Jump to content
Annons

Reason 4 - synth ett måste?


Svajen

Recommended Posts

Annons
xylitol (oregistrerad)
Hej.

Är en synth ett absolut måste att ha, eller kan man bygga upp patterns ungefär som på samma sätt som i FL Studio 8?

en midiklaviatur är ett måste iaf. för mig, för att kunna testa/lyssna på alla och synthar ljud som finns

annars är jag tvungen att för hand sätta ut toner och sedan spela upp låten varje gång jag vill lyssna på ett nytt ljud

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Är en synth ett absolut måste att ha, eller kan man bygga upp patterns ungefär som på samma sätt som i FL Studio 8?

Nej det är inget måste men det blir avsevärt roligare och enklare att använda Reason ifall du har ett midi klaviatur.

Det finns ganska billiga varianter att köpa som funkar ok!

Det går bra att rita in toner i sequensern.

Redigerat av Irons
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det går fint att klicka in grejer och göra patterns i Redrum eller i stepsequensern.

Men lägger man 4000 spänn på Reason 4 kanske ett klaviatur är en bra idé, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att jag ska ha en riktigt bra, dyr midiklaviatur NÅGONSTANS... hade det framme för flera år sedan och har inte sett det sedan dess. Har jag tur så ligger det och skräpar på vinden någonstans. 🙂

Jag kan lika gärna fråga hur man bär sig åt för att rita in toner. Man kan ju göra så att man visar piano-tangenter, och när man trycker på dom så hör man ljudet. Men hur man ritar in dom förstår jag inte... (började med programmet idag. Kan absolut noll. 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kolla manualen är en bra början.

På skivorna du fick när du köpte programmet finns det både "Getting started" och "Operations manual". Du hittar bra beskrivningar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kolla manualen är en bra början.

På skivorna du fick när du köpte programmet finns det både "Getting started" och "Operations manual". Du hittar bra beskrivningar där.

Alright. Danke.

För övrigt så frågade jag morsan om skiten fanns kvar. Det ska ligga uppe på vinden sa hon! 🙂 Får leta upp det imorgon och sen ska det göras musik i mängder!

Finns det någon standard hos midiklaviaturer för vilken sorts usb-sladd de använder? Vilken sorts sladd tror ni är mest troligast att jag behöver? Har en mängd usb-sladdar och hoppas att jag har den som behövs. Annars får jag vänta en månad tills jag får pengar. 🙂

edit: Och om jag har ett basljud + ett kickljud sen förut (i .mp3-format), var öppnar jag dom? Finns det någon sampler eller finns det bättre alternativ?

Redigerat av Svajen
Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Och om jag har ett basljud + ett kickljud sen förut (i .mp3-format), var öppnar jag dom? Finns det någon sampler eller finns det bättre alternativ?

På sid 266 i manualen hittar du information om filformat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en sampler i Reason där du kan öppna ditt ljud i.

Jag vet dock inte om den stödjer mp3 format.

Gör den inte det så är det bara att konvertera över mp3 filen till en wav fil med DB Music Converter.

Sök på google så hittar du det :rolleyes:

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...