Jump to content
Annons

Trummor i lägenhet


zagabar

Recommended Posts

Hej.

Jag ska snart flytta och jag har funderingar på att smälla in mina studioprylar i vardagsrummet där. Undrar hur det är med trumset i en vanlig lägenhet. Blir det för högt och störigt för grannarna? Eller kan man dämpa på något sätt? Vad skulle det isåfall kosta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Blir det för högt och störigt för grannarna?

Mmm gissa. 😉 Du kan ju testa och se hur länge det dröjer innan störningsjouren ringer på din dörr. Alltså glöm det där med riktiga trummor i en lägenhet. Du får skaffa ett digitalt istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, så det är på det viset. Det går alltså inte alls dämpa det nog mycket? Typ mattor och plankor och grisfett eller vad man nu brukar ha. 😉

Ja du kan ju dämpa dem tills de blir helt stumma. Men vad är då vitsen? 🙂 Håller med om att digitaltrummor är den enda vettiga lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, så det är på det viset. Det går alltså inte alls dämpa det nog mycket? Typ mattor och plankor och grisfett eller vad man nu brukar ha. 😉

Ja du kan ju dämpa dem tills de blir helt stumma. Men vad är då vitsen? 🙂 Håller med om att digitaltrummor är den enda vettiga lösningen.

Jag menade snarare dämpning av rummet. ;P Men det blir väl digitala då. Men det låter ju inte lika bra. xP

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade snarare dämpning av rummet. ;P Men det blir väl digitala då. Men det låter ju inte lika bra. xP

I inspelningssyfte så lär det nog låta bättre med digitaltrummor + en bra trumplugg i ditt fall. Sen att det kanske inte är lika kul att spela på är ju en annan sak 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för alla svaren.^^ Jag ska kolla upp hur lyhört huset är också.

Rainydays: Vilken trumplug är bäst till inget/lågt pris? Har ett digitalt trumset, men det är inte så avancerat utan är typ det mest basica som finns nästan. 😉 Jag är inte rik, och lär få ännu sämre ekonomi nu då jag flyttar så budgetprylar blir det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för alla svaren.^^ Jag ska kolla upp hur lyhört huset är också.

Rainydays: Vilken trumplug är bäst till inget/lågt pris? Har ett digitalt trumset, men det är inte så avancerat utan är typ det mest basica som finns nästan. 😉 Jag är inte rik, och lär få ännu sämre ekonomi nu då jag flyttar så budgetprylar blir det.

Superior Drummer 2.0 kostar bara 2500, jävligt värt! ska strax införskaffa mig en licens!

Och du kan ju alternativ byta ut dina skinn mot nätskinn och trigga dom, om du vill ha kvar liiite av känslan.

Cymbaler är lite jobbigare, det får du nog ta och skaffa pads och trigga genom modul eller ljudkort. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Superior Drummer 2.0 kostar bara 2500, jävligt värt! ska strax införskaffa mig en licens!

Och du kan ju alternativ byta ut dina skinn mot nätskinn och trigga dom, om du vill ha kvar liiite av känslan.

Cymbaler är lite jobbigare, det får du nog ta och skaffa pads och trigga genom modul eller ljudkort. eller?

Behöver man inte typ 4 gig ram för det där programmet?🙂 Sitter på en 3.2 GHz med 2 gig DDR2. Kanske blir lite väl svagt? Triggning är inte riktigt ett alternativ eftersom jag inte har ett vanligt trumset så det känns inte värt att skaffa ett bara för att trigga det.🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Superior Drummer 2.0 kostar bara 2500, jävligt värt! ska strax införskaffa mig en licens!

Och du kan ju alternativ byta ut dina skinn mot nätskinn och trigga dom, om du vill ha kvar liiite av känslan.

Cymbaler är lite jobbigare, det får du nog ta och skaffa pads och trigga genom modul eller ljudkort. eller?

