Jump to content
Annons

Ett problem med samples i NN-19

Recommended Posts

Guest Assfire
Posted

Hej.

Jag har en fråga angående Reason 4 på mac.

När man laddar in ett wav ljud i NN-19 så ändras ju "längden" på det beroende på hur hög eller hur låg ton man lägger den på.

Finns det något sätt att göra så att den blir lika lång oavsett vilken ton den ligger på? Eller iallafall förebygga det på något sätt?

I detta fallet gäller det en distad kick som skall användas i ett jumpstyleprojekt.

Har för mig att det finns en funktion i FL som heter "Fruity Granualizer" som fixar sådana problem, har dock kanske fel för mig, men hur gör man i Reason?

Annons
Posted

Går tyvärr inte att göra i Reason med NN-19,

det är enbart en samplingsuppspelare...

Det kanske funkar om du lägger den i Dr.Rex..

kommer inte ihåg hur det funkar.. men du kan ju testa iallafall.. 😆

Guest Assfire
Posted
Går tyvärr inte att göra i Reason med NN-19,

det är enbart en samplingsuppspelare...

Det kanske funkar om du lägger den i Dr.Rex..

kommer inte ihåg hur det funkar.. men du kan ju testa iallafall.. 😆

Tackar för svar.

Typiskt 😆 Men nu har jag hört att man kan göra det i NN-XT advanced sampler men det är ju väääldigt avancerat som man hör på namnet.

Finns det någon som kan berätta hur man gör eller länka till nån guide?

Guest drloop
Posted

Det finns säkert andra samplers som klarar att timestretcha/pitchshifta i realtid.

Men varför skall du spela flera toner av en baskagge i olika pitch?

Guest Assfire
Posted
Det finns säkert andra samplers som klarar att timestretcha/pitchshifta i realtid.

Men varför skall du spela flera toner av en baskagge i olika pitch?

I, eller utanför Reason?

Baskaggen ska användas i en jumpstyle låt, och där används bastrumman även som bas slinga 🥰

Se tex

vid 1:35.
Guest drloop
Posted

Mmm, i exemplet så ligger en subbassynt med i trumsamplingen...

Dessutom låter det faktiskt som om det är en synt som gör hela baskaggen, alltså inte en sampling.

Guest Assfire
Posted
Mmm, i exemplet så ligger en subbassynt med i trumsamplingen...

Dessutom låter det faktiskt som om det är en synt som gör hela baskaggen, alltså inte en sampling.

Mycket möjligt. Man kanske skulle lägga ner lite energi på synthljuden istället då, eftersom det tekniskt sett bara är baskaggen kvar som ska finjusteras nu.

Posted

I ett av studio's nummer (och reasonspecialen har jag för mig) så visade de hur man gjorde en kick med Thor,

hittade tyvärr ingen tutorial på nätet om det.. men:

! 😛