Jump to content
Annons

Prisvärd livemikrofon - sång


rally

Recommended Posts

Hej!

En god vän ska skaffa en sångmic, så jag lovade att försöka samla in lite synpunkter

Det är en kvinnlig sångerska som sjunger mycket akustisk, avskalad och lågmäld. Det optimala hade naturligtvis varit en kondensatormick typ beta 87 eller liknande, men plånboken sätter stopp vid ett par tusen...Någonting känsligt och luftigt är i alla fall att föredra. Skulle inte tro att rundgångsrisk är ett jätteproblem. Hon har funderat lite kring följande modeller:

Sure Beta 58 / SM58

Sennheiser E-845 / 835 / 935

Beyerdynamic Opus 69

AKG D5

Electrovoice N/D767A

Alla tankar mottages tacksamt;)

Peace

/Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

En god vän ska skaffa en sångmic, så jag lovade att försöka samla in lite synpunkter

Det är en kvinnlig sångerska som sjunger mycket akustisk, avskalad och lågmäld. Det optimala hade naturligtvis varit en kondensatormick typ beta 87 eller liknande, men plånboken sätter stopp vid ett par tusen...Någonting känsligt och luftigt är i alla fall att föredra. Skulle inte tro att rundgångsrisk är ett jätteproblem. Hon har funderat lite kring följande modeller:

Sure Beta 58 / SM58

Sennheiser E-845 / 835 / 935

Beyerdynamic Opus 69

AKG D5

Electrovoice N/D767A

Alla tankar mottages tacksamt;)

Peace

/Rasmus

Har inte testat alla mickarna. Jag har kört beta 58:an sen den kom ut typ och är fortfarande nöjd med den. Gillar den över sm58:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ruggigt nöjd med min Opus 39 S. Är visserligen bra mycket billigare än de mickar du listat, men jag tycker den är bra mycket bättre som sångmick än vad SM58 är, och det för halva priset.

Om du hittar människan som stal den från mig så kan du säkert få ett ännu bättre pris av honom 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter själv med en Sennheiser E935 och är grymt nöjd med den, den funkar (åtminstone i mina öron) även i studiosammanhang (och där kommer 500 audiofiler attackera, men jag tycker det iaf... 😎).

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa en Shure Beta 58! Ska ni ha nåt bättre ändå blir det väl en Neumann solist som kostar flera ggr mer. Den gamla SM58 går inte att jämföra, den är rena skiten i jämförelse, en hemsk diskant usch, men Beta 58 är underbar. Den ger inte en massa jobbiga puffar live heller om man sjunger live i den utan kompressor. Funkar kanon både vid kraftig skriksång och till mycket tunn balladröst. Med en Beta 58 kan hon om hon vill ha ganska mycket gain och sjunga en bit ifrån utan att det blir rundgång.

Har sett på TV att Beta 58 är den sångmick som mer och mer används i exklusiva sammanhang där det säkert finns dyrare mickar att välja för artisterna, men att artisterna själva föredrar just Beta 58:an.

En sak som förvånade mig när jag skaffade min för två år sen var att det går så bra att spela munspel i den utan att ändra eq, det funkar inte bra med andra mickar, diskanten blir olidligt vass.

En tyst och bra mick som verkligen fångar upp de små detaljerna, ger inte en massa handljud heller. Den blir hon säkert nöjd med.

Beta 58 är ingen kondensatormick, den är dynamisk. Det nya med den är membranet tror jag, det är nån nykonstruktion. Jag kan tänka mig att sångpålägg i studio också funkar bra med den här.

Lova att ni skaffar en sån! Haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta58 är MYCKET bättre än SM58, enligt min smak.

Den där Milabmicen är nog inte heller så dum. Mitt band körde med Milab LC-25 till sången - och de var kanonbra jämfört med allt annat vi hade råd med på den tiden, så en nyare modell av den är nog inte fel. 😄 Tänk på att den kräver fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött mos! Tack för alla svar:)

Beta 58 ligger nog närmre till hands än SM58. Avståndet till micken varierar ganska krafitgt...det är såndär jobbig dynamisk musik;) Men jag tror inte att proximity är nåt problem...eftersom det är ganska soft musik kan hon säkert kosta på sig att backa 5cm om det behövs för ljudet...