Behöver man inte typ 4 gig ram för det där programmet?🙂 Sitter på en 3.2 GHz med 2 gig DDR2. Kanske blir lite väl svagt? Triggning är inte riktigt ett alternativ eftersom jag inte har ett vanligt trumset så det känns inte värt att skaffa ett bara för att trigga det.🙂

Nej för fan, 2 gb räcker nog fint det 🙂 Så länge du inte har 86 andra grejer som körs samtidigt som slukar minne... 🙂

I övrigt vet jag folk som klagar på även digitaltrummor, för om man vill spela med känsla så slår man ju hårt nog för att vissa jävlar börjar klagar. Tyvärr, men jag har upplevt det 😆

Så jävla orättvist att vara trummis alltså... fy fan 😆 Plugga in en elgitarr och köra med hörlurar hemma, hur jävla bekvämt är inte det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Plugga in en elgitarr och köra med hörlurar hemma, hur jävla bekvämt är inte det? 🙂

Jag har å andra sidan haft grannar som klagat på det med. 😆

EZ Drummer är lite billigare och mindre, men låter bra den med.

Woa, jäklar vilken hörsel den grannen måste haft som kunde det. 🙂

EZ Drummer. Jag har fått för mig att den låter lite plastigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Plugga in en elgitarr och köra med hörlurar hemma, hur jävla bekvämt är inte det? 🙂

Jag har å andra sidan haft grannar som klagat på det med. 🙂

EZ Drummer är lite billigare och mindre, men låter bra den med.

Woa, jäklar vilken hörsel den grannen måste haft som kunde det. 😆

EZ Drummer. Jag har fått för mig att den låter lite plastigt?

Ja, det låter plastigt, men som sagt, man ska ju mixa trummerna lite med 🙂

har funkat ok för mig, inte för att ja gör några megabra productioner, men ändå. 🙂

rätt fränt att köra pop/rock kittet till core / melo / death - metal 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är det helt omöjligt att ljudisolera sig mot sinna grannarna??? Kan man inte bygga ett rum i rumet osv, eller blir det inte tillrekligt ändå?

Om man inte har något liv och stålar att spendera helt i onödan så.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in XLN:s Addictive Drums också, låter bra tycker jag. Lite segt med nya trumset till den bara... 😄 Men ganska lättrattat jmf med Superior (tycker jag!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det helt omöjligt att ljudisolera sig mot sinna grannarna??? Kan man inte bygga ett rum i rumet osv, eller blir det inte tillrekligt ändå?

Om man inte har något liv och stålar att spendera helt i onödan så.....

Har man inget liv om man brinner för musik så mycket så att man kan tänka sig ljudisolera sin lägenhet för att kunna pyssla med det man vill göra? 😄 Eller missuppfattade jag nu.. :S

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Är det helt omöjligt att ljudisolera sig mot sinna grannarna??? Kan man inte bygga ett rum i rumet osv, eller blir det inte tillrekligt ändå?

Om man inte har något liv och stålar att spendera helt i onödan så.....

Har man inget liv om man brinner för musik så mycket så att man kan tänka sig ljudisolera sin lägenhet för att kunna pyssla med det man vill göra? 🙂 Eller missuppfattade jag nu.. :S

Som jag skrev i mitt första inlägg: bättre skaffa digitala. 🙂 Det var poängen. Hoppas du fattade nu och inte jag krånglade till det än mer för dig. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kolla in XLN:s Addictive Drums också, låter bra tycker jag. Lite segt med nya trumset till den bara... 🙂 Men ganska lättrattat jmf med Superior (tycker jag!).

Den är bra och jo det där med refill det har vi diskuterat tidigare och det verkar inte som det är aktuellt nu heller det här året. 😄 Man undrar vad de sysslar med på xln hela dagarna. Spelar Wow kanske? Tja vad vet jag? Men som sagt var den låter bra men tyvärr är jag inte allt förtjust i cymbalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dyrt behöver det inte bli om man kan det själv. Frågan var om det går? 😛

Om du har 40.000 och en riktigt jävla bra takhöjd att börja med så kan det gå, men det beror ju också på hur lyhört du har och vart du ligger, men säg att du är på första våning i ett hörn och har 3,2 m i takhöjd så skulle du i princip kunna bygga ett rum i rummet som var helt flytande och göra det så lufttätt som det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så dyrt behöver det inte bli om man kan det själv. Frågan var om det går? 😛

Om du har 40.000 och en riktigt jävla bra takhöjd att börja med så kan det gå, men det beror ju också på hur lyhört du har och vart du ligger, men säg att du är på första våning i ett hörn och har 3,2 m i takhöjd så skulle du i princip kunna bygga ett rum i rummet som var helt flytande och göra det så lufttätt som det går.

