Jump to content
Annons

Jag vill ha en ny hårddisk som C:


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Hej, jag har en "gammal" hårddisk som C: i min stationära dator och nu vill jag sätta in en ny hårddisk och använda den som C: istället. Finns det någon smidig lösning på hur jag kan göra det utan att behöva installera om några program. Alltså det skulle vara perfekt om det gick att kopiera C: rakt av till den nya hårddisken och sen bara ange den nya hårddisken som primärdisk i Bios.

Hm, har jag förklarat det rörigt eller förstår ni vad jag menar?

Mvh Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, jag har en "gammal" hårddisk som C: i min stationära dator och nu vill jag sätta in en ny hårddisk och använda den som C: istället. Finns det någon smidig lösning på hur jag kan göra det utan att behöva installera om några program. Alltså det skulle vara perfekt om det gick att kopiera C: rakt av till den nya hårddisken och sen bara ange den nya hårddisken som primärdisk i Bios.

Hm, har jag förklarat det rörigt eller förstår ni vad jag menar?

Mvh Mathias

Start --> Run --> diskmgmt (enter)

Ändra bosktäverna, starta om

EDIT: Se till att du har en bootbar CD-skiva till hands om något skiter sig ...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

borde det inte bara va att slänga in den nya disken som slav

kopiera över hela den gamla till den nya

sätta den nya som master å sen köra?

Vill han absolut ha C som "C" så funkar inte detta (men annars funkar det så länge "alla " filer kopieras som tex dolda filer, systemfiler, filer "i arbete" mm).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för tipset, det ser ut som om det gör precis det jag vill att det ska göra 😎

Se till att du har en bootbar CD-skiva till hands om något skiter sig ...

Tack för tipset, men den sista textraden klingade inte så positivt i mina öron, he, he.

borde det inte bara va att slänga in den nya disken som slav

kopiera över hela den gamla till den nya

sätta den nya som master å sen köra?

eller va vet jag om datorer--- dom ska bara funka

Jo, det tycker jag också. Men tyvärr så brukar det alltid bli nåt "Couldn´t move that file cause that file is very importent" eller liknande.

Jag hade för mig att man kunde flytta en hårddisk till en ny dators hårddisk direkt i Windows, men det kanske man inte kan, eller? Annars verkade ju Migrate vara en jättebra lösning.

Jag borde ju förstås ha sagt att jag har XP om det har någon betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill han absolut ha C som "C" så funkar inte detta

why? 😎

Fråga inte mej 🙂 (mannnen att fråga heter B.G.)

Kommer bara ihåg att jag brukar få gå in i diskhanterarer för att få enheterna som jag vill (dock ett tag sen jag fick tummen ur och köpte nya diskar).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill han absolut ha C som "C" så funkar inte detta

why? 😎

Fråga inte mej 🙂 (mannnen att fråga heter B.G.)

Kommer bara ihåg att jag brukar få gå in i diskhanterarer för att få enheterna som jag vill (dock ett tag sen jag fick tummen ur och köpte nya diskar).

Cheers!

hahaha

nej jag menar inte så

utan vad som händer så att det inte funkar?

jag tänkte man byter plats på dom efter att man kopierat den första till den andra så att datorn hittar en ny C-disk istället för den gamla

men som tufftuff sa så kan man ju ibland inte kopiera vissa filer...

nästan lika roligt som "du kan inte slänga den här filen för den finns inte på disken"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars verkade ju Migrate vara en jättebra lösning.

Det kan det vara. Jag är själv bara lite skeptisk mot sådana program då de kan vara proppade med spyware eller vara "gratis" till viss del men kräva registrering/betalning för att göra det man vill ha programmet till.

Jag lägger en fråga på www.tbg.nu ang Migrate.

Cheers!

EDIT: F-N ska man behöva läsa också, såg att acronis ligger bakom programmet. Så, det är säker ett bra prog. Sorry om jag stökat till det!

EDIT2: Här kan du följa tråden på tbg om Migrate

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, ha, det är det som är problemet, jag köper nya diskar alltför sällan så jag glömmer bort hur man gör (börjar bli gammal). Diskhanteraren förstår jag mig på och det att ange master och slave i Bios ska inte vara några större problem. Men hur får man över ALLA filerna direkt i Windows? Jag ska testa Migrate men nu blev jag lite sugen att komma på hur man gör det i Windows 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan det vara. Jag är själv bara lite skeptisk mot sådana program då de kan vara proppade med spyware eller vara "gratis" till viss del men kräva registrering/betalning för att göra det man vill ha programmet till.

