Jump to content
Sign in to follow this  
Björn Olsberg

Vilken Mac ska jag köpa? (2009/2010)

Recommended Posts

Guest anarkisten1
Ja då får det bli en i7 i julklapp till mig själv. :D

i7an verkar ju vara riktigt vass även om det ryktas om ännu värre grejor framöver. Men det jag tänkte på det var att din q6600 är riktigt OK den oxå så för att köra 25 spår som du säger att kanske gör max så blir det lite lätt overkill med en Imac med i7. Skulle tro att du lätt klämmer ur den från 100 och uppåt. Kort sagt det måste vara nåt med ditt moderkort som inte funkar så bra.

På min dator med samma processor kör jag lätt samtidigt ett ganska tungt projekt som följer Logic 8 på en skärm, surfar på flera Safarisidor på en skärm, lirar upp en dvd film på en skärm, spelar in en film med min webcam och spelar in skrivbordsaktiviteter (quicktime) på en skärm. Har två grafikkort så jag kan koppla upp fyra skärmar.

Men den nya imacen är jäkligt häftig såg den live inne i Linköping och blev sjukt sugen.

Annons

i7an verkar ju vara riktigt vass även om det ryktas om ännu värre grejor framöver. Men det jag tänkte på det var att din q6600 är riktigt OK den oxå så för att köra 25 spår som du säger att kanske gör max så blir det lite lätt overkill med en Imac med i7. Skulle tro att du lätt klämmer ur den från 100 och uppåt. Kort sagt det måste vara nåt med ditt moderkort som inte funkar så bra.

På min dator med samma processor kör jag lätt samtidigt ett ganska tungt projekt som följer Logic 8 på en skärm, surfar på flera Safarisidor på en skärm, lirar upp en dvd film på en skärm, spelar in en film med min webcam och spelar in skrivbordsaktiviteter (quicktime) på en skärm. Har två grafikkort så jag kan koppla upp fyra skärmar.

Men den nya imacen är jäkligt häftig såg den live inne i Linköping och blev sjukt sugen.

Ja men jag är så trött på fixa och trixa med denna datorn. Jag vill ha en dator där allt fungerar som det ska. Det var oxå grafikkortet som jag har som inte kunde få widescreen på och ljudkortet som inte fungerade normalt i hackintoshen. Nu vill jag ta steget till mac med mina produktioner.

Alltid varit sugen men aldrig haft ekonomin riktigt för det. Men nu jäklar. Jag blev lite kär i 27 tums skärmen jag med :)

Guest anarkisten1

Ja fan kör på den, riktigt häftig apparat minsann. Kolla upp så att ljudkort och sånt slinker dit som det ska bara. Dom levereras väl med Snow Leo och alla har inte hunnit med att få till 64 bitars drivar ännu så vitt jag har förstått. Mitt Saffire Pro 10 i/o funkar i daxläget bara 100% i 32 bitar i SL.

Det verkar som om nästa ilskna propp från Intel inte kommer att heta Xeon i9 utan vara kvar på i7 men kallas i stället extreme edition (X)Frågan är då om det fortfarande är Xeon?

Hur som helst är detta bara rykten från inte direkt mest pålitliga macrumors. Men alltid lite kul att fundera lite över det.

post-6091-1261103572_thumb.jpg

Här nere kan man se vad som är på väg. Frågan är ju vad apple kommer att köra på?

Aja, mot våren så vet vi! Och då är min plånbok rätt så tömd! :rolleyes:

Källa: http://www.macrumors.com/2009/12/15/detail...cessors-leaked/

post-6091-1261103604_thumb.jpg

Hade tänkt att köpa mig en Mac, begagnad antagligen.

Tänkte pröva mig på Logic, sitter nu med Cubase och en PC.

Sysslar mest med Elektroniskt musik, och undrar lite vad för specs. som krävs för att det ska fungera bra!

