Jump to content
Annons

Kondensatorbrus (hummm)

Recommended Posts

Guest Perry1
Posted

Tjena,

Jag använder ett saffire ljudkort. Hittills har jag bara spelat in med min rörmick (Golden Age TC-1) och den enstaka sm-58:an. Nu tänkte jag prova något nytt och gick därför till den lokala musikaffären(...) och lånade hem en kondensatormick - Studio Projects B-1. Men det blev inte så bra tycker jag... Det "följer med" ett brus när jag ställer in nivån. Jag har bytt kabel, provat med jordat uttag - men det kvarstår. Var även nere och testade micken i affären - inget problem - tog med en annan mick hem - denna gång Studio Projects B3 - samma problem.

Så är det nån som har någon idé om vad det handlar om? (Jag får väl tillägga att det är fantommatning som gäller här)

Bifogar en kort ljudfil med exempel.

Och - medan jag ändå är här: Att koppla in rörmicken samtidigt som kondensator med fantommatning. Funkar det? Fantommatning påverkar nämligen båda ingångarna.

Tack på förhand.

Per.

hummmm.mp3

Annons
Posted
Tjena,

Jag använder ett saffire ljudkort. Hittills har jag bara spelat in med min rörmick (Golden Age TC-1) och den enstaka sm-58:an. Nu tänkte jag prova något nytt och gick därför till den lokala musikaffären(...) och lånade hem en kondensatormick - Studio Projects B-1. Men det blev inte så bra tycker jag... Det "följer med" ett brus när jag ställer in nivån. Jag har bytt kabel, provat med jordat uttag - men det kvarstår. Var även nere och testade micken i affären - inget problem - tog med en annan mick hem - denna gång Studio Projects B3 - samma problem.

Så är det nån som har någon idé om vad det handlar om? (Jag får väl tillägga att det är fantommatning som gäller här)

Bifogar en kort ljudfil med exempel.

Sitter du i samma rum som du har datorn, så har du svaret där. Det kommer i så fall in fläktbrus och brum från fläktar och hårddiskar etc i micen. Blir det lågfrekvent brum så kan det också handla om att du har dragit kabeln lite olyckligt, så att du får in nätbrum någonstans på vägen.

Och - medan jag ändå är här: Att koppla in rörmicken samtidigt som kondensator med fantommatning. Funkar det? Fantommatning påverkar nämligen båda ingångarna.

Inga bekymmer. Rörmicen har egen nätdel och behöver inte fantommatning, men det påverkar inget om fantommatningen är igång ändå, så det är ingen fara.

Guest Perry1
Posted

Tack för svaret Claes.

Det måste handla om nätbrum då. Jag har testat med micken i ett annat rum och det gjorde ingen skillnad.

Några tips om hur man kan komma tillrätta med nätbrum (lät det som det?)? Testa, testa, testa eller....

Tänker du på nät- eller mickkabeln när du menar att jag kan ha dragit dem fel?

Posted

Du har ett brum på ca 100Hz - och det tyder på nätbrum efter någon nätdel, inte från 220V-kablarna där det handlar om 50Hz. Du ska förstås inte dra nätkablar och signalkablar parallellt med varandra om det inte är ordentligt avstånd mellan, men i detta fallet tror jag inte att felet ligger där...

Jag skulle kunna tänka mig att signalkabeln kanske ligger nära en extern nätdel till något...?

Du kan också ha ett problem med fantommatningen, att den inte är stabil eller att den håller för låg spänning. Det kan också orsaka brumproblem som inte uppträder med dynamiska eller rörmicar, eftersom de ju inte använder fantommatningen...

Har du förresten provat att byta ingång, så att det inte är något fel på den ena kanalen eller om den ena kanalen får in någon störning - eller finns det bara en micingång på ljudkortet, så att det inte kan bli en felkälla?

Posted

Ja - jag har provat på båda ingångarna - samma problem. Har ordentligt avstånd mellan kablarna - samma problem.

När det kommer till att signalkabeln ligger för nära en extern nätdel till något vet jag inte vad det skulle kunna vara... (Lite okunnig när det kommer till elektricitet). Normalt sitter jag i ett rum med tv osv i rummet bredvid. Utanför (bor på bottenvåning) finns det ett sånt där käckt elskåp - kanske det kan påverka... Men, å andra sidan, så har jag nu flyttat allt till andra sidan lägenheten - köket - så jag vet inte vad det skulle kunna vara här. Jag använder inte (givetvis) samma uttag som kylskåpet - som är tyst för närvarande. Kanske det helt enkelt är ljudkortet som är kasst? Det är ju trots allt första gången jag använder mig av fantommatning...