Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Goddagens!

Har fått en gammal fiol av min farmor som jag hade tänkt testa att spela på. Den lilla träklossen som håller upp strängarna har lossnat och strängbyten och sådant måste göras. Vart i stan kan jag få bra service?

Kan nämnas att det står "Jacobus Stainer in Absam prope Oenipontum 1747", någon som vet om den är något att ha?

/David

Annons
Posted

Känner inte till några serviceställen i stockholm men det låter som en Behringerfiol.

Så jag kan väl erbjuda mig att köpa den för en hundring typ. 🙂

Posted
Känner inte till några serviceställen i stockholm men det låter som en Behringerfiol.

Så jag kan väl erbjuda mig att köpa den för en hundring typ. 😐

Behringer gjorde alltså fioler innan de började med studioprylar eller vad?

såg en fiol med samma inskription fast med årtalet 16xx som auktionerats ut för 8K så hade hoppats på något mer 😳

Posted

Så jag kan väl erbjuda mig att köpa den för en hundring typ. ☺️

Får man fråga hur fan du kom fram till att det låter som en Behringerfiol?! 😄

Hitta en expert, låt honom titta på fiolen. Han kan säga exakt vad den är värd. Det finns många forumtrådar om folk som har liknande fioler om du googlar "stainer violin"

Posted

Arne Rydberg

Fiolbyggare

Stråkton Violinatelje AB

Odengatan 23

114 24 Stockholm

Tel/fax 08-205356 / 205396

Mvh

Björn

Posted

Så jag kan väl erbjuda mig att köpa den för en hundring typ. ☺️

Behringer gjorde alltså fioler innan de började med studioprylar eller vad?

Nejnejnej! Jag bara skämtade!

Namnet på fiolen lät som något riktigt exklusivt och raka motsatsen till exklusivt skulle kunna vara Behringer. Därför drog jag till med just Behringer.

Jag försökte skoja till det, men det sket sig. 😄

Posted

Varför inte kontakta Musikmuséet och höra ifall de kan avgöra om det är nåt särskilt med instrumentet eller inte?

Posted
Varför inte kontakta Musikmuséet och höra ifall de kan avgöra om det är nåt särskilt med instrumentet eller inte?

Nåjja, caset till fiolen är rätt B:igt så jag förväntar mig inte att det kan va något mer än en schysst fiol. Är mest ute efter reparation som sagt 😲