Skulle t ex dessa fungera(pastade direkt från blocket):

Macbook Pro Core 2 Duo 2530 15" SD

2,53GHZ 6MB L2 Cache!

4GB RAM 1066 Mhz

320GB hårddisk

Nvidia geForce 9400 och Nvidia GeForce 9600 GT 512MB GDDR3 RAM (Dubbla)

-

* MacBook 13,3 tum

* 250 Gb hårddisk

* 2,4 GHz Intel Original Core 2 Duo-processor

* 2 GB 1 066 MHz DDR3-SDRAM

* Bakgrundsbelyst tangentbord m sensor för omgivningsljus

Jag skaffade mig en MacBook Pro 15'' i7 processorn. är riktigt nöjd. Har dock inte hunnit med att spela in med den så mkt. Försöker lära mig Logic 9

Hade tänkt att köpa mig en Mac, begagnad antagligen.

Tänkte pröva mig på Logic, sitter nu med Cubase och en PC.

Sysslar mest med Elektroniskt musik, och undrar lite vad för specs. som krävs för att det ska fungera bra!

Skulle t ex dessa fungera(pastade direkt från blocket):

Macbook Pro Core 2 Duo 2530 15" SD

2,53GHZ 6MB L2 Cache!

4GB RAM 1066 Mhz

320GB hårddisk

Nvidia geForce 9400 och Nvidia GeForce 9600 GT 512MB GDDR3 RAM (Dubbla)

-

* MacBook 13,3 tum

* 250 Gb hårddisk

* 2,4 GHz Intel Original Core 2 Duo-processor

* 2 GB 1 066 MHz DDR3-SDRAM

* Bakgrundsbelyst tangentbord m sensor för omgivningsljus

Båda fiunkar ju men satsa helst på en MacBook pro, men se upp för blåsare på blocket, macar verkar vara de populäraste datorerna som blåsare lockar med! Köp på plats och begär originalkvitto!

Hej

kanske ett uttjatat ämne men jag testar ialla fall...

Kör en PC idag, inte alls för musik utan för allmänt surfande och så. Nu känner jag att jag har tid att börja med musik igen. Detta tillsammans med att jag är sjukligt trött på min sega PC gör att jag sneglar åt MAC-hållet.

Men vad skall man satsa på om jag främst vill spela in gitarr och sång på någon halvenkel programvara? Behöver inte vara några proffsgrejer utan datorn skall främst nyttjas i vardagen men emellanåt duga som en musikskaparmaskin.

så...

1. Vilken MAC?

2. Vilken extra HW (minnen, hårddisk, ljudkort)

3. Vilken programvara?

4. Annat att tänka på?

Tack

Gmumubuh

A1. Stationär: iMac i valfri storlek. Bärbar: Välj efter skärm och prestanda och håll i minnet att en bärbar dator är en kompromiss som du betalar mer för.

A2. RAM: 4GB. Minst 500GB hårddisk (7200 rpm). Ljudkort till iMac: Apogee Duet (FireWire) eller Apogee One (USB 2.0 med inbyggd mikrofon). Ljudkort till bärbar som saknar FireWire: Apogee One. Ljudexempel för Apogee One.

A3. Garageband (ingår i iLife 09 som följer med vid nytt inköp av valfri Mac) eller Logic Express som är lillebror till Logic Studio.

A4. Köp den datorn som passar dig bäst. Själv prioriterade jag skärmstorlek, hårddiskutrymme och ljudkort. 4GB RAM får väl anses som standard idag och för normalt användande duger det mer än nog. En hårddisk kan aldrig bli för stor. Om du köper ett FireWireljudkort av annan typ än Apogee, försäkra dig själv tre gånger på tre olika sätt att ljudkortet verkligen fungerar med din dator, hjälp på vägen. Hittar du något begagnat bör du se upp med batteri om det är en bärbar dator och för både stationär och bärbar gäller det att inte köpa grisen i säcken samt att begära kvitto och orginalprogramvara.

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen! :)

EDIT: Layout + fixat länkar.

