Guest demilitarize Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Hej, jag sitter och mixar några sånginspelningar. Har sången liggande på 5 monokanaler, klippt bort all slask och skurit bort allt under 50 hz samt lagt på en mild "kompressorbehandling". Tycker det blir lite rörigt med alla pluggar, samt onödig cpu-belastning så jag tänkte att jag mixar ner audiokanalerna och importerar tillbaka dom (raderar de gamla filerna). Så långt inga problem, men hur skall jag exportera dom? Skall jag exportera mono > stereo, stereo > mono, mono > mono. Jag tänker att jag borde köra mono till mono i.o.m att jag skall fortsätta att mixa dom. Tänker jag rätt? Hoppas ni förstår hur jag menar.
Emil Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Om alla bitar är ihopklippta till en tagning, att du t ex tagit de bästa delarna ur 5 tagningar och gjort en "super-vers", så bör du hålla det i mono. Dessutom bör du bypassa alla effekter och köra dom på din nya kanal istället. Annars måste du göra om proceduren om du vill ändrå på en inställning. Men är det olika stämmor i en kör som du panorerat ut, bör du mixa ner det som en stereofil.
Nikolaus Posted December 30, 2008 Posted December 30, 2008 Om du har gjort pannoreringar L/R eller andvänder effekter med fler än 1 utgång ska du mixa ner i stereo.
Guest demilitarize Posted December 31, 2008 Posted December 31, 2008 Om du har gjort pannoreringar L/R eller andvänder effekter med fler än 1 utgång ska du mixa ner i stereo. Inga panoreringar, bara max 3 effekter vilka är "Q", "Kjaerhus compressor" och eventuellt Voxengos "voxformer". Men den sistnämnda tror jag att jag väntar med till vidare bearbetning. Men jag tror inte att någon av dem har två utgångar. Tack för svaren iaf och ha ett gott nytt musikår!
Recommended Posts