Jump to content
Sign in to follow this  
Björn Olsberg

Vilken Mac ska jag köpa? (2009/2010)

Recommended Posts

Hej, sitter och försöker välja mellan MacBook, macBook Pro och iMac. Skall användas som studio-dator. iMac bortsett från CPU (?).

Mina frågor:

1. Hur viktigt är det att ha 7200rpm -hårdisk?

2. Är det lika bra att ha en 7200rpm extern som en inbyggd och kan man köra det med usb 2.0?

2. Suger usb 2.0 jämfört med FW 800? Alla tycks rekommendera FW hela tiden, varför?

3. Om en dator har flera usb2.0-portar, är det 480mbps per port då eller är det 480mbps totalt som delas upp mellan dem?

4. Har grafikkorten i respektive modeller någon inverkan?

Tacksam för svar!

Mvh

Martin

1. Ganska fast en långsammare funkar hyfsat, snart kommer SSD (flash-hård"diskar") utan rörliga delar ta över de är betydligt snabbare och tystare än vanliga hårddiskar.

2. Interna diskar blir snabbare, för externa diskar så är esata eller FW800 att föredra, FW belastar inte processorn lika mycket som USB

3. Har för mig att de delar på bandbredden.

4. Ganska lite men vill du köra med fler skärmar så behöver kortet mer minne.

Jag skulle slå till på en iMac 27" om jag vore dig, skärmen är enormt bra med näst intill perfekt yta & upplösning för musikbruk. iMacen med i5 är den som ger bäst valuta för pengarna, den med i7 ger bäst prestanda men även den enklaste iMac modellen med 21,5"-skärm räcker väldigt långt.

Edited by Glaskatten

Annons

Håller med föregående talare. Väl talat! :lol:

1. Ganska fast en långsammare funkar hyfsat, snart kommer SSD (flash-hård"diskar") utan rörliga delar ta över de är betydligt snabbare och tystare än vanliga hårddiskar.

2. Interna diskar blir snabbare, för externa diskar så är esata eller FW800 att föredra, FW belastar inte processorn lika mycket som USB

3. Har för mig att de delar på bandbredden.

4. Ganska lite men vill du köra med fler skärmar så behöver kortet mer minne.

Jag skulle slå till på en iMac 27" om jag vore dig, skärmen är enormt bra med näst intill perfekt yta & upplösning för musikbruk. iMacen med i5 är den som ger bäst valuta för pengarna, den med i7 ger bäst prestanda men även den enklaste iMac modellen med 21,5"-skärm räcker väldigt långt.

Tack för ett givande svar! Några följdfrågor:

1. Ska jag dra slutsatsen att MacBook är uteslutet eftersom den saknar FireWire? Jag vill kunna ha en extern hårddisk som funkar bra. Nu vet jag inte hur viktigt det är att spara projektfiler på en annan disk än systemdisken, men det verkar ju vettigt och kostar ju inte så mkt extra om det går att göra på en extern. Då har man ju möjlighet att säkerhetskopiera mellan diskarna också om man gör en partition för det på systemdisken?

2. Låt säga att jag kommer fram till att jag värdesätter bärbarhet så mkt att jag väljer en MBP och kopplar denna till extern skärm (en ful LG 22", vilket såklart är långt ifrån lika trevligt som en fin 27" macskärm) när jag är hemma - är det sannolikt att jag en dag kommer sitta där med en produktion som hänger sig och önska att jag hade köpt iMac istället? Har du nån ungefärlig koll på hur pass mkt större grejer, procentuellt sett, man kan köra i en iMac jämfört med en MBP?

3. När det gäller iMacen är jag av ekonomiska skäl främst intresserad av 27" med dual core - är det idiotiskt att inte lägga de extra tusenlapparna för i5 när man ändå är igång?

4. Jag har en polare som påstår att det garanterat kommer bli missljud om man kör in 16 audiospår samtidigt på en disk som inte är 7200rpm, detta stämmer alltså inte?

