Jump to content
Annons

Gratis Daw till bärbar vista dator


PeteK

Recommended Posts

Jag har en kompis som fick en laptop i present. (ingen aning om prestanda)

Han har sedan tidigare en Eidrol UA-25EX kort.

Jag har letat på forumet, kom fram till denna tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...p;hl=gratis+daw

Har kollat runt lite på dom olika alternativen.

Kom fram till att Audacity kanske skulle kunna va nånting.

Problemet känns som sagt att det är en Vista burk.

Finns det nån som har erfarenthet av o köra med Vista o nåt gratis daw, som helst ska klara av vst pluggar.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår inte riktigt din fråga??

På Vista kan du köra det mesta som du kan köra i XP såvida det inte är en 64-bitars version av Vista.. Och förutsatt att det finns drivrutiner för resp ljudkorts hårdvara för Vista.

Audacity är ett juste gratsiprogram som med vissa tillägg även stöder VST.. Det är bara att pröva och installera och se om det funkar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt din fråga??

På Vista kan du köra det mesta som du kan köra i XP såvida det inte är en 64-bitars version av Vista.. Och förutsatt att det finns drivrutiner för resp ljudkorts hårdvara för Vista.

Audacity är ett juste gratsiprogram som med vissa tillägg även stöder VST.. Det är bara att pröva och installera och se om det funkar..

Vad jag har fattat så kör dom flesta fortfarande med XP. Har aldrig hört en enda person rekommendera att man ska köra med Vista i musiksammanhang. Jag tänkte bara att man skulle få lite tips av folk som lirar in med bärbart/gratis daw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man rekommenderar inte Vista pga att XP är så väletablerat och har åtskilliga år på nacken.

Om all hårdvara man ska köra har stöd för Vista så är det bara att tuta och köra. Och som Steinberg skrev så är http://www.reaper.fm/ helt makalöst!

Yes, då verkar det bli reaper som gäller.

Jag fattar att Vista säkert funkar bra för vissa. Jag har för min egen del aldrig vågat byta pga allt strul man har hört talas om.

FÅr se ifall man tar klivet över till Win 7 om några år.

Tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper är inte gratis. Man får testa det i 30 dagar tror jag sedan kostar det 50$ för icke kommersiella kunder.

Mkay.. Hur står sig audacity mot reaper?

Polaren har inte så fett med cash, därav kändes det bäst med ett gratis daw som kanske t.o.m. uppdateras mellan varven, utan att de kostar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det blir 395:-. Har man inte råd med då kan lika fan gärna lägga av spela. Det är väl bara ge fan i gå ut på krogen en kväll. Dumsnåla finns det gott om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir 395:-. Har man inte råd med då kan lika fan gärna lägga av spela. Det är väl bara ge fan i gå ut på krogen en kväll. Dumsnåla finns det gott om.

Yes, och sen finns det dom som är sjukskrivna med oerhört dålig ekonomi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reaper är inte gratis. Man får testa det i 30 dagar tror jag sedan kostar det 50$ för icke kommersiella kunder.

Nej, Reaper är en icke tidsbegränsad shareware (tror jag det kallas). Man kan göra det hur länge som helst utan att betala något (även om man helt klart bör betala för att stöda utvecklingen om inte annat).

Det enda som skiljer betald och icke betald version är en skärm som dyker upp när man startar programmet.

Hade det inte varit för att jag lagt ner så mycket tid på att lära mig Cubase så vette katten om jag inte kört på Reaper istället. Gillar det skarpt!

Har inte testat Audacity så jag kan inte jämföra mot Reaper. Men som sagt, det kostar ju inget att prova båda. Go for it! :-)

Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tjänar du pengar på din musik så kostar Reaper mer.

Det är ditt samvete som avgör om du betalar eller ej.

Reaper kan dessutom köras från ett USB minne vilket gör den till en av dom käckaste portabla musikprogramen jag kan tänka mig.

Sedan finns också Kristal som är gratis.

http://www.kreatives.org/platform/index.php

Men Reaper är helt outstanding.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...