ironhead Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 (edited) Hejsan! Har sedan jag varit liten gillat att spela trummor och jag har spelat en hel del hos kompisar/ i skolan. Det känns som det är dags att försöka få en dröm att gå i uppfyllelse, att skaffa mig ett riktigt trumset med inspelningsmöjlighet. Jag har en liten stuga på tomten där jag har tänkt att setet ska stå, och funderar på att flytta in min dator ditt också så jag kan hålla till där.. Kan tillägas också att jag spelar en hel del gitarr också, så den flyttar jag in ditt också i såfall 😉 Grejen är att jag nu behöver tips på ett bra trumset ( Vill satsa på akustiskt, inte elektriskt ) som är bra att börja spela med, men det ska ändå vara lite kvalité helst.. Jag har tänkt mig att lägga ut max 4-5 tusen på ett set, helst ska det vara nytt. Och sedan var det de där med mickar.. Jag har ingen anning om vad som kommer behövas köpas inom det och vad det kan komma att kosta så jag behöver lite tips inom det med, helst en billig lösning..Bor i göteborg så det är bra om alla grejer kan köpas in där (: Hoppas någon kan hjälpa mig lite nu! Edited November 11, 2008 by ironhead
Guitar Nilsson Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Hejsan! Har sedan jag varit liten gillat att spela trummor och jag har spelat en hel del hos kompisar/ i skolan. Det känns som det är dags att försöka få en dröm att gå i uppfyllelse, att skaffa mig ett riktigt trumset med inspelningsmöjlighet. Jag har en liten stuga på tomten där jag har tänkt att setet ska stå, och funderar på att flytta in min dator ditt också så jag kan hålla till där.. Kan tillägas också att jag spelar en hel del gitarr också, så den flyttar jag in ditt också i såfall Grejen är att jag nu behöver tips på ett bra trumset ( Vill satsa på akustiskt, inte elektriskt ) som är bra att börja spela med, men det ska ändå vara lite kvalité helst.. Jag har tänkt mig att lägga ut max 4-5 tusen på ett set, helst ska det vara nytt. Och sedan var det de där med mickar.. Jag har ingen anning om vad som kommer behövas köpas inom det och vad det kan komma att kosta så jag behöver lite tips inom det med, helst en billig lösning..Bor i göteborg så det är bra om alla grejer kan köpas in där (: Hoppas någon kan hjälpa mig lite nu! Ett tips angående inspelning av trummor är Glyhn Johns metod. Han är en av de största inom inspelning av rocknroll, tex Led Zeppelin, Rolling Stones, The Who, det är han som spelat in dem och trots att han om han ville kunde spela in med massor av mickar bara använde fyra till trummorna. Här en länk: http://www.blaxploitation.com/drums/ Den allra enkaste truminspelningen gör man med bara en enda mick, kanske en stormembranare B1, den får mycket beröm här på forumet. Nästa steg är att skaffa en till mick att spela in baskaggen separat med. Sen kanske du skaffar en till B1 så du kan få stereoljud på trummorna. Har du inte hört gamla Led Zeppelin-cd så försök få tag i en sån och lyssna. Trummor kan ju låta på en massa vis, men jag tror nog de flesta gillar det råa soundet i Glyn Johns trumsound. Sen finns det ju andra sätt också, man kan köpa en hel väska med sju st trummickar billigt, tex på JAM. Men då ska du ha resurser att spela in på många kanaler samtidigt också, 8-kanals ljudkort och dator tex. Ett annat enklare sätt är att köpa en ZOOM med inbyggda mickar. Det finns en modell tror jag, som det går att lägga på två extrakanaler med efteråt, med kanske gitarr och bas. Det mesta man funderar på kan man få reda på här på detta finemang forum.
Guitar Nilsson Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 Här finns annonser på både nya och beg mickar. Och en del skriver lite kommentarer vad de använt dem till också. http://www.vendolin.se/asp/rubrikker/overs...t=5&valgt=2
Recommended Posts