Jump to content
Annons

Inspelningsspråket del 1


volvo

Vilket av följande ord använder du mest?  

79 röster

  1. 1. Vilket av följande ord använder du mest?

    • Reverb
      68
    • Efterklang
      3
    • Rumsklang
      2


Recommended Posts

Annons
jappe (oregistrerad)

Om man nu ska filosofera lite kring detta så...

Efterklang är egentligen ett generellt begrepp. Efterklang kan t.ex. vara pianots klang efter jag släppt pianotangenten. Dvs pianosträngarnas +övriga pianodelars fortsatta vibrationer efter hammaren slagit mot strängarna.

Ett piano har en klang som kännetecknas av bl. a. klangfärg. Ett piano har också en efterklang. Ett rum har en rumsklang. Ett pianos klang påverkas av rummets klang, det får en sammansatt klangfärg. Ett pianos efterklang påverkas av rummets klang, och får en sammansatt klangfärg.

Kan man då säga att rummet har en egen klang...det är ju ett ljud som överförts från originalljudkällan.... Anta att det är OK att säga rumsklang; lite härledning:

När hammaren slår pianosträngen så är strängen ett medium för de vibrationer som hammaren åstadkommer. Strängen får en klang. När strängen börjar vibrera så är rummet (luften) ett medium för de vibrationer strängen överför. Rummet får en klang. Så långt allt väl. Men vi fortsätter: När rummet (luften) vibrerar så blir örat ett medium för de vibrationer rummet överför. Öronklang. Weiter: När trumhinnan vibrerar så skapas hörselnervimpulser via hörselben & annat inkråm. Nervklang. När slutligen pianots ljuva klang hamnar i hjärnans tolkningscentrum via nervimpulserna blir hjärnan ett medium för de alfavågor som uppstår. Hjärnklang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska filosofera lite kring detta så...

Efterklang är egentligen ett generellt begrepp. Efterklang kan t.ex. vara pianots klang efter jag släppt pianotangenten. Dvs pianosträngarnas +övriga pianodelars fortsatta vibrationer efter hammaren slagit mot strängarna.

Ett piano har en klang som kännetecknas av bl. a. klangfärg. Ett piano har också en efterklang. Ett rum har en rumsklang. Ett pianos klang påverkas av rummets klang, det får en sammansatt klangfärg. Ett pianos efterklang påverkas av rummets klang, och får en sammansatt klangfärg.

Kan man då säga att rummet har en egen klang...det är ju ett ljud som överförts från originalljudkällan.... Anta att det är OK att säga rumsklang; lite härledning:

När hammaren slår pianosträngen så är strängen ett medium för de vibrationer som hammaren åstadkommer.  Strängen får en klang. När strängen börjar vibrera så är rummet (luften) ett medium för de vibrationer strängen överför. Rummet får en klang. Så långt allt väl. Men vi fortsätter: När rummet (luften) vibrerar så blir örat ett medium för de vibrationer rummet överför. Öronklang. Weiter: När trumhinnan vibrerar så skapas hörselnervimpulser via hörselben & annat inkråm. Nervklang. När slutligen pianots ljuva klang hamnar i hjärnans tolkningscentrum via nervimpulserna blir hjärnan ett medium för de alfavågor som uppstår. Hjärnklang.

Tycker nästan att du har sönderanalyserat det nu 🙂

Var lättare när det bara var rivöörb

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Tycker nästan att du har sönderanalyserat det nu  🙂

Var lättare när det bara var rivöörb

Jo 😱 Det var lite öppet mål bara med en sån här frågeställning...brukar inte tacka nej till uppmaningar till djupdykning i sakers beskaffenhet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu ska filosofera lite kring detta så...

Efterklang är egentligen ett generellt begrepp. Efterklang kan t.ex. vara pianots klang efter jag släppt pianotangenten. Dvs pianosträngarnas +övriga pianodelars fortsatta vibrationer efter hammaren slagit mot strängarna.

Ett piano har en klang som kännetecknas av bl. a. klangfärg. Ett piano har också en efterklang. Ett rum har en rumsklang. Ett pianos klang påverkas av rummets klang, det får en sammansatt klangfärg. Ett pianos efterklang påverkas av rummets klang, och får en sammansatt klangfärg.

Kan man då säga att rummet har en egen klang...det är ju ett ljud som överförts från originalljudkällan.... Anta att det är OK att säga rumsklang; lite härledning:

När hammaren slår pianosträngen så är strängen ett medium för de vibrationer som hammaren åstadkommer. Strängen får en klang. När strängen börjar vibrera så är rummet (luften) ett medium för de vibrationer strängen överför. Rummet får en klang. Så långt allt väl. Men vi fortsätter: När rummet (luften) vibrerar så blir örat ett medium för de vibrationer rummet överför. Öronklang. Weiter: När trumhinnan vibrerar så skapas hörselnervimpulser via hörselben & annat inkråm. Nervklang. När slutligen pianots ljuva klang hamnar i hjärnans tolkningscentrum via nervimpulserna blir hjärnan ett medium för de alfavågor som uppstår. Hjärnklang.

😆 det här kallas "tömma-hela-kategorin" om det skulle varit Jeopardy

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskan har inte plural-s. Ofta funkar sådana ord bra i talspråk men i skrift blir det problemS. Hur blir bestämd form plural t. ex? Samplersarna?

Så kallad nollplural vore en variant: En sampler - flera sampler - samplern - samplarna

Klart svenskan har plural-s! Jag säger samplers, schlagers osv. Då är det så. Det har denna trevlige farbror lärt mig:

fredrikny2.jpg

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskan har inte plural-s. Ofta funkar sådana ord bra i talspråk men i skrift blir det problemS. Hur blir bestämd form plural t. ex? Samplersarna?

Så kallad nollplural vore en variant: En sampler - flera sampler - samplern - samplarna

Klart svenskan har plural-s! Jag säger samplers, schlagers osv. Då är det så. Det har denna trevlige farbror lärt mig:

fredrikny2.jpg

😛

Ahhh....Fredrik Linströmers! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget ljudkort, vafalls?! 🙂

The English dude säger, som du trodde, ri-vöörb (med väldigt nasalt ö, och ljudet är torrt, utan ... 😄)

...utan efterklang. 🙂

Tack så mycket!

Har föresten fått hem datorn med ljudkort nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Humor, är det inte konstigt?

Vissa saker kan vara roliga men de är helt efterblivna ifall man försöker förklara varför de är roliga. Som den här diskussionen t.ex. tänk om jag skulle försöka förklara det för några av mina "icke-studiointresserade" kompisar.

Typ: "Det var så jävla roligt. Vi satt och pratade om hur man skulle uttala olika ord och så. Sen så började alla skriva om de engelska stavningarna så att de var skrivna som man uttalade dom på svenska. T.ex. equaliser skrevs som ikwalajser. Fatta kul! Man skrev om engelska ord med svenskt talspråk. Gud va lustigt!"

Egentligen så är det ju jättetråkigt men på något sätt kul ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...