Ali Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Hej! Jag försöker att få ihop min hemmastudio, och har stött på ett problem. Jag har bytt från Pc till mac och är ny användare av Logic. Har köpt en ny Imac med Logic Pro 8 och använder mitt gamla ljudkort M-audio Firewire 410. Har laddat ner de senaste drivers/updates till ljudkortet, och det mesta fungerar bra. Problemet uppstår när jag ska spela in mitt piano. Pianot är inkopplat som det ska via midi portarna på pianot till ljudkoret. Det går bra att spela in pianot, men när jag ska spela upp det som jag har spelat in kommer ljudet från pianot och inte från mina monitorer. Har sökt igenom Logic efter fel, men förstår inte vad som är problemet. Vad har jag missat i Logic? Använde protools tidigare och hade inte detta problem, är riktig nybörjare dock. Någon som kan hjälpa mig? Blir så tacksam!
spass Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 du måste även koppla in audiokablar från pianot till ljudkortet. midi innehåller inget ljud! och sen även skapa ett ljudspår i logic och spela in pianot på det spåret.
Claes Holmerup Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Ett annat alternativ är att ställa in midispåret för att skicka signalerna till ett virtuellt instrument, om man inte bara vill ha pianots ljud. Vill man använda pianots ljud så är det som spass säger, att du har missat att koppla in audiokablarna - så det är därför ljudet inte spelas in. Midi är ju bara kontrollsignaler som berättar vad synten ska spela, så midikabeln innehåller inget ljud.
Ali Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Tack för svaret! Det är det jag är ute efter. Jag vill använda pianot för att kunna spela in och använda olika midi instrument. Och det går att spela in, men problemet kommer när jag ska spela upp det som jag har spelat in. Då spelas det upp i pianots högtalare istället för i monitorerna. Hur löser jag detta?
spass Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 det du spelar upp från datorn är ju då midisignaler som skickas till pianot och där spelas ljudet upp. du måste alltså spela in audio i logic och då spelas ljudet upp från datorn...
Fertan Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 det du spelar upp från datorn är ju då midisignaler som skickas till pianot och där spelas ljudet upp.du måste alltså spela in audio i logic och då spelas ljudet upp från datorn... Tror det blivit lite missförstånd här jag! Så här har jag uppfattat det iaf: Han/hon vill spela in midi och lyckas med det, men midisignalen skickas tillbaka och kör igång pianot. Alltså vill han ändra outputen på midi till ett virtuellt instrument istället för pianot. Tror jag 🙂
spass Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 det du spelar upp från datorn är ju då midisignaler som skickas till pianot och där spelas ljudet upp.du måste alltså spela in audio i logic och då spelas ljudet upp från datorn... Tror det blivit lite missförstånd här jag! Så här har jag uppfattat det iaf: Han/hon vill spela in midi och lyckas med det, men midisignalen skickas tillbaka och kör igång pianot. Alltså vill han ändra outputen på midi till ett virtuellt instrument istället för pianot. Tror jag 😆 på channelstrippen på midikanalen, under I/O: vänsterklicka(och håll ner) och i menyn som kommer upp väljer man instrument
Emil Posted November 18, 2008 Posted November 18, 2008 Vill du slippa höra ditt pianos ljud och bara lyssna på mjukvaruinstrumentet kan du dessutom dra ut den ena midi-kabeln, midi-out från ljudkortet --> midi-in på pianot är överflödig om du inte vill höra pianot.
Ali Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 det du spelar upp från datorn är ju då midisignaler som skickas till pianot och där spelas ljudet upp.du måste alltså spela in audio i logic och då spelas ljudet upp från datorn... Tror det blivit lite missförstånd här jag! Så här har jag uppfattat det iaf: Han/hon vill spela in midi och lyckas med det, men midisignalen skickas tillbaka och kör igång pianot. Alltså vill han ändra outputen på midi till ett virtuellt instrument istället för pianot. Tror jag 😆 Hon... 🙂 Precis! Det är det som är problemet... som nu är löst tack vare er hjälp! Tack så jättemycket! Ha en bra dag!
Ali Posted November 18, 2008 Author Posted November 18, 2008 Vill du slippa höra ditt pianos ljud och bara lyssna på mjukvaruinstrumentet kan du dessutom dra ut den ena midi-kabeln, midi-out från ljudkortet --> midi-in på pianot är överflödig om du inte vill höra pianot. Tack för tipset! 😆
Recommended Posts