När det gäller sennheiser har jag kännt att dom funkar bra till rockprylen, men att den kan bli lite "platt" i mer finstämda sammanhang, eller vill någon säga emot?? Opus 69 fick jag faktiskt möjlighet att pröva, och det var riktigt kul faktiskt...Tyckte den hade en öppnare karaktär än Beta58, men den kan nog vara var lite problematisk om man väser för mycket;)

Någon som har några erfarenheter av Milab - D37, eller nån Electrovoice??

Link to comment
Dela på andra sajter

ElectricMayhem (oregistrerad)
Gött mos! Tack för alla svar:)

Beta 58 ligger nog närmre till hands än SM58. Avståndet till micken varierar ganska krafitgt...det är såndär jobbig dynamisk musik;) Men jag tror inte att proximity är nåt problem...eftersom det är ganska soft musik kan hon säkert kosta på sig att backa 5cm om det behövs för ljudet...

När det gäller sennheiser har jag kännt att dom funkar bra till rockprylen, men att den kan bli lite "platt" i mer finstämda sammanhang, eller vill någon säga emot?? Opus 69 fick jag faktiskt möjlighet att pröva, och det var riktigt kul faktiskt...Tyckte den hade en öppnare karaktär än Beta58, men den kan nog vara var lite problematisk om man väser för mycket;)

Någon som har några erfarenheter av Milab - D37, eller nån Electrovoice??

Jag valde mellan Milab-mic'en och Beta58'an och det blev utan tvivel Beta 58'an....upplevde Milab-mic'en "luddig" och "kraftlös". Jag är kanonnöjd med min Beta58'a. Men smaken är som baken....

Lycka till 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta58 är helt ok förstås, ett säkert val - men lika spännande som vaniljglass. Det finns ju så många andra tillverkare än Shure som gör bra sångmickar. Bara för att Shure är störst behöver de verkligen inte vara bäst. Jag hade en Beta i flera år men sedan jag bytte till konding hade jag aldrig velat byta tillbaka.

Kolla exempelvis: AKG, Audix, Beyer, Milab, Sennheiser, Neumann, EV m fl.

Claes har kanske några ljudtester på ovanstående på sin förträffliga testsajt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta58 är helt ok förstås, ett säkert val - men lika spännande som vaniljglass. Det finns ju så många andra tillverkare än Shure som gör bra sångmickar. Bara för att Shure är störst behöver de verkligen inte vara bäst. Jag hade en Beta i flera år men sedan jag bytte till konding hade jag aldrig velat byta tillbaka.

Kolla exempelvis: AKG, Audix, Beyer, Milab, Sennheiser, Neumann, EV m fl.

Claes har kanske några ljudtester på ovanstående på sin förträffliga testsajt?

Jo...framföre allt Milab har jag väl funderat lite på...AKG har ju t.ex. sin D5 som jag har funderat lite kring, men egentligen inte har hört några synpunkter om. Vad kör du för mick nu då??

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta 58 ligger nog närmre till hands än SM58. Avståndet till micken varierar ganska krafitgt...det är såndär jobbig dynamisk musik;) Men jag tror inte att proximity är nåt problem...eftersom det är ganska soft musik kan hon säkert kosta på sig att backa 5cm om det behövs för ljudet...

När det gäller sennheiser har jag kännt att dom funkar bra till rockprylen, men att den kan bli lite "platt" i mer finstämda sammanhang, eller vill någon säga emot?? Opus 69 fick jag faktiskt möjlighet att pröva, och det var riktigt kul faktiskt...Tyckte den hade en öppnare karaktär än Beta58, men den kan nog vara var lite problematisk om man väser för mycket;)

Ja, alltså förutom proximityeffekten så uppsakattar jag Beyers TG-X 60/80. Mjukt mellanregister och även lite rundare diskant än t ex Beta58 som jag tycker kan bli lite rockigt nasal och hård i mjukare sammanhang.

Beyer M88 är lite åt samma håll. Den brukar gå att hitta beggad för en bra peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta58 är helt ok förstås, ett säkert val - men lika spännande som vaniljglass. Det finns ju så många andra tillverkare än Shure som gör bra sångmickar. Bara för att Shure är störst behöver de verkligen inte vara bäst. Jag hade en Beta i flera år men sedan jag bytte till konding hade jag aldrig velat byta tillbaka.

Kolla exempelvis: AKG, Audix, Beyer, Milab, Sennheiser, Neumann, EV m fl.

Claes har kanske några ljudtester på ovanstående på sin förträffliga testsajt?

Jo...framföre allt Milab har jag väl funderat lite på...AKG har ju t.ex. sin D5 som jag har funderat lite kring, men egentligen inte har hört några synpunkter om. Vad kör du för mick nu då??