Edited by Implasticyde

Hej

kanske ett uttjatat ämne men jag testar ialla fall...

Kör en PC idag, inte alls för musik utan för allmänt surfande och så. Nu känner jag att jag har tid att börja med musik igen. Detta tillsammans med att jag är sjukligt trött på min sega PC gör att jag sneglar åt MAC-hållet.

Men vad skall man satsa på om jag främst vill spela in gitarr och sång på någon halvenkel programvara? Behöver inte vara några proffsgrejer utan datorn skall främst nyttjas i vardagen men emellanåt duga som en musikskaparmaskin.

så...

1. Vilken MAC?

2. Vilken extra HW (minnen, hårddisk, ljudkort)

3. Vilken programvara?

4. Annat att tänka på?

Tack

Gmumubuh

Med alla macar följer Garageband med. Finemang att spela in på.

Du kan välja vilken mac som helst.

Nåt enkelt ljudkort med hörlurslyssning, direct monitoring, preamp och instrument ingång.

Hej,

Jag har en iMac 27" med i7 2.8 ghz och TB hårddisk och 8 gb ram.

Det kom precis en ny, men är ganska identisk.

Den är verkligen bra på alla sätt, anser jag. Skärmen är superfin och programmen rullar på med minimalt med belastning på processorn.

Robert

Hej!

Snart blir jag tokig!

Ska beställa en macpro snart..

det lutar åt en 8 core, men läst tester då den enkla 6 core slår den...

men den är också dyrare, 12 core blir det inte då den är för dyr.

innerst inne så tror jag att 4 coren räcker men jag vill ha en "framtidssäker" dator.

Även den g:a 8 coren på 2,93 slår den nya...

Har även kollat in iMac 27" i7 men jag gillar inte att den inte är utbyggbar med fler hårddiskar.

Visst det funkar ju med firewirediskar men de är ju ganska dyra, samt att jag vill helst inte dela kedjan med mitt ljudkort.

Visst den skulle nog räcka men jag har nog ett för stort HA begär på en Pro då jag länge velat ha en redan på G4 tiden.

Sen gillar jag tanken på att kunna fixa in ett eSata,UAD kort om man så skulle behöva i Pro´n.

Sitter idag på en PC hemma bygge 2.4 core duo och det funkar, men jag vill ha en Mac.

Råd tack!

Hjälp!!

Christoffer

Mina frågor:

1. Hur viktigt är det att ha 7200rpm -hårdisk?

2. Är det lika bra att ha en 7200rpm extern som en inbyggd och kan man köra det med usb 2.0?

2. Suger usb 2.0 jämfört med FW 800? Alla tycks rekommendera FW hela tiden, varför?

3. Om en dator har flera usb2.0-portar, är det 480mbps per port då eller är det 480mbps totalt som delas upp mellan dem?

4. Har grafikkorten i respektive modeller någon inverkan?

1. Ganska viktigt men ännu bättre att ha en SSD

2. Bättre att ha internt

2. USB2 Belastar processorn mer än FW

3. Bandbredden delas har jag för mig

4. Nej grafikkortens styrka påverkar mest 3D prestanda

Nu är ordern lagd på en imac 27 2,93Ghz med 4GB ram + en Lacie extern disk på 2 TB.

Skall bli härligt att kunna skapa igen. Flera år sen sist.

Byte till logic 9 stundar från Cubase VST 5.1.

Ni fattar vilken skillnad det kommer bli eller hur!

/Anders

Nu är ordern lagd på en imac 27 2,93Ghz med 4GB ram + en Lacie extern disk på 2 TB.

Skall bli härligt att kunna skapa igen. Flera år sen sist.

Byte till logic 9 stundar från Cubase VST 5.1.

Ni fattar vilken skillnad det kommer bli eller hur!

/Anders

Nej, men upplys mej gärna..

Jag känner att jag börjar bli galen av allt letande nu!

