Jump to content
Annons

TÄVLING: Mastra låten!


Gäst

Recommended Posts

Slog mig just att lite på samma sätt som Faniskogens/Scene of Decays mixnings tävling här förra månaden, ifall intresse finns så skulle ni som vill få mastra min låt i en likanande "tävling".

Ifall jag gillar nåt av era bidrag bättre än vad jag själv kan åstadkomma, så använder jag det istället för min egen version.

Låten ska bara gå som gratis download, finnas på myspace och andra siter samt kanske skickas till nån internet radio kanal.

Så tävlingen är mest för skoj och vinnaren får sitt namn (och länk ifall du har websida etc.) på att ha mastrat låten samt ära och berömmelse 😉🙂

Låten finns så att ni kan lyssna här , ska rätta några sura toner och få en riktig saxofon som ersätter den nuvarande midi-saxen... så det finns lite jobb för mig ännu innan låten är helt klar och tävlingen kan inledas. Men vill fråga redan så jag vet ifall det finns intresse för tävlingen eller inte?

Så skriv gärna ifall du är med så vet jag om det alls ska bli nån tävling. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sant, men det får alltså bli som en real life övning för alla som vill vara med, oavsett erfarenhet.

Dvs. jag kommer att ge typ två låtar som "referenser", som anger lite åt det håll jag vill att det ska luta.

Ifall man vill testa nåt som lutar åt helt annat håll än de referenslåtar jag anger, för att man tycker funkar bättre så är det fritt fram. Kanske jag gillar det bättre i slutändan! 🙂

EDIT: lite slarvigt skrivet

Redigerat av eresseraca
Link to comment
Dela på andra sajter

Dvs. jag kommer att ge typ två låtar som "referenser", som anger lite åt det håll jag vill att det ska luta.

Ifall man vill testa nåt som lutar åt helt annat håll än de referenslåtar jag anger, för att man tycker funkar bättre så är det fritt fram. Kanske jag gillar det bättre i slutändan! 🙂

Hur menar du att man ska arbeta med referensmaterialet?

Låten är ju redan skriven, instrumenten spelade, arrangemanget gjort och mixen är färdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevlig att det finns intresse! 🙂

Visst!!

Men har sjukt mycket jobb denna vecka, sa kor du tavlingen under nasta kan jag slanga ihop natt.

Nice! Jo inge panik... Gizmosis ska snacka med en saxofonist som kanske ska spela in åt mig idag. Så det kan nog ta nån vecka ännu innan tävlingen kör igång.

Hur menar du att man ska arbeta med referensmaterialet?

Låten är ju redan skriven, instrumenten spelade, arrangemanget gjort och mixen är färdig.

Har aldrig haft nåt mastrat hos ett proffs. Men det jag läst om mastering i artiklar, intervjuer etc. så nämns alltid att man förutom sin färdiga mix också gärna får ge referens material för att den som mastrar ska ha ett hum om vart man vill att det ska luta. (Nämndes bla. i intervjuerna som fanns i samma Studio nummer som Charlotte Perellis Hero spår för spår artikel fanns.)

Så därför tänkte jag ge referens material oxå, bara jag hittar nåt som ligger ungefär i samma stil/genre, nivåmässigt ligger där jag vill ha det och allmänt har ett sådant stuk som jag gillar.

Detta eftersom jag tänkte göra "tävlingen" så verklighetstrogen som möjligt 🙂 Det är ju sedan givetvis upp till var och en om man alls vill lyssna och jämföra med min givna referens eller inte. Som jag skrev i tidigare inlägg, kan ju hända att nån har en annan idé som jag i slutändan gillar bättre oxå.

Redigerat av eresseraca
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du att man ska arbeta med referensmaterialet?

Låten är ju redan skriven, instrumenten spelade, arrangemanget gjort och mixen är färdig.

Har aldrig haft nåt mastrat hos ett proffs. Men det jag läst om mastering i artiklar, intervjuer etc. så nämns alltid att man förutom sin färdiga mix också gärna får ge referens material för att den som mastrar ska ha ett hum om vart man vill att det ska luta.

När jag sa referens så menade jag andra låtar att referera till. Min inställning till mastring är att den processen handlar om att forma många olika låtar till en uniform enhetlighet, volymmässigt och att ha någon annan som lyssnar, kritiserar och kanske kan minska eller öka något enstaka på någon låt för att inte de ska låta för olika tonmässigt. Så referensen är "andra låtar som låten ifråga ska höra ihop med".

