Jump to content
Annons

5-årsfirande: Få en mikrofon när du prenumererar


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 95
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

maart (oregistrerad)
Ett bra erbjudande för mig som är sugen på att börja "podcasta" får jag säga.

Vad är det för anslutning för micken? Jag antar att det inte är något så enkelt som en vanlig 3.5mm stereo-plugg?

det är vanlig XLR-kontakt. Eftersom det är en kondensatormick behöver den phantommatning (+48v) från en mickpreamp för att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursomhelst tycker åtta nr för 1099:- är ganska dyrt. Det blir ju 137:- för ett nummer. För det priset kan man ju köpa engelska tidningar för runt den summan och få så mycket mera. De är ju nästan dubbelt så många sidor i dem. Vad kommer Studio kosta som lösnummer? Som nu, ca hälften av 137:-?

Precis, men dra av kostnaden för micken och du får ett års prenumeration i princip gratis.

Eller räkna med vad en vanlig prenumeration kostar och lägga till en användbar mick för under halva priset.

Jo om man vill ha micken ja. Men det är väl inte alla som vill det? Ska man behöva betala mer för en prenumeration för att få med nåt som man inte har behov av? Hade det inte varit bättre med två alternativ? En med och en utan? Tycker jag i alla fall.

Hehehe... jag tar liksom för givet att man även kan prenumerera på någon av tidningarna utan att köpa miken!

Eller? 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra erbjudande för mig som är sugen på att börja "podcasta" får jag säga.

Vad är det för anslutning för micken? Jag antar att det inte är något så enkelt som en vanlig 3.5mm stereo-plugg?

det är vanlig XLR-kontakt. Eftersom det är en kondensatormick behöver den phantommatning (+48v) från en mickpreamp för att fungera.

Jag har tre olika kondensatormikar, men ingen av dem kräver näringstillförsel av fantomen.

Utan av vara trummisar nöjer de sig med batteri.

Och hur blir det då om man har ett ljudkort med två xlr-honor på fronten och en spak för fantommatning däremellan och plockar in St B-1:an och aktiverar via spaken. Kan jag stoppa i en annan kond.mik i miking 2 bredvid då, en som inte kräver fantommatning, eller går den sönder då?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag slog till precis, naiv som jag är tror jag min sång kommer låta bättre än genom min A-51:a 🥰

Ja då har du två mickar att vara naiv över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tre olika kondensatormikar, men ingen av dem kräver näringstillförsel av fantomen.

Utan av vara trummisar nöjer de sig med batteri.

Och hur blir det då om man har ett ljudkort med två xlr-honor på fronten och en spak för fantommatning däremellan och plockar in St B-1:an och aktiverar via spaken. Kan jag stoppa i en annan kond.mik i miking 2 bredvid då, en som inte kräver fantommatning, eller går den sönder då?

Det bör inte vara några problem. I princip alla modernare mikrofoner klarar av att bli fantommatade även om de inte kräver det. Är det en gammal mikrofon vet jag inte riktigt hur stor risken att den skulle gå sönder är. Men jag tror i alla fall inte att det är någon fara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart erbjudande!

En supermick och en tidning på samma gång.

Jag har inte micken men jag prenumenerar och därför borde jag kolla in micken som alla rekomenderar.

Hur som helst ett bättre erbjudande har aldrig existerat om man verkligen vill komma igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Ursäkta min otålighet, men är jag den enda som inte fått fakturan ännu? 😄

Eller är det kanske den som ska komma i slutet på januari?

Jag har inte heller fått någon faktura så det är kanske slutet på januari som gäller?

Jag har inte heller fått nån faktura men å andra sidan så är det kanske inte så konstigt för jag nappade aldrig på erbjudandet. 😆 . Men en bra mick iaf. Har en på pricken likadan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta min otålighet, men är jag den enda som inte fått fakturan ännu? 😎

Eller är det kanske den som ska komma i slutet på januari?

Jag fick min i måndags.

Men jag var tvungen att ringa, för min beställning hade fastnat någonstans.....

Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mailade också kundtjänst häromdagen och då hade dom ingen aning om var min beställning fanns någonstans. Sådär bra koll på detta projekt verkar det....

Ett sätt att jobba som IDG tagit åt sig med hull och hår. Själv fick jag följande i min mailbox idag:

"Tack för ditt mail. Tyvärr verkar inte din beställning kommit in till oss. Vill du att jag ska registrera den nu? Vänliga hälsningar"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ingenting om inspelning eller mikrofoner. När jag har gjort enkla inspelningar hemma med riktigt billiga mikrofoner så har problemet varit att de inte kan ta upp ljud på avstånd. Ljudkällan måste vara några cm från mikrofonen, så det har t ex inte gått att spela in sig själv med sång+gitarr.

Hur är det med studio projects b1, kan man ha den 1 meter ifrån ljudkällorna (t ex sång och gitarr) och ändå få en god upptagning? OBS, jag bryr mig inte särskilt mycket om kvalitet (vill höra inspelningar för att få en mer objektiv syn på hur det låter, inte för att ge ut), bara ljudet är tydlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag vet ingenting om inspelning eller mikrofoner. När jag har gjort enkla inspelningar hemma med riktigt billiga mikrofoner så har problemet varit att de inte kan ta upp ljud på avstånd. Ljudkällan måste vara några cm från mikrofonen, så det har t ex inte gått att spela in sig själv med sång+gitarr.

Hur är det med studio projects b1, kan man ha den 1 meter ifrån ljudkällorna (t ex sång och gitarr) och ändå få en god upptagning? OBS, jag bryr mig inte särskilt mycket om kvalitet (vill höra inspelningar för att få en mer objektiv syn på hur det låter, inte för att ge ut), bara ljudet är tydlig.

Svaret är JA.

SP B1 är en stormembransmikrofon och har ett ganska stort upptagningsområde (så stort att det börjar bli viktigt att dämpa andra ljud och ljudstudsar i rummet...).

Notera också att du behöver ett ljudkort med fantommatning a 48V.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Notera också att du behöver ett ljudkort med fantommatning a 48V.

Ups, jag vet inte ens vad det är. Mitt ljudkort är ett vanligt inbyggt, som jag gissar inte har det. Krävs det alltså för att få micken ett fungera alls? Vad händer om man kopplar in den i en vanlig bandspelare med en passande mikrofonkontakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...