Jump to content
Annons

Mixtutorial - Rock


crillemannen

Recommended Posts

INLEDNING:

Många av er där ute sitter troligtvis hemma och spelar in med relativt billig utrustning. Få där ute har råd att köpa riktigt dyra

mikrofoner, ljudinterface etc. Kan man göra en proffesionell inspelning hemma?? med relativt lite utgifter??

Mitt svar är Ja!!! Har man bara rätt kunskap, rätt pluggar etc så bör man kunna uppnå ett bra resultat, förutsatt att

man har bra musiker som spelar in 😆. Detta projekt är inspelat hemma i en källare med dåliga akustik förhållanden

genom ett Mbox 2 Pro. Jag kommer gå igenom del för del vilka pluggar jag använt etc.

Bandet heter Kid Galahad med låten Don't Scream.

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandid=698450

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MASTER BUS:

Jag brukar grov mixa innan jag lägger på effekter på masterbussen. Då lägger jag på en kompressor, i detta fall Stillwell Audios The

Rocket, som tar väldligt lite kanske -2db som mest, men som verkligen limmar ihop ljudbilden. Sen har jag en multibandskompressor

som i detta fallet är höjd i basen sänkt ytterst lite i mellanregistret och är höjd i diskanten.

Sedan ligger det en DeEsser som tar väldigt lite men som kan rensa lite ss ljud som kan sticka ut ur ljudbilden.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRUMMOR:

http://img143.imageshack.us/my.php?image=t...orochbasfj0.jpg

Trummorna är inspelade på ett av de billigare DDrum trummorna på marknaden. Pluggen jag använt heter DrumKit From Hell Superior,

som säkert många av er där ute känner igen. Jag har behandlat trummorna som riktiga d.v.s jag har inte fuskat med läckaget mellan de

olika mikrofonerna, jag har heller inte kvantiserat trummorna, vilket i och för sig inte behövdes då trummisen var väldigt kompetent.

Alla mickar är skickad till en trumgrupp.

TRUM BUS:

Även här ligger Stillwell Audios TheRocket kompressor och en multibandskompressor,

som jag höjt lite i basen sänkt lite i mellan registret och höjt i diskanten.

SMASH:

Parallell kompressions bus som är skickad till trumm bussen. Här ligger en kompressor som smackar sönder virveln, bastrumman

och pukorna. Blandat svagt med resten av trummorna.

KD:

Här ligger en Waves SSL eq, och även protools egen eq plugin.

Bastrumman är Eq:ad ganska hårt skuren i mellan registret, avrundad i botten vid cirka 45hz.

SD-T:

Höjd i toppen vid cirka 8khz, skuren i mellan registret. Lite lätt komprimerad cirka -4db. Här finns

en send från reverbet och en send från en sidechain kompressor på överhänget som duckar virveln lite mot

överhänget.

SD-B:

I princip samma eq som Virvelns Top mick. Lite mindre kompression cirka -2db.

OH:

Överhänget är skuret från cirka 200hz, för att få bort den värsta basen. Lite lätt komprimerat. Här ligger

en sidechainkompressor som duckar virveln mot överhänget. Panorerat 60 L/R.

AMB:

Tack vare att vi använde DKFHS så har vi ett stereo ambience spår. Ganska mycket kompression,

höjd cirka 2db i diskanten.

TOMS:

Pukornas bus skickad till trummbussen. Här har jag använt en exciter för att filtrera bort slasket från de andra mickarna.