Men numera så ser man mastring nästan som en andra mixning, så jag förstår hur du menar ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dvs. jag kommer att ge typ två låtar som "referenser", som anger lite åt det håll jag vill att det ska luta.

Ifall man vill testa nåt som lutar åt helt annat håll än de referenslåtar jag anger, för att man tycker funkar bättre så är det fritt fram. Kanske jag gillar det bättre i slutändan! 🙂

Hur menar du att man ska arbeta med referensmaterialet?

Låten är ju redan skriven, instrumenten spelade, arrangemanget gjort och mixen är färdig.

Precis, 80-tal in, 60-tal ut eller nåt? Läggs det upp stems i all oändlighet så landar det närmare..MIX. Kul initiativ so far iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Slog mig just att lite på samma sätt som Faniskogens/Scene of Decays mixnings tävling här förra månaden, ifall intresse finns så skulle ni som vill få mastra min låt i en likanande "tävling".

Ifall jag gillar nåt av era bidrag bättre än vad jag själv kan åstadkomma, så använder jag det istället för min egen version.

Låten ska bara gå som gratis download, finnas på myspace och andra siter samt kanske skickas till nån internet radio kanal.

Så tävlingen är mest för skoj och vinnaren får sitt namn (och länk ifall du har websida etc.) på att ha mastrat låten samt ära och berömmelse 😄😉

Låten finns så att ni kan lyssna här , ska rätta några sura toner och få en riktig saxofon som ersätter den nuvarande midi-saxen... så det finns lite jobb för mig ännu innan låten är helt klar och tävlingen kan inledas. Men vill fråga redan så jag vet ifall det finns intresse för tävlingen eller inte?

Så skriv gärna ifall du är med så vet jag om det alls ska bli nån tävling. 🙂

Hey, roligt att det blev sådan trevlig respons på våran tråd, trodde detta var rätt vanligt här men ja, hur som så var det riktigt skoj! Kanske smått påbörjat en ny trend här:)

Kommer följa denna tråden med intresse! Skulle själv gärna deltagit om jag hade haft kunskapen:)

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice med mera deltagare! 🙂

Skulle nog kunna tänka mig en trisslott till vinnaren... ända problemet är att jag kan ju inte skicka er en finsk trisslott! 😆

Men jag kan troligen ordna det när jag kommer över till Sverige i början av December... kunde ju posta den åt vinnaren då oxå. Men det förutsätter att hela tävlingen e klar och jag har utsett en vinnare innan jag åker då. Annars får jag bara köpa trissen i Sverige, ta med den hem och posta över den när tävlingen e klar. De går ju oxå...

Pratade med Gizmosis och saxofonisten igår, de skulle kanske hinna spela in nästa onsdag... annars så drar det ut två veckor innan jag får saxofon spåren och då kan de nog ta en tid innan själva "tävlingen" drar igång. Jag återkommer här så fort jag fått nån mer ETA på saxofonen.

Redigerat av eresseraca
Link to comment
Dela på andra sajter

Nice med mera deltagare! 🙂

Skulle nog kunna tänka mig en trisslott till vinnaren... ända problemet är att jag kan ju inte skicka er en finsk trisslott! 😆

Men jag kan troligen ordna det när jag kommer över till Sverige i början av December... kunde ju posta den åt vinnaren då oxå. Men det förutsätter att hela tävlingen e klar och jag har utsett en vinnare innan jag åker då. Annars får jag bara köpa trissen i Sverige, ta med den hem och posta över den när tävlingen e klar. De går ju oxå...

Pratade med Gizmosis och saxofonisten igår, de skulle kanske hinna spela in nästa onsdag... annars så drar det ut två veckor innan jag får saxofon spåren och då kan de nog ta en tid innan själva "tävlingen" drar igång. Jag återkommer här så fort jag fått nån mer ETA på saxofonen.

Jag e på... Skicka ett PM till mig när det är dax.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba

Om du ända skall in och pilla i mixen, så kanske du kan lägga om den ostämda gitarren också. 😆

Låten låter ganska mycket Bruce S, kanske du skulle ha en sax med Clarence Clemons sound?

Sjysst ljud på mixen & bra låt (gillar), troligen ganska lättmastrad, relativt. 🙂

Lycka till.

Redigerat av Bob Yordan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du att man ska arbeta med referensmaterialet?

Låten är ju redan skriven, instrumenten spelade, arrangemanget gjort och mixen är färdig.

