Guest creel Posted December 24, 2008 Posted December 24, 2008 (edited) Det är något grymt irriterande när man upptäcker att ens midi-ljud på laptopen inte utgår från 440Hz, utan är något högt i pitch. Tog ett tag innan jag upptäckte det också, jag höll på bli galen. Då är frågan: varför? Dessutom är det inte den enda dator jag upptäckt detta på. De flesta moderkort med integrerat ljud verkar inte hålla sig till rätt pitch. Jag har köpt en ny dator alldeles nyligen och för tillfället kör jag på det integrerade ljudet på mitt, ganska dyra, Gigabyte-moderkort. När jag höjer huvudvolymen i Windows så höjs pitchen, sänker jag huvudvolymen går den till normalt. Vad f-n är det för skit egentligen? Kan ni förklara för en obegripande om detta? Hur det kan uppstå så att säga? Jag vet inte vad ni tycker men för mig är MIDI något där man kan få det 100% perfekt i timing och pitch. Jag vill kunna referera till MIDI ibland för att se om det är stämt, men nu kan jag det inte alls. Jag kan inte ens lita på MIDI. Sen undrar jag om ALLA, lite dyrare (fyrsiffrigt iaf), ljudkort har MIDI som håller en mycket högre kvalitet än detta? Dvs har 440 Hz som referens. Inte 442 eller 441. För det måste väl bero på ljudkortet? Värt att nämna kanske är att det är Guitar Pro jag använder MIDI i, det är i det programmet jag upptäckt att det inte stämt. Edited December 24, 2008 by creel
Guest drloop Posted December 24, 2008 Posted December 24, 2008 (edited) Midi innehåller ingen information om stämning. Jag kan snedställa mina mjukvarusyntar precis hur som helst. Det sitter inte i ljudkortet heller. Om du kör windows inbyggda ljud så är det där problemet är. Edited December 24, 2008 by drloop
Guest Analogfreak Posted December 24, 2008 Posted December 24, 2008 Min midi har så väldigt mycket bas framförallt på mitt nyaste moderkort... 😛
Guest creel Posted December 24, 2008 Posted December 24, 2008 Midi innehåller ingen information om stämning.Jag kan snedställa mina mjukvarusyntar precis hur som helst. Det sitter inte i ljudkortet heller. Om du kör windows inbyggda ljud så är det där problemet är. Jaha, på så vis. Windows inbyggda ljud? Vad skulle jag köra annars? Hur ska man då kunna se till att den utgår från 440 Hz då?
Guest drloop Posted December 24, 2008 Posted December 24, 2008 (edited) Det finns gratis stämapparater som VSTs. C-Tuner är en som är gratis, kolla att det stämmer med den: http://www.kvraudio.com/get/1809.html Edited December 24, 2008 by drloop
Claes Holmerup Posted December 24, 2008 Posted December 24, 2008 Du kan också ha ett problem med samplingsfrekvensen. Om det aktuella instrumentet bara är gjort för att fungera med 44.1kHz och du kör med 48kHz samplingsfrekvens, så kommer det att bli fel toner. Det är nog ovanligt nu för tiden, men kan säkert förekomma i vissa fall...
Guest creel Posted December 25, 2008 Posted December 25, 2008 Det finns gratis stämapparater som VSTs.C-Tuner är en som är gratis, kolla att det stämmer med den: http://www.kvraudio.com/get/1809.html Kan man lita på dem då? Du kan också ha ett problem med samplingsfrekvensen. Om det aktuella instrumentet bara är gjort för att fungera med 44.1kHz och du kör med 48kHz samplingsfrekvens, så kommer det att bli fel toner. Det är nog ovanligt nu för tiden, men kan säkert förekomma i vissa fall...Det kan stämma... kan man göra något åt det? Jag vill ju ha rätt stämning "live", inte ändra i efterhand.
Guest drloop Posted December 25, 2008 Posted December 25, 2008 Ibland är du rätt rolig creel. Tror vi hittar på svaren lite som vi känner för det? 😄
Recommended Posts