Jag lägger en fråga på www.tbg.nu ang Migrate.

Tack, tack, det var snällt. Jag var också inne på den tanken att det säkert egentligen bara är halv-gratis och att det oftast brukar vara nån hake, men det kanske det inte är med Migrate.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd Acronis, då kommer det garanterat funka efteråt. Du får med alla dolda filer, partitionsinfo, bootsektorer och annat som är lurigt att kopiera manuellt. Det är en demo/trial man kan ladda ner, men den är fullversion i 30 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

höger klicka på MIN DATOR och välj HANTERA då kommer du till DATORHANTERING och DISKHANTERING där tror jag man kan byta till den bokstav man vill för hårdisken behöver inte om installera och man kan även göra detta via operativsystem skivan via laga windows eller nåt sånt tror jag mig ha sett 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ghosta hela disken istället

Acronis True Image motsvarar Norton Ghost. 😲

Jag har hittills kört med ett image-kopieringsprogram från en firma som senare köptes upp av Symantec, men bestämde mig nyligen för att välja Acronis i stället, eftersom gamla användare aldrig har erbjudits rabatterad crossgrade och eftersom Norton Antivirus har fått mig att inte lita ordentligt på Symantec...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
höger klicka på MIN DATOR och välj HANTERA då kommer du till DATORHANTERING och DISKHANTERING där tror jag man kan byta till den bokstav man vill för hårdisken behöver inte om installera och man kan även göra detta via operativsystem skivan via laga windows eller nåt sånt tror jag mig ha sett 😲

Du kan inte byta enhetsbeteckning på systempartitionen... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

höger klicka på MIN DATOR och välj HANTERA då kommer du till DATORHANTERING och DISKHANTERING där tror jag man kan byta till den bokstav man vill för hårdisken behöver inte om installera och man kan även göra detta via operativsystem skivan via laga windows eller nåt sånt tror jag mig ha sett 😎

Du kan inte byta enhetsbeteckning på systempartitionen... 🙂

Nej - och det är fullkomligt idiotiskt! 😲

Det går att göra på alla andra, men inte på systempartitionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej!

Jag tänkte precis göra samma sak som du. Kopiera hela C: till ny hårddisk då jag inte litar på min gamla disk som systemdisk längre (den e gammal å låter konstigt, funkar ännu dock...) Tänkte väcka denna tråd till liv istället för att starta ny, smart va? 😆

Den gamla disken är på 160GB, å innehållandes en partion på hela utrymmet...

- Kommer den nya disken på 250GB få en partition på 160GB innehållandes den gamla disken, eller kan man ställa så att det blir en hel stor 250GB partition direkt istället?

- Funkar 15-dagar trial av Acronis Migrate Easy att göra det jag vill, dvs "Ghosta" hela disken?

- Hur funkar det, enkelt förklarat? ...antar att man måste boota upp datorn med programmet på nått sätt eftersom det inte går att ghosta systemdisken när man har systemet igång, eller har jag fel??

- Om du säger att det är enkelt, är det det då? 😄

/L

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

smart va?

Det var smart, ja 😆 .

Jag har bara använt programmet en gång men som jag kommer ihåg det så fick man själv välja hur stora partioner man ville ha, alltså om du vill ha en på 160 GB och en på 90 GB eller om du vill ha en enda stor partion på 250 GB.

Trialen gör precis det du vill.

Det var väldigt enkelt och logiskt vill jag minnas. Installera programmet och starta, så får du förklarat steg för steg hur du ska göra (när du ska starta om datorn mm), inget krångel och det är gratis så det är bara att köra på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkade utmärkt ju.

Gick ganska fort, har hunnit med middag å allt sedan sist 😛

Smidigt program när man ska göra en direkt spegling av systemdisken ju. =) Nu slipper jag höra knastrandet från datorn så fort den ska skriva till hårddisken! 😄

Nu ska jag hugga tag i flytt-packandet å packa en till låda... Ska flytta till Växjö nästa vecka 🙂

Tack å hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...