Hur pass stor skillnad i prestanda är det egentligen emellan billigaste modellerna av MacBook Pro och iMac?

Jag känner mig mer sugen på en bärbar dator, men å andra sidan är dom ju något klenare. Det jag vill jobba med är musikproduktion, antagligen mest i Pro Tools. Dock har jag lite ångerst om det är en iMac eller MBP jag borde köpa. Skärm, hårdisk osv spelar ingen roll då jag redan har extarna sådana.

Klart att en iMac e kraftigare än en MBP, men kommer jag verkligen behöva den där lilla extra kraften som finns i en iMac om jag ska jobba i Pro Tools på amatörnivå? Och om inte, vart går gränsen där jag borde ha den kraftigare processorn?

//Mattias

Guest Burundi

Jag känner att jag börjar bli galen av allt letande nu!

Hur pass stor skillnad i prestanda är det egentligen emellan billigaste modellerna av MacBook Pro och iMac?

Jag känner mig mer sugen på en bärbar dator, men å andra sidan är dom ju något klenare. Det jag vill jobba med är musikproduktion, antagligen mest i Pro Tools. Dock har jag lite ångerst om det är en iMac eller MBP jag borde köpa. Skärm, hårdisk osv spelar ingen roll då jag redan har extarna sådana.

Klart att en iMac e kraftigare än en MBP, men kommer jag verkligen behöva den där lilla extra kraften som finns i en iMac om jag ska jobba i Pro Tools på amatörnivå? Och om inte, vart går gränsen där jag borde ha den kraftigare processorn?

//Mattias

En MacBook Pro i5 med extern HD klarar tunga projekt så för ditt ändamål duger den mer än väl om du nu inte kommer satsa på att producera musik med extremt många och tunga effekter och mjuvaruinstrument. Jag rekommenderar dock Logic eller Reason/Record framför Pro Tools.

En MacBook Pro i5 med extern HD klarar tunga projekt så för ditt ändamål duger den mer än väl om du nu inte kommer satsa på att producera musik med extremt många och tunga effekter och mjuvaruinstrument. Jag rekommenderar dock Logic eller Reason/Record framför Pro Tools.

Dom processorerna finns inte i 13" modellerna, right?

Glömde nog att nämna att en 15" inte är ett alternativ, dom är för dyra för mig desvärre.

Alternativen är billiga MacBook Pro eller billiga iMac, det förändrar kanske svaret en hel del?

Guest Burundi

Dom processorerna finns inte i 13" modellerna, right?

Glömde nog att nämna att en 15" inte är ett alternativ, dom är för dyra för mig desvärre.

Alternativen är billiga MacBook Pro eller billiga iMac, det förändrar kanske svaret en hel del?

15" i5 MBP kostar inte så mycket mer än 13" MBP och ger definitivt mer bang for the buck. Men 13"-aren räcker rätt långt den också. Fast skulle jag själv välja med den budgeten du har så skulle jag nog hellre köpa i3 iMacen, med brasklappen att det nog kommer släppas en 13" i3 MBP inom några månader.

15" i5 MBP kostar inte så mycket mer än 13" MBP och ger definitivt mer bang for the buck. Men 13"-aren räcker rätt långt den också. Fast skulle jag själv välja med den budgeten du har så skulle jag nog hellre köpa i3 iMacen, med brasklappen att det nog kommer släppas en 13" i3 MBP inom några månader.

Ah, can imagine. Dock tycker mina sponsorer (Mina föräldrar) att en PC för 5k duger bra, så att få upp det till en dator för 10-11k är tillräckligt svårt, så en 15" är tyvär out of reach.

Men om man bara för att få perspektiv på saker och ting, typ mellan pris/prestanda i en laptop, vilken dator skulle prestera bäst av MacBook Pro i5 2.4GHz och en iMac i3 3.06? Är dom jämförbara med varandra?