Det svåra är med andra ord få tag på en lägenget som har så hög takhöjd 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plugga in en elgitarr och köra med hörlurar hemma, hur jävla bekvämt är inte det? 😲

Jag har å andra sidan haft grannar som klagat på det med. 😛

EZ Drummer är lite billigare och mindre, men låter bra den med.

Mot grannar som spenderar all sin tid och energi på att leta efter saker att klaga på hjälper ingenting.

En sak man bör tänka på om man älskar musik är att inte flytta in i lyhörda hus helt enkelt.

Om musik är en stor del av ens liv så kanske man ska ta en lite sämre lägenhet som inte är lyhörd?

Men som sagt, har man en granne som vill klaga så kommer de klaga. Jag flyttade i sommras in i ett gammalt hus med 3 meter i tak.

Jag hör ingenting från grannarna under eller över, men kärringen ovanför mej hör allt jag gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Plugga in en elgitarr och köra med hörlurar hemma, hur jävla bekvämt är inte det? 😛

Jag har å andra sidan haft grannar som klagat på det med. 🙂

EZ Drummer är lite billigare och mindre, men låter bra den med.

Om musik är en stor del av ens liv så kanske man ska ta en lite sämre lägenhet som inte är lyhörd?

Que?? En sämre lght är väl en som är lyhörd, ett miljonprogramshus som jag bor i? Hör när grannen ovanför pissar. Hade jag råd med bättre skulle jag flytta fortast möjligast. Inte för att jag har några grannar som klagar alls. Men det är supertrist när man får nån sur granne som inte har nåt liv som du har. Såna där surkärringar som din granne är sån som inte fått nåt på flera år. Kanske ska ta gå upp med guran och å en flaska, göra henne nöjd och belåten och tyst hädanefter? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm .... Efter att ha bott under en barnfamilj som roade sig med att spela basket på kvällar och helger så är jag inte benägen att avfärda klagande grannar som "gnälliga" längre. Trots att jag inte är den tystaste grannen själv. Det tog mig flera år att komma därifrån och det var minst sagt knäckande under tiden.

Aldrig mer allmännyttan.

Alltid bo högst upp.

Alltid se till att ha en bra dialog med grannarna för att försäkra mig om att jag inte stör dem. Ödmjukhet och återkommande försäkringar om det är A och O i den hanteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plugga in en elgitarr och köra med hörlurar hemma, hur jävla bekvämt är inte det? 😉

Jag har å andra sidan haft grannar som klagat på det med. 🙂

EZ Drummer är lite billigare och mindre, men låter bra den med.

Mot grannar som spenderar all sin tid och energi på att leta efter saker att klaga på hjälper ingenting.

En sak man bör tänka på om man älskar musik är att inte flytta in i lyhörda hus helt enkelt.

Om musik är en stor del av ens liv så kanske man ska ta en lite sämre lägenhet som inte är lyhörd?

Men som sagt, har man en granne som vill klaga så kommer de klaga. Jag flyttade i sommras in i ett gammalt hus med 3 meter i tak.

Jag hör ingenting från grannarna under eller över, men kärringen ovanför mej hör allt jag gör...

Det finns gränsvärden hur mycket det får låta och dessa är mätbara. Farsan jobbar i allmännyttan och brukar gå hem till tanterna (vilket det oftast är) och ta med db-mätaren. Sedan dricker han kaffe och pratar med dem och har den igång. Oftast brukar det vara små ljud som stör dem. Farsan brukar föreslå att de skall sätta på radion eller tv'n för att få lite bakgrundsljud för annars hör de precis allting. "Men nu spolar han igen!" Duh! Sedan är det alltid bra att prata med grannarna om det är för högt och gå dit och lyssna själv. Vissa hus är alldeles för jävligt lyhörda. Och inte har det blivit enklare med alla dessa subwoofers till hemmabion där basen kilar runt i stommen på kåken nåt alldeles fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar man inte FÅ mordiska grannar av att spela trummor? 🙂

Ah, då är ju problemet löst 😉

För att sammanfatta.

frågan var "kan man ha trummor i lägenheten utan mordiska grannar", svaret är NEJ.

Följdfrågan blir då om man kan ha tummor i lägenheten MED mordiska grannar. Där är svaret ett bestämt JA.

Vad får då grannar att bli mordiska? Svaret är TRUMMOR.

Så, det går alldeles utmärkt att ha trummor i lägenheten. Alla vägar leder till mordiska grannar i Rom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...