Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har skrivit med lite folk här på forumet om vissa mikar, men de säger att de färgar en del. Dock att dom tyckt att det har varit posetivt och det låter kanon!!!

Vad menas med transientresponsen och att miken färgar egneltigen? Gäller detta samma för ljudkort när folk säger att preampen färgar lite?

Annons
Posted

"Transientresponsen" betyder ungefär: hur snabbt hänger micken med vid snabba transienter/attacker i ljudet. Transienter är alltså snabba volympeakar som är vanliga vid t.ex Handklapp, Ackugitarr, Tamburin, Trummor (givetvis) etc.

En mick med bra transientrespons hinner fånga upp i princip hela attacken i ett handklapp, jag tror att det har att göra med hur snabbt membranet i micken hinner röra sig.

Detsamma gäller preamps. Det är inte alla preamps som hänger med i attackerna och därför låter vissa (sämre) preamps lite slöare. Ljudet tappar lite dynamik.

Färgning är ett kapitel för sig.. Mikrofoner har en ursprunglig eq-kurva i sig själva. Vissa mickar har en dip runt 300hz, vissa har en puckel vid 300hz. På så sätt färgar de ljudet. Detsamma gäller preamps. Grovt förenklat.

Nu ska jag fortsätta vaka in min födelsedag. Skål!

Posted

Tack för svaret. Då fattar jag lite mera 😆...

Men färgningen är en sak, det oroar jag mig inte lika mycket över. Men det med transientresponsen och dynamiken, att micken tappar lite attack osv. Är det något att oroa sig för, jag tänkt att köpa mig ett par Rode nt2-A samt k2.

Posted

Grattis på Födelsedagen med !!! 🙂.

50års fest 😄

Posted

Tack tack, nej jag blir inge jä--a 50!!

Oroa dig inte för transientresponsen hos de där mickarna. Såvitt jag vet låter de bra och har inga problem med att fånga upp transientrika ljud. Fast nu har vi nog snöat in på något en aning sekundärt.. Transientrespons är inte avgörande förkvaliteten på en mick. Ibland vill man tom att micken ska smeta ut lite, det är inte ALLTID roligt med skarpa sylvassa transienter speciellt idag när datorerna kan fånga upp allt som rullbanden igår dämpade.

Posted
Tack tack, nej jag blir inge jä--a 50!!

Oroa dig inte för transientresponsen hos de där mickarna. Såvitt jag vet låter de bra och har inga problem med att fånga upp transientrika ljud. Fast nu har vi nog snöat in på något en aning sekundärt.. Transientrespons är inte avgörande förkvaliteten på en mick. Ibland vill man tom att micken ska smeta ut lite, det är inte ALLTID roligt med skarpa sylvassa transienter speciellt idag när datorerna kan fånga upp allt som rullbanden igår dämpade.

Sant!. Ja men nu köper jag detta. Jag får skylla på dig om jag är missnöjd!! 😄