1. Ska jag dra slutsatsen att MacBook är uteslutet eftersom den saknar FireWire? Jag vill kunna ha en extern hårddisk som funkar bra. Nu vet jag inte hur viktigt det är att spara projektfiler på en annan disk än systemdisken, men det verkar ju vettigt och kostar ju inte så mkt extra om det går att göra på en extern. Då har man ju möjlighet att säkerhetskopiera mellan diskarna också om man gör en partition för det på systemdisken?

2. Låt säga att jag kommer fram till att jag värdesätter bärbarhet så mkt att jag väljer en MBP och kopplar denna till extern skärm (en ful LG 22", vilket såklart är långt ifrån lika trevligt som en fin 27" macskärm) när jag är hemma - är det sannolikt att jag en dag kommer sitta där med en produktion som hänger sig och önska att jag hade köpt iMac istället? Har du nån ungefärlig koll på hur pass mkt större grejer, procentuellt sett, man kan köra i en iMac jämfört med en MBP?

3. När det gäller iMacen är jag av ekonomiska skäl främst intresserad av 27" med dual core - är det idiotiskt att inte lägga de extra tusenlapparna för i5 när man ändå är igång?

4. Jag har en polare som påstår att det garanterat kommer bli missljud om man kör in 16 audiospår samtidigt på en disk som inte är 7200rpm, detta stämmer alltså inte?

1. Ja, fast MB är ändå en riktigt bra dator.

2. Ja, mellan 20-70% ungefärligen beroende på modell. Snart kommer iofs QC MBP vilket kommer att minska prestandaskillnaderna men en stationär kommer alltid ha mer kraft till lägre pris än 99% av alla bärbara datorer. Barefeats har bra jämförelser mellan olika macar http://www.barefeats.com/imi7.html

3. Ja eftersom du får både bättre grafikkort och en kvickare processor, steget mellan i5 & i7 är inte lika stort prestandamässigt men har du råd skulle du kanske satsa på i7.

4. Ta det med en nypa salt 5400 varvs hårddiskar har blivit mycket "snabbare" de senaste åren. Det är dock väldigt lätt att byta HDs i bärbara macar.

Tar mig friheten och kompletterar lite. Hoppas det är ok.

Om du endast skall säkerhetkopiera och anser att tid inte är ett bekymmer fungerar det utmärkt med USB2.0. Rekomenderar dig att använda den inbyggda säkerhetskopieringsfunktionen, långt ord..., som finns i OS X och heter "Time Machine". Jag hade valt att inte spara allt från datorn utan endast det som är viktigt (dokument, musikprojekt med tillhörande audiofiler, mp3-arkiv och sådant man inte har möjlighet att installera igen) för att spara plats. Att inkludera en eventuell "download" katalog där mycket ändras under kort tid kommer innebära att mer plats krävs på din externa hårddisk.
En bärbar dator är alltid en kompromiss som man får betala extra för. Anser du att det är värt den extra pengen för att få en portabel dator och inte en "släpbar" dator är det förmodligen skäl nog för att skaffa sig en bärbar dator. Dock får man mer "dator" för pengarna i en iMac sett till prestanda.

Hoppas mitt tillägg tillförde något gott :)

Som katten nämnde i förbifarten: Intel släpper nya laptopprocessorer i början av nästa år och Apple brukar tillhöra de allra första som får ta del av nya proppar. Gissningsvis kommer Apple i januari-februari någon gång lansera nya versioner av macbook pro med fyrkärniga processorer. Om dessutom dollarn fortsätter falla kan vi kanske räkna med en prissänkning. Behöver du en ny dator nu ska du självklart köpa en nu, men det kan vara bra att veta vad som väntar runt hörnet så att du kan fatta ett genomtänkt beslut.

http://www.digitimes.com/news/a20091113PD209.html

Hej, sitter och försöker välja mellan MacBook, macBook Pro och iMac. Skall användas som studio-dator.