Jag hade en AKG kondensator sångmick,glömt beteckningen, den kostade typ dubbelt mot för Beta 58an. Den var i jämförelse bara skit tyckte jag. Den pajade också för mig så jag fick byta kapsel.

Neumann är väl inget bra förslag om man inte har fet börs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött mos! Tack för alla svar:)

Beta 58 ligger nog närmre till hands än SM58. Avståndet till micken varierar ganska krafitgt...det är såndär jobbig dynamisk musik;) Men jag tror inte att proximity är nåt problem...eftersom det är ganska soft musik kan hon säkert kosta på sig att backa 5cm om det behövs för ljudet...

När det gäller sennheiser har jag kännt att dom funkar bra till rockprylen, men att den kan bli lite "platt" i mer finstämda sammanhang, eller vill någon säga emot?? Opus 69 fick jag faktiskt möjlighet att pröva, och det var riktigt kul faktiskt...Tyckte den hade en öppnare karaktär än Beta58, men den kan nog vara var lite problematisk om man väser för mycket;)

Någon som har några erfarenheter av Milab - D37, eller nån Electrovoice??

När jag jobbade i musikaffär testade jag EV N/D967 och Milab D37 i ett BOSE L1 system och gillade varken någon av dom sådär jättemycket. Milaben va ju ändå okej men upplevde den lite för presence-mässig eller hur man nu ska säga.

EV:n kom jag inte alls överrens med, sjukt skärande sound och enormt lite botten så fort man inte "slickade mik" och detta trots att jag även testade det förinställda programet i BOSEs Tonematch för just den miken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta58 är helt ok förstås, ett säkert val - men lika spännande som vaniljglass. Det finns ju så många andra tillverkare än Shure som gör bra sångmickar. Bara för att Shure är störst behöver de verkligen inte vara bäst. Jag hade en Beta i flera år men sedan jag bytte till konding hade jag aldrig velat byta tillbaka.

Kolla exempelvis: AKG, Audix, Beyer, Milab, Sennheiser, Neumann, EV m fl.

Claes har kanske några ljudtester på ovanstående på sin förträffliga testsajt?

Jo...framföre allt Milab har jag väl funderat lite på...AKG har ju t.ex. sin D5 som jag har funderat lite kring, men egentligen inte har hört några synpunkter om. Vad kör du för mick nu då??

Jag hade en AKG kondensator sångmick,glömt beteckningen, den kostade typ dubbelt mot för Beta 58an. Den var i jämförelse bara skit tyckte jag. Den pajade också för mig så jag fick byta kapsel.

Neumann är väl inget bra förslag om man inte har fet börs?

Ja, jag vet ju inte vad du hade för AKG-mick. Jag har inget emot Beta58:an - säger bara att den inte kan tävla med en bra kondensatormick. Neumanns KMS 104/105 kostar ca 5000 om man köper direkt från Tyskland. Inte så blodigt. Både Shures (KSM9), Beyers (TG-X 930) och Milabs (LSR-3000) värstingar kostar mer.

Redigerat av Nightfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Beta58 är helt ok förstås, ett säkert val - men lika spännande som vaniljglass. Det finns ju så många andra tillverkare än Shure som gör bra sångmickar. Bara för att Shure är störst behöver de verkligen inte vara bäst. Jag hade en Beta i flera år men sedan jag bytte till konding hade jag aldrig velat byta tillbaka.

Kolla exempelvis: AKG, Audix, Beyer, Milab, Sennheiser, Neumann, EV m fl.

Claes har kanske några ljudtester på ovanstående på sin förträffliga testsajt?

Jo...framföre allt Milab har jag väl funderat lite på...AKG har ju t.ex. sin D5 som jag har funderat lite kring, men egentligen inte har hört några synpunkter om. Vad kör du för mick nu då??

AKG har väl någon modell som är speciellt eq:ad för tjejer? Eller det kanske bara är en reklamgrej...? Nu har jag en Milab LSR-1000. Har kört mycket med Beta87 också.

Link to comment
Dela på andra sajter

NEUMANN KMS 105!!!

Utan minsta tvekan.

Ska det vara till sparsmakad musik så är denna mikrofon helt fantastisk.

Take care!

/Crunch'

Kan inte annat än att hålla med!

Kostar lite mer än Beta58 osv men ljudmässigt så finns det inget bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

NEUMANN KMS 105!!!

Utan minsta tvekan.

