Jump to content
Annons

Datorbutiken.se har kursat


Coffeemidget

Recommended Posts

Returnerade exploderande dator till datorbutiken.se per garanti. Såg nu för en stund sen att asen har kursat med min, antagligen ännu olagade, musikdator i sitt lager...

Om jag finge plocka ett kånkelbär av en buske i avgrundens snåriga svavelkittel och riva ner det i VD:ns sufflé så hade vi kanske vart square, men sådan rättvisa finns inte i världen... Datorn kan jag inte hoppas på att få se röken av förän tingsrätten utsett en konkursförvaltare som jag sedan måste kontakta om det.

Har kollat på konsumentverket och hittade inte direkt vad jag har för rättigheter i detta läge. Jag hittade inte heller något om hur lång tid det kan ta tingsrätten att utse en konkursförvaltare eller hur tillvägagångssättet blir för att jag ska få tillbaka datorn. Någon som har en aning?

Skulle vilja veta om någon mer blev blåst... Dom har ju tydligen tagit emot både beställningar och pengar in till det sista trots att de inte kunnat leverera. Svinigt och kanske en gnutta brottslig?

Edit:felfraserat

Redigerat av Coffeemidget
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Returnerade exploderande dator till datorbutiken.se per garanti. Såg nu för en stund sen att asen har kursat med min, antagligen ännu olagade, musikdator i sitt lager...

Om jag finge plocka ett kånkelbär av en buske i avgrundens snåriga svavelkittel och riva ner det i VD:ns sufflé så hade vi kanske vart square, men sådan rättvisa finns inte i världen... Datorn kan jag inte hoppas på att få se röken av förän tingsrätten utsett en konkursförvaltare som jag sedan måste kontakta om det.

Har kollat på konsumentverket och hittade inte direkt vad jag har för rättigheter i detta läge. Jag hittade inte heller något om hur lång tid det kan ta tingsrätten att utse en konkursförvaltare eller hur tillvägagångssättet blir för att jag ska få tillbaka datorn. Någon som har en aning?

Skulle vilja veta om någon mer blev blåst... Dom har ju tydligen tagit emot både beställningar och pengar in till det sista trots att de inte kunnat leverera. Svinigt och kanske en gnutta brottslig?

Tror du har rätt stor chans att få tillbaka din dator och har du (extrem) tur så är den lagad, hör av dig till konkursförvaltaren så fort det har bestämts vem/vilka som blir det.

Lite dålig bortförklaring till varför de gick i konkurs, de skyller på finanskrisen, men sanningen är nog mer att de inte hängt med i utvecklingen och dragits med en ganska dålig site (iaf sist jg kollade)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja problem börjar långt tidigare och det har hänt redan innan finanskrisen. Men så här fult brukar de flesta göra. Man kör tills det inte går längre och blåser så många man kan in i sista minuten. Svinigt, vad annat kan man säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så förvånad att de kursade. Jag handlade ofta där i början och det funkade kanon. Men de senaste åren har de skött sig under all kritik. Det verkar som de haft stora problem med deras leverantörer. Men de har ju inte hanterat problemen på ett bra sätt heller.

Hoppas det löser sig för dig iaf Coffeemidget!

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

Tråkigt för dig, men jag tror som Glaskatten.

Du bör nog få tillbaka den eftersom den redan ÄR din.

Stå på dig och lycka till.

Har du problem tycker jag att du ska försöka tala med kommunens gratis advokatservice, om ni har någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa på och köp datordelar nu om dom har konkursutförsäljning. 🙂

Exakt min tanke, men jag hittar inget ino om något sådant någonstans.

På deras hemsida kopplas man bara till en text som talar om att de konkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa på och köp datordelar nu om dom har konkursutförsäljning. 🙂

Exakt min tanke, men jag hittar inget ino om något sådant någonstans.

På deras hemsida kopplas man bara till en text som talar om att de konkat.

Det blir väl konkursförvaltarens uppgift. Skulle gissa att han säljer det i paket till någon konkurrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa på och köp datordelar nu om dom har konkursutförsäljning. 🙂

Exakt min tanke, men jag hittar inget ino om något sådant någonstans.

På deras hemsida kopplas man bara till en text som talar om att de konkat.

Om de har haft problem en tid, så är det troligaste att de har hållit ett minimalt lager, så förmodligen finns det inte så mycket aktuella prylar att köpa. Att de har påstått att det har varit problem med leverantörerna, tyder också på det; Förmodligen har de inte betalat sina fakturor i tid och då får de till slut leveranser mot postförskott och behöver vänta på att få in pengar innan de kan lösa ut paketen... Mitt första jobb kursade - och då blev det precis på det sättet, så jag känner igen detta att ständigt skylla på dåliga leverantörer. Det blir så om man håller för låga priser och/eller drar på sig för höga kostnader.

Angående datorn, så måste du snarast ta reda på vem som är konkursförvaltare och höra av dig till honom så fort som möjligt, så att han har en chans att ta reda på vilken dator som är din - men sådant tar tid och troligen kan du inte få ut din dator förrän konkursen är avslutad om någon månad eller något ditåt - och då får du dessutom reparera den på egen bekostnad - om du inte kan ta reda på vem som har levererat de delar som är defekta och kan få dem utbytta på garanti hos leverantören...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ajdå. Hoppas att du inte hade något privat på hårddisken. Det finns en liten risk att konkursförvaltaren får för sig att sälja allt. Det har till och med hänt att konkursförvaltare har sålt kunders bilar som stått på verkstäder som konkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Update: Det verkar som om dom har utsett hamilton till konkursförvaltare. Det är i alla fall tydligen dit man ska skicka sina krav. Borde nog höra mig för om jag har någon gratisjurist/advokat tjänst då om det finns, tack för det tipset.

Måste ta reda på vad som är rimligt att kräva av dem. Om dom kan skicka tillbaka min dator fort så skulle jag bli nöjd

PME: Dom kan väl inte sälja min dator? det är ju min ägodel som bara råkar befinna sig i deras lager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte gå via någon annan jurist för att kontakta konkursförvaltaren, utan det är bara att kontakta dem omgående och förklara situationen. Kontakta dem så fort som möjligt, så har du störst chans att få tillbaks din dator. Du vad som kallas oprioriterad fordring i ditt garantianspråk, så det är mindre än mikroskopisk chans till annan ersättning än att bara få tillbaks datorn i befintligt skick.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Fan så tråkigt när sånt här händer man lider med dig. Instämmer helt och fullt med Claes så kontakta konkursförvaltaren så fort du bara kan och insistera på att få koll på hur och när du fortast får tillbaka din dator. Om det överhuvudtaget möjligt både för dig och rent lagligt sett så försök att få identifiera din dator på plats på företaget så att det inte finns nåt som helst tvivel om att den är din. Hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...