Har aldrig haft nåt mastrat hos ett proffs. Men det jag läst om mastering i artiklar, intervjuer etc. så nämns alltid att man förutom sin färdiga mix också gärna får ge referens material för att den som mastrar ska ha ett hum om vart man vill att det ska luta. (Nämndes bla. i intervjuerna som fanns i samma Studio nummer som Charlotte Perellis Hero spår för spår artikel fanns.)

Om man ska mixa eller mastra sitt material i ett rum och en anläggning som man inte är van vid kan det vara bra att ta med referensmaterial. Det är då för din egen skull, för att du ska få en bättre förståelse för vad som händer i just det rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yllet, ok låter bra. Skickar ett PM åt dig när d e dax! 😛

Bob Yordan, Tackar! Trevlig att du gillar den. Det är mycket riktigt Bruce som har varit den stora inspirations källan till låten och det är just med tanke på Clemons sax som låten bara MÅSTE få en riktig sax inspelad 😉 Nu när du påpekar det så får jag nog ta och fixa den ostämda gitarren oxå e ja rädd, synd bara att jag inte har tillgång till med Fender Pro Junior nu just utan måste spela in det med Marshall Bluesbreakern istället...så det blir lite annat sound, hoppas jag får det att passa ihop ändå!

joachime, aaha... nu lärde jag mig nåt nytt! 😎 Så mao så kanske det är mer "riktigt" att inte alls ge några referenser då... eller vad anser ni som tänker delta?

Redigerat av eresseraca
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du att man ska arbeta med referensmaterialet?

Låten är ju redan skriven, instrumenten spelade, arrangemanget gjort och mixen är färdig.

Har aldrig haft nåt mastrat hos ett proffs. Men det jag läst om mastering i artiklar, intervjuer etc. så nämns alltid att man förutom sin färdiga mix också gärna får ge referens material för att den som mastrar ska ha ett hum om vart man vill att det ska luta. (Nämndes bla. i intervjuerna som fanns i samma Studio nummer som Charlotte Perellis Hero spår för spår artikel fanns.)

Om man ska mixa eller mastra sitt material i ett rum och en anläggning som man inte är van vid kan det vara bra att ta med referensmaterial. Det är då för din egen skull, för att du ska få en bättre förståelse för vad som händer i just det rummet.

Jo fast i det här sammanhangt var det nog mer menat som referenser i benämningen "så här vill jag att det ska låta..." vilket ju inte är ovanligt vid varken mixning eller mastering. Om mixnings- masteringsteknikern vet vart kunden vill ta låten så blir det ju lättare att komma dit med lite referenser och fingervisningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

aaha... nu lärde jag mig nåt nytt! 😉 Så mao så kanske det är mer "riktigt" att inte alls ge några referenser då... eller vad anser ni som tänker delta?

Är väldigt olika från olika masteringstekniker. Vissa ber om en referens, andra inte. Lägg du upp referenslåt så kan de som vill ha använda sig av det och de som inte vill ha strunta i det 😛

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du att man ska arbeta med referensmaterialet?

Låten är ju redan skriven, instrumenten spelade, arrangemanget gjort och mixen är färdig.

Har aldrig haft nåt mastrat hos ett proffs. Men det jag läst om mastering i artiklar, intervjuer etc. så nämns alltid att man förutom sin färdiga mix också gärna får ge referens material för att den som mastrar ska ha ett hum om vart man vill att det ska luta. (Nämndes bla. i intervjuerna som fanns i samma Studio nummer som Charlotte Perellis Hero spår för spår artikel fanns.)

Om man ska mixa eller mastra sitt material i ett rum och en anläggning som man inte är van vid kan det vara bra att ta med referensmaterial. Det är då för din egen skull, för att du ska få en bättre förståelse för vad som händer i just det rummet.

Jo fast i det här sammanhangt var det nog mer menat som referenser i benämningen "så här vill jag att det ska låta..." vilket ju inte är ovanligt vid varken mixning eller mastering. Om mixnings- masteringsteknikern vet vart kunden vill ta låten så blir det ju lättare att komma dit med lite referenser och fingervisningar.

Kan det vara ett genrebetonat fenomen? Slog mig just att jag faktiskt fått referenslåtar skickat till mig en gång när jag mastrade grindcore. Det var faktiskt givande när jag tänker efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det var jag som förde 'referenser' på tal, men min tanke var som sagt att skapa en enhetlighet, som folk generellt vill ha sin platta. Alltså att man använder genomsnittet hos de övriga låtarna som referens för vad som behövs på just denna låt. För mig är det en av mastringens huvud-punkter. Att mastra en (1) låt, då har man inget att gå efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du att man ska arbeta med referensmaterialet?