Sitter med samma dilemma...

har dock nog valt bort macbooken... och börjar bli lite orolig att två usb på macbook pro inte kommer att räcka

kör cubase 4 nu så det blir ju dongel på en usb och eftersom jag funderar på ett native instruments ljudkort (Audio 2 (el. 4) Dj) så försvinner den sista också

Anledningen till att jag vill ha en macbook pro är att kunna dra med den till gigs... (dj gig med traktor)

men priset 15000:- (13" 4gig) då känns ju den billigaste imac 11495:- (4 gig) mer pris vänlig

funderar på att kanske köpa imac och sedan en begagnad macbook för att dra med på gig ... känns som att man får en begagnad för runt 4000:- och då skulle jag ju hamna runt 15000:-

vad säger ni?

förresten, någon som kört cubase 4 på de nya imac? fungerar det bra?

Sitter med samma dilemma...

har dock nog valt bort macbooken... och börjar bli lite orolig att två usb på macbook pro inte kommer att räcka

kör cubase 4 nu så det blir ju dongel på en usb och eftersom jag funderar på ett native instruments ljudkort (Audio 2 (el. 4) Dj) så försvinner den sista också

Om du inte vill använda ett Firewireljudkort så finns det ju USB-hubbar...

Om du inte vill använda ett Firewireljudkort så finns det ju USB-hubbar...

Har hört att det kan strula... att den inte hittar ljudkort, klaviatur (å nej! en till grej som måste kopplas in! :wacko: ) när man kör hub

stämmer det?

Edited by Rawbert

Har hört att det kan strula... att den inte hittar ljudkort, klaviatur (å nej! en till grej som måste kopplas in! :wacko: ) när man kör hub

stämmer det?

De USB-huhbbar jag har, har inte strulat,de som fått problem har säkert kopplat in hårddiskar som drar för mycket ström på icke(eller klena) strömförsörjda hubbar, de flesta små USB enheter behöver väldigt lite ström men Hårddiskar och vissa ljudkort behöver mer. Bäst är att koppla in den känsligaste USB enheten direkt i datorn och de andra på hubben.

De USB-huhbbar jag har, har inte strulat,de som fått problem har säkert kopplat in hårddiskar som drar för mycket ström på icke(eller klena) strömförsörjda hubbar, de flesta små USB enheter behöver väldigt lite ström men Hårddiskar och vissa ljudkort behöver mer. Bäst är att koppla in den känsligaste USB enheten direkt i datorn och de andra på hubben.

Men det är ju lite det som är tråkigt om man kör USB ljudkort och extern hd... känns som dessa två mår bäst av att ha en egen hub

då har ju både dongeln och klaviaturen lite problem...

1. Ja, fast MB är ändå en riktigt bra dator.

2. Ja, mellan 20-70% ungefärligen beroende på modell. Snart kommer iofs QC MBP vilket kommer att minska prestandaskillnaderna men en stationär kommer alltid ha mer kraft till lägre pris än 99% av alla bärbara datorer. Barefeats har bra jämförelser mellan olika macar http://www.barefeats.com/imi7.html

3. Ja eftersom du får både bättre grafikkort och en kvickare processor, steget mellan i5 & i7 är inte lika stort prestandamässigt men har du råd skulle du kanske satsa på i7.

4. Ta det med en nypa salt 5400 varvs hårddiskar har blivit mycket "snabbare" de senaste åren. Det är dock väldigt lätt att byta HDs i bärbara macar.

Det var en schysst testsida, men det ser ut som att de mest har testat grafikapplikationer. Hur ser det ut för ett program som Logic? Utnyttjar det fyra kärnor processor på ett effektivt sätt?

Edited by herkules

Det var en schysst testsida, men det ser ut som att de mest har testat grafikapplikationer. Hur ser det ut för ett program som Logic? Utnyttjar det fyra kärnor processor på ett effektivt sätt?

Ja det gör det. Till och med åtta kärnor. Och säkert mer är det på väg. Ryktas att nästa Mac Pro kommer att ha upp till 12 kärnor. Men som sagt ett rykte, men man kan ju hoppas!

