Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Har använt den här förr till portan till sång, ak och elgitarr har väl tyckt att den varit okej då. Jag tog på prov hem en annan dyrare kinamick med många olika riktningkaratärer i en flott låda, men den lät bara skit i jämförelse.Nu ska jag uppgradera till lite bättre mojänger och spela in vårt band live i replokal. Har beställt två Röde NT2-A, platsar den här in då? Tänkte jag kanske kan micka basförstärkarns låda med den, men den kanske inte klara det ljudtrycket?

Om man jämför med ADK A-51 med tex en Röde NT1-A vinner Röden då? Vad är den värd beg? Jag sålde nyss min 8-kanalsporta för en tusing till en far och son som ska börja spela in lite olika liveinstrument på kul i källaren, nån mick har de inte alls, så vad skulle jag kunna begära för den här utan att känna mig skurkig efteråt? Shockmount finns till förstås.

Eller borde jag lika gärna ha kvar den som extramick? Finns det flera varianter på denna ADK A-51?

Till att micka bas kanske en AKG D112 är bland det bästa? När vi sätter igång att spela in vill jag inte inse efter flera dar att basmicken inte funkar bra.

Bild på den i inlägget under, jag gjorde nån sorts goof!

Edited by Guitar Nilsson
Annons
Posted
Har använt den här förr till portan till sång, ak och elgitarr har väl tyckt att den varit okej då. Jag tog på prov hem en annan dyrare kinamick med många olika riktningkaratärer i en flott låda, men den lät bara skit i jämförelse.Nu ska jag uppgradera till lite bättre mojänger och spela in vårt band live i replokal. Har beställt två Röde NT2-A, platsar den här in då? Tänkte jag kanske kan micka basförstärkarns låda med den, men den kanske inte klara det ljudtrycket?

Om man jämför med ADK A-51 med tex en Röde NT1-A vinner Röden då? Vad är den värd beg? Jag sålde nyss min 8-kanalsporta för en tusing till en far och son som ska börja spela in lite olika liveinstrument på kul i källaren, nån mick har de inte alls, så vad skulle jag kunna begära för den här utan att känna mig skurkig efteråt? Shockmount finns till förstås.

Eller borde jag lika gärna ha kvar den som extramick? Finns det flera varianter på denna ADK A-51?

Till att micka bas kanske en AKG D112 är bland det bästa? När vi sätter igång att spela in vill jag inte inse efter flera dar att basmicken inte funkar bra.

Hälsningar från Hälsingland Håkan Nilsson. Fenderiot.

post-8284-1225487936_thumb.jpg

post-8284-1225488005_thumb.jpg

post-8284-1225488057_thumb.jpg

Posted

Om den är hel är det inga problem att sätta den framför basstärkare.

I valet mellan den och D112 skulle jag först pröva A-51.

Posted
Om den är hel är det inga problem att sätta den framför basstärkare.

I valet mellan den och D112 skulle jag först pröva A-51.

När jag sjunger basigt genom den blir det en rejäl botten. Men är verkligen inte en riktig baskaggemick bättre till elbas?

Posted (edited)

Begreppet baskaggemikrofon lanserades i och med att AKG D12 ersattes av AKG D112. Innan dess använde man helt vanliga (gärna stormembraniga) mikrofoner.

Den senaste tiden har jag bland annat använt Neumann TLM103, Senheiser MD421, MXL V69 och Shure SM7.

D112 har förvisso ett stort membran och klarar höga ljudtryck, men den är också responsanpassad för ett instant klickigt baskaggeljud a'la 80-/90-tal. Och visst, det funkar till basstärkare, men jag väljer hellre något neutralt som kan plocka upp lite av den karaktär stärkaren har.

Edited by joachime
Posted
Begreppet baskaggemikrofon lanserades i och med att AKG D12 ersattes av AKG D112. Innan dess använde man helt vanliga (gärna stormembraniga) mikrofoner.

Den senaste tiden har jag bland annat använt Neumann TLM103, Senheiser MD421, MXL V69 och Shure SM7.

D112 har förvisso ett stort membran och klarar höga ljudtryck, men den är också responsanpassad för ett instant klickigt baskaggeljud a'la 80-/90-tal. Och visst, det funkar till basstärkare, men jag väljer hellre något neutralt som kan plocka upp lite av den karaktär stärkaren har.

Värdefulla kommentarer...

Har läst i andra trådar att somliga ADK 51 kan låta väldigt bra, kanske min är ett bra ex... Eftersom jag redan beställt en AKG D112 så kan jag ju jämföra de två sen. Både som kagge och basstärkarmick. Såg att en beg ADK 51 gick för lite drygt 500 kr på Tradera, För den summan får man nog inget bättre...

Guest Studiomannen
Posted
Begreppet baskaggemikrofon lanserades i och med att AKG D12 ersattes av AKG D112. Innan dess använde man helt vanliga (gärna stormembraniga) mikrofoner.

Den senaste tiden har jag bland annat använt Neumann TLM103, Senheiser MD421, MXL V69 och Shure SM7.

D112 har förvisso ett stort membran och klarar höga ljudtryck, men den är också responsanpassad för ett instant klickigt baskaggeljud a'la 80-/90-tal. Och visst, det funkar till basstärkare, men jag väljer hellre något neutralt som kan plocka upp lite av den karaktär stärkaren har.

Värdefulla kommentarer...

Har läst i andra trådar att somliga ADK 51 kan låta väldigt bra, kanske min är ett bra ex... Eftersom jag redan beställt en AKG D112 så kan jag ju jämföra de två sen. Både som kagge och basstärkarmick. Såg att en beg ADK 51 gick för lite drygt 500 kr på Tradera, För den summan får man nog inget bättre...

Testa i så fall också Sennheiser MD 421 som man kan använda till det mesta som t.ex basförstärkaren, blås, pukor, sång, gitarrförstärkare. En av de mest klassiska mikrofoner som finns. Kolla musikaffärer i Stockholm som säljer dem för 3.695:- Du kommer inte att bli besviken!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.