Jump to content
Annons

Hur synca 2st. RME ADI-8/9652

Recommended Posts

Guest Soderlund
Posted

Hej,

Efter att ha kört med mitt Hammerfall och två ADI-8:or utan problem

har jag nu ,efter att studion stått undanställd glömt hur jag syncar interfacen 🙂

Jag använde wordclock men är osäker på hur jag kopplade temineringspluggar o BNCkabel.

Borde jag inte klara mig utan wordclock dessutom??

Slaven (interface 2) flippar gärna mellan "Lock" och "Sync" och vill inte låsa helt enkelt. så

har du ett förslag så motager jag det med glädje!!

Hälsar M. Söderlund.

Annons
Posted

Först och främst så måste du se till att det bara finns en Master. Det vanligaste felet just när det inte låser ordentligt, brukar vara att det finns mer än en som har ställts in som Master... Det kan kanske vara smidigaste att ha ljudkortet som Master och ställa båda ADI-8 på att ta emot synk. Eftersom alla 3 enheterna är från RME, så borde det egentligen funka utmärkt utan Wordclock, men eftersom du har Wordclock-kablar, så är det förstås lika bra att använda dem.

Läs gärna mer om Wordclock och hur man ska koppla, i artikeln jag har skrivit på Kontrollrummets Wiki. 🙂

Posted
Slaven (interface 2) flippar gärna mellan "Lock" och "Sync" och vill inte låsa helt enkelt. så

har du ett förslag så motager jag det med glädje!!

Det kan var så att ljudkortet ligger på en samplingsfrekvens som ADI-8 inte klarar. Mitt Fireface startar ibland i 32 kHz av någon mystisk anledning. ADI-8'orna hänger inte med dit utan står och blinkar till dess att jag byter samplingsfrekvens.

Som Claes skriver: kör kortet som master och omvandlarna som slav. Det är enklast så.

Jag skulle inte bry mig om wordclocken till att börja med.

Guest Soderlund
Posted

Men..

Såvitt jag kan se går det bara att ställa in ADI-8:orna inte själva LJUDKORTET?? som master/slave.

Hursomhelst så skärpte jag till mig litet igår och använder wordclock men jag tycker ju att det bör synca utan word..

jag har alltså fått allt att fungera men förklara gärna hur jag gör UTAN wordclock.

Tack för svar

Hälsar Micke S.

Posted (edited)
Men..

Såvitt jag kan se går det bara att ställa in ADI-8:orna inte själva LJUDKORTET?? som master/slave.

Hursomhelst så skärpte jag till mig litet igår och använder wordclock men jag tycker ju att det bör synca utan word..

jag har alltså fått allt att fungera men förklara gärna hur jag gör UTAN wordclock.

Tack för svar

Hälsar Micke S.

Det går utmärkt att köra ljudkortet som slav och en av AD-8:orna som master. Jag kör själv Benchmark ADC1 som master och ADI-8 DS, HDSP9652 och Benchmark DAC1 som slavar, så att alla följer inställningen på ADC1.

Om du annars ska köra utan Wordclock, så är det egentligen samma sak, att du väljer extern klocka för slavarna och intern klocka för mastern. Så körde jag tidigare, innan jag började med Wordclock - och då hade jag RME ADI-96 Pro som master och Hammerfall9652, ADI-8 Pro och Behringer DDX3216 som slavar - allt synkat enbart genom Lightpipe-kablarna.

Fördelen med att ha ljudkortet som master, är att alla prylarna kommer att följa det aktuella projektets inställningar i stället för att följa en extern burks inställningar - så att man slipper råka ut för fel samplingsfrekvens och behöva ställa om det efter att programmet skriker till om att det är fel...

Fördelen med att köra med en extern burk som master, är att man kan välja den burk som ger bäst klocka, så att den ger Wordclock till resten av riggen.

Edited by Claes
Guest Soderlund
Posted

Oj! det var raskt svarat,

Menar du att jag skall seriekoppla ADI-8.orna? Dvs. UT från ADI (1) till IN ADI (2) UT från ADI (2) till HAmmerfall och valfri ADI-8:a till UT på Hammerfall så jag kan höra vad jag gör. eller???

Bara använda Toslink alltså??

Väntar med spänning

Micke S.

Posted
Oj! det var raskt svarat,

Menar du att jag skall seriekoppla ADI-8.orna? Dvs. UT från ADI (1) till IN ADI (2) UT från ADI (2) till HAmmerfall och valfri ADI-8:a till UT på Hammerfall så jag kan höra vad jag gör. eller???

Bara använda Toslink alltså??

Väntar med spänning

Micke S.

Nej - de optiska kablarna kopplar du till och från ljudkortet som vanligt, så det handlar bara om inställningar. Kommer inte ihåg så här på rak arm vad som skiljer i inställningarna mellan Wordclock och Lightpipe-synk. Undrar om inte ADI-8 är inställd likadant i båda fallen, men att de synkar automatiskt till Wordclock om det finns en Wordclock-signal. Jag är som sagt osäker, eftersom det är länge sedan jag körde så - så det blir nog till att ta en titt i manualen i så fall...

Guest Soderlund
Posted

OK,

Tack för all hjälp, jag reder ut begreppen.

Wikipediaartikeln är ju otroligt bra!

Vänliga hälsningar

M. Söderlund

Guest Soderlund
Posted

Förresten,

Är Benchmark det hetaste man kan köpa nu förtiden 😆 Hur upplever du att de står sig mot RME:s Produkter?

M.S

Posted
Förresten,

Är Benchmark det hetaste man kan köpa nu förtiden 😉 Hur upplever du att de står sig mot RME:s Produkter?

M.S

Det är som natt och dag - så du måste byta upp dig... 😉

Nej - inte riktigt, men Benchmark ger ett lyft i detaljerna som är svår att beskriva. En förbättring är det, men frågan är om man tycker att det är värt pengarna med över 10000:- för en 2 kanalers D/A - och nästan 20000:- för en 2 kanalers A/D... Jag tycker det, men som de flesta väl vet vid det här laget, så är jag lite halvtokig också... :rolleyes:😛

Behöver man en 8- eller 16-kanalig A/D-D/A, så är Lynx Aurora ett hett tips på en omvandlare som ligger ett snäpp upp från RME.

RME får man nog säga tillhör de bästa innan priserna börjar springa iväg - så de är en mycket bra avvägning mellan pris och prestanda. 😎

Guest Soderlund
Posted

Jahaja..

I fråga om dina val/pengar så har du min fulla förståelse, "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" för att citera Killinggänget. Själv har jag plöjt ner pengar i musikattiraljer som min omgivning ibland haft liten förståelse för.

Det känns alltid jobbigt att veta att det finns ÄNNU värre (bättre) prylar att köpa, Benchmark ger ju ett övertygandeintryck

men för mig blir det en senare fråga, tills vidare får man drömma och vara nöjd med det man har :rolleyes:

Tack för vänligheten

M.S