Ska det vara till sparsmakad musik så är denna mikrofon helt fantastisk.

Take care!

/Crunch'

Kan inte annat än att hålla med!

Kostar lite mer än Beta58 osv men ljudmässigt så finns det inget bättre!

Lite mer än Beta 58? Det var nog en lätt underdrift. Nedanstående kunde den som var intresserad läsa i huvudinlägget:

"men plånboken sätter stopp vid ett par tusen"

Alltså är Neumann ett dåligt förslag.

Annars, skulle Neumannen passa även till en råare mkt kraftig röst? Jag vill nämligen ha en sån, sen jag köpt nya monitorer, sub, betalat av bilen, köpt nytt storsegel osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

NEUMANN KMS 105!!!

Utan minsta tvekan.

Ska det vara till sparsmakad musik så är denna mikrofon helt fantastisk.

Take care!

/Crunch'

Kan inte annat än att hålla med!

Kostar lite mer än Beta58 osv men ljudmässigt så finns det inget bättre!

Lite mer än Beta 58? Det var nog en lätt underdrift. Nedanstående kunde den som var intresserad läsa i huvudinlägget:

"men plånboken sätter stopp vid ett par tusen"

Alltså är Neumann ett dåligt förslag.

Annars, skulle Neumannen passa även till en råare mkt kraftig röst? Jag vill nämligen ha en sån, sen jag köpt nya monitorer, sub, betalat av bilen, köpt nytt storsegel osv.

Det är absolut inget dåligt förslag, däremot ett förslag som inte passar trådskaparens plånbok. Men efterso mdet är ett forum så kanske någon annan som är i mikrofonköpetankar få hjälp av inlägget 😆

Sen handlar det ju "bara" om 3000:- mer än en Beta58 och sett över hur lång tid man kan ha en sådan bra mikrofon så tycker iaf jag att det är enkelt att kanske överväga att spendera lite mer pengar eller att avbetala.

Köper man kvalitet gråter man bara en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

NEUMANN KMS 105!!!

Utan minsta tvekan.

Ska det vara till sparsmakad musik så är denna mikrofon helt fantastisk.

Take care!

/Crunch'

Kan inte annat än att hålla med!

Kostar lite mer än Beta58 osv men ljudmässigt så finns det inget bättre!

Lite mer än Beta 58? Det var nog en lätt underdrift. Nedanstående kunde den som var intresserad läsa i huvudinlägget:

"men plånboken sätter stopp vid ett par tusen"

Alltså är Neumann ett dåligt förslag.

Annars, skulle Neumannen passa även till en råare mkt kraftig röst? Jag vill nämligen ha en sån, sen jag köpt nya monitorer, sub, betalat av bilen, köpt nytt storsegel osv.

Det är absolut inget dåligt förslag, däremot ett förslag som inte passar trådskaparens plånbok. Men efterso mdet är ett forum så kanske någon annan som är i mikrofonköpetankar få hjälp av inlägget 😆

Sen handlar det ju "bara" om 3000:- mer än en Beta58 och sett över hur lång tid man kan ha en sådan bra mikrofon så tycker iaf jag att det är enkelt att kanske överväga att spendera lite mer pengar eller att avbetala.

Köper man kvalitet gråter man bara en gång!

Nu får du Beta58an att framstå som ett dåligt val. Jag tror att vissa etablerade artister hellre sjunger i en Beta58 än Neumannen, så den är inte dålig. Vanliga Sm58 däremot är grovt överreklamerad, låter sämre än många billigare mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Vanliga Sm58 däremot är grovt överreklamerad, låter sämre än många billigare mickar.

Tja, den är en klassiker och lever väl på det. Den kom 1966. Har man inte råd med gitarrer från eran så kan man i alla fall ha authentic mikrofon. På något sätt är den originalet men frågan är om den inte passar bäst på museum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul ämne. Har inte koll på sååå många mickar. Trådskaparens pris var ju ca 2000:- och det har kommit många dyrare förslag för feta plånker som säkert är guldbra. Jag kan ge ett tips på en dynamisk sångmick till de med mager budget istället då. Så här står det på den: DYNAMIC MICROPHONE MT58 UNI-DIRECTIONAL. Ca-pris 399:- Bra funktionell mick. Lite puffig men rundar inte så lätt. Är väl en slags kopia på beta-58 och jag hör ingen jätteskillnad på dom i vårat halvdana PA. Har man däremot en kanon-tekniker o värsting PA så hörs det förmodligen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...