Eq:At hårt i mellan registret höjt i diskanten och basen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BAS:

Basen är inspelad via mboxens line-in, en kanal. Det är relativt vanligt att man lajnar basen även i proffesionella inspelningar,

men det ställer högre krav på instrumentet man använder. Basen är lätt eq:ad, det ligger även en sidechain kompressor som

duckar basen mot bastrumman.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

GITARR BUS:

http://img143.imageshack.us/my.php?image=t...orochbasfj0.jpg

Gitarrarerna är inspelade som basen via mboxens line-in. Jag har använt Peavey's mjukvaru plugin Revalver mkIII, i mitt tycke den

enda gitarförstärkare simulering som låter som en "riktig" förstärkare på marknaden. Gitarrerna är eq:ade ganska sparsamt, höjda lite i

toppen, sänkta i mellanregistret, speciellt mellan 250-350hz. Komp gitarrerna är panorerade 100 L/R. Leadgitarren ligger i mitten, med

lite delay och reverb.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SÅNG BUS:

Sången är inspelad med en relativt billig rörmikrofon, MXL V69 genom en dyr LA-610 kanalstripp som lånades för inspelningen.

De akustiska förhållanden lämnade mycket att önska då sångaren i princip har sjungts rakt upp och ner i ett rum som knappt var

akustik behandlat. Lead sången är dubbad, genom hela låten.

För att spara processor kraft så har jag skickat alla sångspår inklusive körspåren till en och samma bus. Först ligger

det en multibandskompressor som "tajtar" till hela sångspåret, sången är höjd i mellan registret och diskanten.

Därpå ligger waves ssl kanalstripp, och även där har jag höjt i diskanten, men även höjt lite i basen.

Sedan ligger det en DeEsser för att få bort fula väsljud, ett Delay för att få lite mer stereo bredd på sången och även en send från reverbet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TILLSLUT...

Jag ska försöka svara på era frågor så gott som jag kan.

Och som jag skrev senast.. Så mixar jag gärna ER musik. Skicka ett PM om ni är intresserade!!!

Här kommer lite mer plugin tips:

Stillwell Audio, skitbra kompressorer etc..

http://www.stillwellaudio.com/

Bootsy, väldigt bra freeware plugins:

http://konsa.artmuz.org/jml/index.php?opti...s&Itemid=13

Ha d' gött Mvh // Christian.S

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...
Waltzberger (oregistrerad)

Låter ju kanon!

Synd bara att jag fortf. inte är så insatt i allt med cubase o mixning o allt.

Men det lättar undan för undan.

Kanontips!

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
creel (oregistrerad)

Varför länkar du till "trummor och bas"-bilden under Gitarr?

Mycket bra jobbat. Låter riktigt bra. Det lät mycket bättre än hur dina förklaringar lät 🙂 menar att det är lite rörigt beskrivet och det kräver att man är rejält insatt, med tanke på alla busar, sends hit och dit.

Vad använde du för reverb?

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjena!

Grymt kul att få en inblick hur du arbetar! Och det låter bra!

Men måste bara fråga, hur spelade du in trummorna med så många mickar?

Mbox 2 pro har bara 2 xlr ingångar? bara spelat in trummor en gång men då körde jag mitt Motu8pre..

Tack! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Kan man göra en proffsig inspeling hemma med dålig utrustning i ett dåligt rum ? NEEEEEEEEEEEEEJ. Däremot kan man ju göra som du har beskrivit, d.v.s inte spela in någonting (förutom sången som i detta fall faktiskt är inspelad). Det är väl inte särskilt svårt att få trummljud inspelade i en proffsstudio med proffsmickar att låta bra, eller särskilt komplicerat att lina en gitarr och lyckas skicka den till en amp-plugg.

Däremot så innehåller ju artikeln några bra tips för nykomlingar inom rockmixning som att tex skicka vidare trumbusen till ytterligare bus som man kan mosa sönder och lägga under.

Link to comment
Dela på andra sajter

trevligt!

inga jättenyheter direkt men det är alltid kul att se hur någon annan jobbar..

blev dock lite nyfiken på virvel/OH sidechainen. Menar du att virvelkanalen duckar eller duckar OH-kanalen? Och varför har du gjort så?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
klauskalas (oregistrerad)

tack för tipset om stillwell pluggarna! fan va grymma de va, använder redan två på trummorna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...