Hej.

jag har en fråga till er som verkar har lite koll på vad ni tror kommer förbättras med de nya macarna (macbook Pro)

Finns det någon risk att de förbättrar stödet för firewire i Windows (Xp eller 7) instalerat med bootcamp?

Har suttit flera kvällar nu och försökt göra mig klokare i ärendet men är ingen mac användare så.

Föresten, går i funderingar kring byte till mac men har massa mjukvara (cubase 4, massa köpta pluggar och annan mjukvara för PC) och ett presonus FP10 som det skulle kännas tråkigt att inte kunna använda. Min nuvarande dator är på väg att ge upp. Den låter som en hes gammal marlborogubbe.

/Robin

Hej.

jag har en fråga till er som verkar har lite koll på vad ni tror kommer förbättras med de nya macarna (macbook Pro)

Finns det någon risk att de förbättrar stödet för firewire i Windows (Xp eller 7) instalerat med bootcamp?

Har suttit flera kvällar nu och försökt göra mig klokare i ärendet men är ingen mac användare så.

Föresten, går i funderingar kring byte till mac men har massa mjukvara (cubase 4, massa köpta pluggar och annan mjukvara för PC) och ett presonus FP10 som det skulle kännas tråkigt att inte kunna använda. Min nuvarande dator är på väg att ge upp. Den låter som en hes gammal marlborogubbe.

Mycket av din mjukvara kan du antagligen byta mot macversioner gratis och presonusen funkar ju med mac OS X nu och antagligen snart även i bootcamp, så en variant är kanske att tills vidare spela in på macen för att sedan mixa i Windows med dina PC-.pluggar.

Mycket av din mjukvara kan du antagligen byta mot macversioner gratis och presonusen funkar ju med mac OS X nu och antagligen snart även i bootcamp, så en variant är kanske att tills vidare spela in på macen för att sedan mixa i Windows med dina PC-.pluggar.

Så du tror att stödet för firewire kommer bli bättre i bootcamp? Finns det några indikationer på detta?

Guest anarkisten1

Finns inte jättemycket som kan låta från en dator utom kanske fläktar som är igensatta med damm eller kanske bara har kärvat eller både och. Så det borde ju gå att göra rent/smörja upp och köra vidare på din PC parallellt med ev. den nya macen till allt löser sig med dina pluggar och övrig programvara. Jag "räddade" håller konstgjord andning på ett nätagg genom att "ta loss" och smörja upp fläkten så länge så det går allt.

Är i banorna och ska köpa mig en imac. Måste bara ha en nu. Sitter på en 2 år gammal quad core med 4gb i ram. . Vad tror ni jag behöver för imac som fungerar liknande mot den pc jag kör idag? jag har kollat på den billigaste 21" mot den dyraste 27"`. Jag har väl högst 30 tracks med effekter på. Vad skulle räcka med att köra. uppgradera den billigaste med 8 gb ram och köra eller den dyraste? Är det värt och investera i quadcoren?

Är i banorna och ska köpa mig en imac. Måste bara ha en nu. Sitter på en 2 år gammal quad core med 4gb i ram. . Vad tror ni jag behöver för imac som fungerar liknande mot den pc jag kör idag? jag har kollat på den billigaste 21" mot den dyraste 27"`. Jag har väl högst 30 tracks med effekter på. Vad skulle räcka med att köra. uppgradera den billigaste med 8 gb ram och köra eller den dyraste? Är det värt och investera i quadcoren?

Om du redan har en Quad så måste du nog upp till i7 för att det ska bli en förbättring.

Om du redan har en Quad så måste du nog upp till i7 för att det ska bli en förbättring.

Konstigt nog så kollade jag benchmark mot min och en imac och fick liknande score.

Saken är att jag nog inte behöver en förbättring. Eftersom jag aldrig använder all cpu i mina låtar.

Kan jag klara en 25 tracks med effekter på den simplaste imacen?

Varför byta då?