Låten är ju redan skriven, instrumenten spelade, arrangemanget gjort och mixen är färdig.

Har aldrig haft nåt mastrat hos ett proffs. Men det jag läst om mastering i artiklar, intervjuer etc. så nämns alltid att man förutom sin färdiga mix också gärna får ge referens material för att den som mastrar ska ha ett hum om vart man vill att det ska luta. (Nämndes bla. i intervjuerna som fanns i samma Studio nummer som Charlotte Perellis Hero spår för spår artikel fanns.)

Om man ska mixa eller mastra sitt material i ett rum och en anläggning som man inte är van vid kan det vara bra att ta med referensmaterial. Det är då för din egen skull, för att du ska få en bättre förståelse för vad som händer i just det rummet.

Jo fast i det här sammanhangt var det nog mer menat som referenser i benämningen "så här vill jag att det ska låta..." vilket ju inte är ovanligt vid varken mixning eller mastering. Om mixnings- masteringsteknikern vet vart kunden vill ta låten så blir det ju lättare att komma dit med lite referenser och fingervisningar.

Kan det vara ett genrebetonat fenomen? Slog mig just att jag faktiskt fått referenslåtar skickat till mig en gång när jag mastrade grindcore. Det var faktiskt givande när jag tänker efter.

Det skulle det nog kunna vara, jag mixar/mastrar en del metal och där får man ofta med referenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer Gizmosis förslag. Ger förslag på referens/er och så får man använda dem om man vill.

Försökte fixa till gitarren som är ostämd, tyvärr gick det inte någo bra 🙂 Det är nämligen så att

den nuvarande är uppmickad, finns mycke rumsljud med från ett stort rum, nåt ringande/vibrarade ljud från

nån del på förstärkaren etc. Mycke skit så att säga 😄 Detta blev inspelat i somras i en villa.

Bor nu på studieorten i lägenhet, och kan endast banda min Bluesbreaker med DI box... inge rumsljud eller

andra ljud kommer med och det blir för kliniskt. I detta sammanhang då, för allt "skit ljud" som finns med i

spåret med den ostämda gitarren så inverkar positivt på nuvarande mix, tar jag bort det blir det sämre. Vilket

jag inte vill, så den ostämda gitarren ligger kvar (hänvisar till att Beatles gitarrer inte alltid lät så bra heller, hehe 😑 )

Skämt åsido... här är den uppdaterade varianten med lite tune:ad röst. Hojta till om ni hör några riktigt hemska auto-tune avslöjare 😛

Här e mixen med fixad röst (13.11.08)

Återkommer igen då så fort saxen e fixad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer Gizmosis förslag. Ger förslag på referens/er och så får man använda dem om man vill.

Försökte fixa till gitarren som är ostämd, tyvärr gick det inte någo bra 😉 Det är nämligen så att

den nuvarande är uppmickad, finns mycke rumsljud med från ett stort rum, nåt ringande/vibrarade ljud från

nån del på förstärkaren etc. Mycke skit så att säga 🙂 Detta blev inspelat i somras i en villa.

Bor nu på studieorten i lägenhet, och kan endast banda min Bluesbreaker med DI box... inge rumsljud eller

andra ljud kommer med och det blir för kliniskt. I detta sammanhang då, för allt "skit ljud" som finns med i

spåret med den ostämda gitarren så inverkar positivt på nuvarande mix, tar jag bort det blir det sämre. Vilket

jag inte vill, så den ostämda gitarren ligger kvar (hänvisar till att Beatles gitarrer inte alltid lät så bra heller, hehe 😉 )

Skämt åsido... här är den uppdaterade varianten med lite tune:ad röst. Hojta till om ni hör några riktigt hemska auto-tune avslöjare 😄

Här e mixen med fixad röst (13.11.08)

Återkommer igen då så fort saxen e fixad!

Du får vänta tills celemony släpper sin nya Melodyne plug, så kan du stämma upp orginalgitarren retroaktivt. 😎

Redigerat av Bob Yordan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ursäkta att jag inte har skrivit svar här på länge...

Har tyvärr dåliga nyheter:

1. Min dator är inne på garantireparation, får snart tillbaka den men har haft lite begränsad internet access under en tid.

2. Gizmosis vän som skulle spela in saxen till låten har för mycket på gång just nu och har inte tid att spela in 🙂

SURT!

Så nu behöver jag först och främst hitta en ny saxofonist som skulle kunna spela på låten. Tänker börja med att

fråga här, vet nån om någon saxofonist som skulle kunna vara intresserad av att lira på låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...