Jump to content
Annons

otippad

Recommended Posts

Tjena!

Funderar på att skaffa mig ett dragspel, jag har testat durspel, men det var svårt!

Hur är det med dragspel, är det lätt att lära sig om man spelat piano innan? Högersidan har man ju iaf gratis där

Så hur är det med vänstersidan? maaasssaa knappar att hålla reda på ser det ut som!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har spelat piano hela mitt liv och har haft ett dragspel i några år och tar upp det då o då. Förutom att man vet var tangenterna är på högersidan så har man inte så mycket nytta av att vara pianist (jo kanske lite). Framförallt är konditionsfrågan ett problem för mig (jag är väll klen 😉), men det är ju nåt man övar upp som allt annat. Vänstersidan (basarna) är faktist enklare än man tror. På längden så går tonerna igenom kvintcirkeln (C i mitten, G, D, A, E, osv) och åt andra hållet så är det typ Terston, Grundton, Dur, Moll, 7, Dim (om jag minns rätt).

Hoppas detta är till lite hjälp iaf 🙂

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat piano hela mitt liv och har haft ett dragspel i några år och tar upp det då o då. Förutom att man vet var tangenterna är på högersidan så har man inte så mycket nytta av att vara pianist (jo kanske lite). Framförallt är konditionsfrågan ett problem för mig (jag är väll klen 😛), men det är ju nåt man övar upp som allt annat. Vänstersidan (basarna) är faktist enklare än man tror. På längden så går tonerna igenom kvintcirkeln (C i mitten, G, D, A, E, osv) och åt andra hållet så är det typ Terston, Grundton, Dur, Moll, 7, Dim (om jag minns rätt).

Hoppas detta är till lite hjälp iaf 😛

/E

Tack för svaret! 😛

Jag tror det blir ett Walter Special eller ett vanligt fullstort. Vinrött såklart 😉

Lyssna på denna goa låten ---> http://www.youtube.com/watch?v=xMyLqZ_v6Jw

Bara den är en anledning till att skaffa ett dragspel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat piano hela mitt liv och har haft ett dragspel i några år och tar upp det då o då. Förutom att man vet var tangenterna är på högersidan så har man inte så mycket nytta av att vara pianist (jo kanske lite). Framförallt är konditionsfrågan ett problem för mig (jag är väll klen 😄), men det är ju nåt man övar upp som allt annat. Vänstersidan (basarna) är faktist enklare än man tror. På längden så går tonerna igenom kvintcirkeln (C i mitten, G, D, A, E, osv) och åt andra hållet så är det typ Terston, Grundton, Dur, Moll, 7, Dim (om jag minns rätt).

Hoppas detta är till lite hjälp iaf 🙁

/E

Tack för svaret! 🙁

Jag tror det blir ett Walter Special eller ett vanligt fullstort. Vinrött såklart 🙂

Lyssna på denna goa låten ---> http://www.youtube.com/watch?v=xMyLqZ_v6Jw

Bara den är en anledning till att skaffa ett dragspel

duktig grabb

vilken tjej på dragspel Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Funderar på att skaffa mig ett dragspel, jag har testat durspel, men det var svårt!

Hur är det med dragspel, är det lätt att lära sig om man spelat piano innan? Högersidan har man ju iaf gratis där

Så hur är det med vänstersidan? maaasssaa knappar att hålla reda på ser det ut som!

att bli duktig är något som är svårt på alla instrument, men att lära sig hjälpligt är ganska enkelt på dragspel, speciellt om du är bekant med kvintcirkeln sedan tidigare. har du dessutom hyfsad fingerfärdighet så kan du komma igång riktigt snabbt.

övar du på en låt som du gillar (vem gillar inte boeves psalm?) så underlättar det ytterligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Funderar på att skaffa mig ett dragspel, jag har testat durspel, men det var svårt!

Hur är det med dragspel, är det lätt att lära sig om man spelat piano innan? Högersidan har man ju iaf gratis där

Så hur är det med vänstersidan? maaasssaa knappar att hålla reda på ser det ut som!

Hejsan!

Jag har spelat dragspel i 35 år både till o från och kan väl säga som så: knappdragspel är det mest naturliga ifall du vill spela tekniskt svåra stycken men om du redan kan spela piano så väljer du ett pianodragspel. Att spela på bas sidan, svårt eller ej ,,, jag skulle nog kunna lära dig spela ganska enkel bas på ca 5 minuter. Ska du göra bas solon osv så är det som för alla instrument ett nötande i inlärningen. Ska väl rekomendera dig att köpa nån lärobok för dragspel. Där står ofta en utförlig beskrivning hur du använder ditt dragspel. Bilder som visar vad alla knappar betyder. Det ser svårare ut än vad det är. Det svåra är att kunna kombinera diskant med bas samtidigt som du drar bälgen rätt.

Hör gärna av dig om du behöver hjälp. Hoppas på fler dragspelare här på forumet.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det blev ett Serinetta knapp till slut 🙂 Vi spelade in dragspel på en låt faktiskt, som experiment:

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=5199

Jag funderar lite på vilket som är rätt, ska man köra grundbasen med ringfingret eller pekfingret? (vänster sida)

Ska ett dragspel vara helt tätt eller ska det sakta ta in luft när man släpper vänstersidan?

Tjena!

Funderar på att skaffa mig ett dragspel, jag har testat durspel, men det var svårt!

Hur är det med dragspel, är det lätt att lära sig om man spelat piano innan? Högersidan har man ju iaf gratis där

Så hur är det med vänstersidan? maaasssaa knappar att hålla reda på ser det ut som!

Hejsan!

Jag har spelat dragspel i 35 år både till o från och kan väl säga som så: knappdragspel är det mest naturliga ifall du vill spela tekniskt svåra stycken men om du redan kan spela piano så väljer du ett pianodragspel. Att spela på bas sidan, svårt eller ej ,,, jag skulle nog kunna lära dig spela ganska enkel bas på ca 5 minuter. Ska du göra bas solon osv så är det som för alla instrument ett nötande i inlärningen. Ska väl rekomendera dig att köpa nån lärobok för dragspel. Där står ofta en utförlig beskrivning hur du använder ditt dragspel. Bilder som visar vad alla knappar betyder. Det ser svårare ut än vad det är. Det svåra är att kunna kombinera diskant med bas samtidigt som du drar bälgen rätt.

Hör gärna av dig om du behöver hjälp. Hoppas på fler dragspelare här på forumet.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

meningen är ju att man ska spela grundbasen med ringfingret så man kan spela kvinten eller tersen med långfingret,men det finns väl inga rätt och fel egentligen,samma som med fingersättning på många andra instrument,det blir lättare om man gör på ett visst sätt men långtifrån alla gör så.

själv är jag inte så hi-tec,skulle verkligen vilja bli bättre och lära mig spela mer avancerade basgångar.

lyssnade på clipet,var ju fint spelat faktiskt,spela mer!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...