Guest Burundi

Ah, can imagine. Dock tycker mina sponsorer (Mina föräldrar) att en PC för 5k duger bra, så att få upp det till en dator för 10-11k är tillräckligt svårt, så en 15" är tyvär out of reach.

Men om man bara för att få perspektiv på saker och ting, typ mellan pris/prestanda i en laptop, vilken dator skulle prestera bäst av MacBook Pro i5 2.4GHz och en iMac i3 3.06? Är dom jämförbara med varandra?

iMacen slår MBP:n på det mesta eftersom den har snabbare hårddisk som standard och snabbare klockfrekvens här kan du se lite jämförelser mellan olika macar http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/ Tänk dock på att detta test inte nödvändigtvis återspeglar hur du använder din dator, i vissa moment är MBP's i5 processor effektivare än iMacens i3.

iMacen slår MBP:n på det mesta eftersom den har snabbare hårddisk som standard och snabbare klockfrekvens här kan du se lite jämförelser mellan olika macar http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/ Tänk dock på att detta test inte nödvändigtvis återspeglar hur du använder din dator, i vissa moment är MBP's i5 processor effektivare än iMacens i3.

ok, då känns det alltså att man tappar ganska mycket på att köpa en MBP istället för en iMac för samma pris.. Dock e jag ju inte så jävla hardcore musikproducer lixom, så jag skulle antagligen klara mig på en MBP för tillfället, men kommer den fortfarande att hålla om typ tre år? kommer den lixom hänga med med den dagens program osv?

Guest Burundi

ok, då känns det alltså att man tappar ganska mycket på att köpa en MBP istället för en iMac för samma pris.. Dock e jag ju inte så jävla hardcore musikproducer lixom, så jag skulle antagligen klara mig på en MBP för tillfället, men kommer den fortfarande att hålla om typ tre år? kommer den lixom hänga med med den dagens program osv?

Ja den kommer hålla eftersom de program som finns nu inte alltid utnyttjar kraften i de senaste processorerna på bästa sätt, med program som är mer optimerade för i3 i5 och i7 så kommer dessa datorer kännas kraftfulla länge, även om det kommer komma ännu mer kraftfulla processorer kontinuerligt, det är "lättare" att tillverka snabba processorer än att optimera program för dom.

Så stor skillnad i praktiken är det inte mellan iMac och MBP sätter du in en solidstate disk i MBP:n så utklassar MBP:n iMacen på flera moment.

...

Så stor skillnad i praktiken är det inte mellan iMac och MBP sätter du in en solidstate disk i MBP:n så utklassar MBP:n iMacen på flera moment.

De moment du hänvisar till är prestandan för skriv- och läshastighet och bättre batteritid för bärbara datorer gällande SSD. Dessa moment är i och för sig viktiga men underskatta inte en snabb CPU eftersom det är den som sköter alla beräkningar och därmed sätter gränsen för vilka mjukvarupluggar och hur många av dessa man kan använda samtidigt. SSD har defenitivt framtiden för sig men frågan är ifall de är värda pengarna i dagsläget. Själv hade jag satsat på en bättre CPU istället för en SSD. Något man inte heller bör underskatta är skärmstorlek när man pysslar med musik och där får MacBook Air och MacBook Pro utan tvekan se sig slagna av valfri iMac :)

...och in kommer han som ska vara "expert" på området...

Jag skulle rekommendera iMacen, å sedan peta in en SSD+minne när behovet finns. Det jobbet tar en Apple-verkstad 500-1000 kr för när det kan behövas (om ett/två år).

Anledningen till att jag säger iMacen är (i rangordning):

1. Bättre processorer.

2. En stor skärm. 13" funkar bra för att surfa, men Logic på en 13"are är ingen större hit (kör det själv rätt ofta).

3. 2 extra minnesplatser, vilket gör att du kan köpa till extra minne istället för att byta ut minnena.

Kör själv förra generationens 13" MBP och den stånkar och stönar lite när det kommer till Logic och man börjar peta in pluggar osv. Dock har jag visserligen den i fullt original (2GB minne).