För jag är kär i logic. Jag och Cubase måste skiljas, vi sover inte i samma säng ens längre.

För jag är kär i logic. Jag och Cubase måste skiljas, vi sover inte i samma säng ens längre.

Har du testat hackintosh?

Har du testat hackintosh?

Yes, funkade inte riktigt bra med min setup!

Hej

kanske ett uttjatat ämne men jag testar ialla fall...

Kör en PC idag, inte alls för musik utan för allmänt surfande och så. Nu känner jag att jag har tid att börja med musik igen. Detta tillsammans med att jag är sjukligt trött på min sega PC gör att jag sneglar åt MAC-hållet.

Men vad skall man satsa på om jag främst vill spela in gitarr och sång på någon halvenkel programvara? Behöver inte vara några proffsgrejer utan datorn skall främst nyttjas i vardagen men emellanåt duga som en musikskaparmaskin.

så...

1. Vilken MAC?

2. Vilken extra HW (minnen, hårddisk, ljudkort)

3. Vilken programvara?

4. Annat att tänka på?

Tack

Gmumubuh

Det finns massvis med trådar bara så du vet. Vad vill du ha? stationär eller bärbar? Vill hur uppgraderingsbar ska den va, hur mkt prestanda osv? Jag skulle mest rekomendera köpa någon begnad intel dator, typ de senare 24" imacen, bör vara riktigt prisvärda i andrahandsmarknaden. Vad ska du ha för ljudkort?

Guest anarkisten1
Yes, funkade inte riktigt bra med min setup!

Då skulle jag bara byta moderkort till ett GA EP45-DS3 (för processorn funkar riktigt bra har två maskiner med den i själv så det vet jag) och försöka igen. Det måste vara det absolut billigaste när du ändå rimligtvis måste ha resten. Gjorde nyss uppgraderingen till 10.6.2 för första gången utan att behöva göra nåt meck ja inte mer än repair permissions då. Försök låna en riktig skiva av nån polare att testa med skippa dom där som cirkulerar på nätet. Sen när du ser att det funkar 100 % då är det ju bara att slå till på Logic och Snow Leo på apple store.

För att komma åt mina gamla PC Logic filer i originalläget utan att behöva importera projekt till Mac Logic och även Acid filer så köpte jag Parallels, Acid funkar ju inte alls under osx. Win XP rullar på riktigt bra virtualiserat under osx, spelar till och med upp flera wavspår simultant ganska bra ändå . Inspelning är bara att glömma men det gör man ju i osx läget. Ja det låter ju bakvänt men man slipper ju dubbelboota och det intressanta är ju att köra osx.

En Imac då är det nya med i7 som gäller tycker jag i alla fall, men då börjar vi ju på lite över 21 000 spänn.

Då skulle jag bara byta moderkort till ett GA EP45-DS3 (för processorn funkar riktigt bra har två maskiner med den i själv så det vet jag) och försöka igen. Det måste vara det absolut billigaste när du ändå rimligtvis måste ha resten. Gjorde nyss uppgraderingen till 10.6.2 för första gången utan att behöva göra nåt meck ja inte mer än repair permissions då. Försök låna en riktig skiva av nån polare att testa med skippa dom där som cirkulerar på nätet. Sen när du ser att det funkar 100 % då är det ju bara att slå till på Logic och Snow Leo på apple store.

För att komma åt mina gamla PC Logic filer i originalläget utan att behöva importera projekt till Mac Logic och även Acid filer så köpte jag Parallels, Acid funkar ju inte alls under osx. Win XP rullar på riktigt bra virtualiserat under osx, spelar till och med upp flera wavspår simultant ganska bra ändå . Inspelning är bara att glömma men det gör man ju i osx läget. Ja det låter ju bakvänt men man slipper ju dubbelboota och det intressanta är ju att köra osx.

En Imac då är det nya med i7 som gäller tycker jag i alla fall, men då börjar vi ju på lite över 21 000 spänn.

Ja då får det bli en i7 i julklapp till mig själv. :lol: