efter 15-strecket. detta gör att denna röda del repeteras, när jag spelar upp allt i "song", fastän jag lagt in andra sekvenser efter det röda området. men det som hamnar utanför det röda spelas inte. jag vet inte hur jag fått fram detta rödmarkerade område eller hur jag ska ta bort det! någon som kan hjälpa?

fågeln

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Bathory888 (oregistrerad)

Goddagens,

Det är såhär att jag vill börja spela in el-gitarr och även sång.

Jag har fl studio 9 och EzDrummer.

Vad behöver jag för att kunna spela in?

HAr läst att man ska nån form av externt ljudkort eller något. (vilket isåfall:P)

Tänkt spela in metal/hårdrock

//Timpa:)

Redigerat av Bathory888
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...
  • 5 månader senare...

En fråga, när jag gjort ett intro, jag klonar mitt beat och lägger jag på fruity flangus, men jag vill bara ha fruity flangus på första delen, så jag gör en autimation clip och sänker den till där introt slutar, jag trodde den skulle försvinna då men icke, den fortsätter, något tips?

http://www.youtube.com/watch?v=memTbnLzrRk som där vid runt ~ 6.30

tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

det beror på vad du kör automation på.. kör du på volymen i fx kanalen för flangus lr på någon av effekt rattarna i flangus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Chimbo: kan du skruva ljud själv? i så fall skulle jag rekommendera vstn Sylenth1.. kan du inte skruva ljud så är väl nexus den bästa för nybörjare (dock ingen vst, men en rompler)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...