Fick den nya Imac 27" för någon månad sen, underbar dator. helt problemfri och räcker gott till det mesta, egentligen för kraftig dator för mig...

Kan vara värt att nämna att en MPB har en fördel med expresscard. Erbjuder t.ex. två externa diskar via eSATA.

Funderar på en iMac 21.5 3.2GHz eller en 27 3.2GHz. Hört en del negativa saker om att 21.5" är för smått format för att använda program som Logic och Pro Tools. Men funkar 21.5 tum någorlunda bra ändå?

Som någon sa innan så utvecklas det snabbare processorer än programmen anpassas för dem. Dock känns I3 rätt så gammalt. Kommer det kunna hänga med åtminstone i 5 år som minimum krav för t.ex. Pro Tools, eller bör man satsa på i5 iMac quad redan nu? (klen budget)

Det beror på vad man har tänkt sig köra för programvara. Steinberg avråder från att använda nya mac pro tills vidare så imac är väl den bästa macen för cubase just nu. ProTools kräver att man ska ha Texas Instrument som firewire krets, det tror jag inte går med iMac. (Men det fungerar men man får ingen hjälp om det krånglar)

Funkar de nya iMacarnas FW lika bra som Texas Instrument så man kan få stöd från allmänheten med Pro Tools?

Tjo,

Går i tankarna att byta från PC till iMac 27 tum och har några funderingar kring detta:

1. iMacen har bara en firewire port och de e en sån liten. Jag har ett presonus firebox och behöver då bara köpa en ny firewire sladd med "liten" anslutning i ena änden så funkar det?

2. Räcker det med core i5 för musikproduktion? Kommer köra logic och brukar ha rätt många instrumentspår, kanske 15-20 st + alla audiospår.

3. Om jag väljer 8GB ram, kan jag utnyttja allt det eller räcker det med 4gb?

4. Någon som vet om Apple nån ny iMac på gång som kan komma att släppas inom snar framtid?

5. Nya iMacs finns inte i 24 tum va?

Kan vara värt att nämna att en MPB har en fördel med expresscard. Erbjuder t.ex. två externa diskar via eSATA.

Gäller endast 17"aren i dagsläget. De andra har SD-kortplats istället.

Funderar på en iMac 21.5 3.2GHz eller en 27 3.2GHz. Hört en del negativa saker om att 21.5" är för smått format för att använda program som Logic och Pro Tools. Men funkar 21.5 tum någorlunda bra ändå?

Som någon sa innan så utvecklas det snabbare processorer än programmen anpassas för dem. Dock känns I3 rätt så gammalt. Kommer det kunna hänga med åtminstone i 5 år som minimum krav för t.ex. Pro Tools, eller bör man satsa på i5 iMac quad redan nu? (klen budget)

Funkar de nya iMacarnas FW lika bra som Texas Instrument så man kan få stöd från allmänheten med Pro Tools?

Om du vill framtidsförsäkra dig i 5 år kan det nog vara rimligt att satsa på en i5 Quad, men det är ju alltid en fråga hur krävande dina projekt kommer att bli.

Om jag inte missminner mig så avråder AVID från att använda Pro Tools tillsammans med iMacen, har dock ingen aning om det fungerar ändå...

ramoand!

1: Ja det ska fungera

2: Om jag var du så skulle jag lägga ca två tusen extra och få i7 processorn som faktiskt är mycket snabbare.

3: Det är alltid bättre med mycket RAM, men köp den med 4Gb och testa, köp till minnen sedan om så behövs, är ganska billigt på andra ställen än Apple Store.

4: Apple har alltid nya på gång men det dröjer nog till tidig sommar innan de stoppar i nya processorer från Intel, men man vet aldrig, det är alltid så att man köper den gamla modellen när man köper en ny dator.

5: Nej

Lycka till! ska själv köpa en ny iMac till sommaren och jag brukar alltid köpa med den snabbaste processorn, det är värt det i längden!