Jump to content
Annons

Senaste prylen/prylarna till studion


Memphis

Recommended Posts

Annons

Ah ok, jag har för mig att såg något annat meck men om det funkar som en MCU får du rejält med valuta för pengarna.. 5000 rena rånet? Hoppas du menade billigt nu.. Om nån som betalade vad den kostade egentligen hör dig kanske du åker på en hårdrockssnyting med gainratten ställd på 12.. 😆 .

Återkom gärna med en mini recension hur det funkar och hur responsen över lag känns..

Ja. D8Bridge heter det. Liten demo här

Så egentligen blir det typ en C24. Fast istället för att betala 70.000kr, så betalar jag bara 5.000kr 😉 Alltså en full fledge DAW-controller med 24 motoriserade faders, meterbridge mm för 5.000kr. Så ja, Rena rånet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm tockendäringa signaturmodeller är ju alltid våldsdyra 🙁

Den här modellen vart det ett helt okej pris på. Har en Ibanez AS73:a (typ 335.kopia moddat med ett Bigsby av mig själv) innan och jag är väldigt nöjd med den gitarren. Kände dock att jag ville ha något helakustiskt också. Mer färger-på-paletten-tänket, liksom 🙂

Vänligen,

CHAE

Precis. Jag kan dock ha en annan pärla på ingång, så det kan bli en skön gitarrvår iaf 🙂 Kul att du är nöjd med den! Är stallet fast eller mobilt på den modellen?

EDIT: Stavfel.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. D8Bridge heter det. Liten demo här

Så egentligen blir det typ en C24. Fast istället för att betala 70.000kr, så betalar jag bara 5.000kr 😉 Alltså en full fledge DAW-controller med 24 motoriserade faders, meterbridge mm för 5.000kr. Så ja, Rena rånet 😉

Jao.. men jag menade ett annat "meck" förutom d8bridge alltså.. och jag såg videon.. d8b tror jag t.o.m låg på 120 - 125K när den kom..

Enda abret jag kan tycka med d8bridge är att du måste "banka" 8 faders i taget för att kunna använda dem eftersom MCU-koden tydligen har den "begränsningen".. Det hade ju varit fiffigt om den switchade automatisk så fort man petar på en fader utanför omfånget som är valt.. men man kanske kan leva med det om man inte hintar han som gjort progget om en "feature request". Som sagt, du får gärna komma med en personlig åsikt sen när du kopplat ihop grejerna och använt det ett tag

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao.. men jag menade ett annat "meck" förutom d8bridge alltså.. och jag såg videon.. d8b tror jag t.o.m låg på 120 - 125K när den kom..

Enda abret jag kan tycka med d8bridge är att du måste "banka" 8 faders i taget för att kunna använda dem eftersom MCU-koden tydligen har den "begränsningen".. Det hade ju varit fiffigt om den switchade automatisk så fort man petar på en fader utanför omfånget som är valt.. men man kanske kan leva med det om man inte hintar han som gjort progget om en "feature request". Som sagt, du får gärna komma med en personlig åsikt sen när du kopplat ihop grejerna och använt det ett tag

Jag har faktiskt också kollat på en sådan med d8bridge och den låg på min topplista länge så jag vill också höra recensioner! 🙂

Jag har Qcon+Ext och den "bankar" 😑 16 kanaler samtidigt även om den bläddrar i omgångar om 8 och den kör på Mackie-protokollet. Tror att det är d8b:ns seriella interface eller själva hårdvarubridgen som är begränsningen. Den hanterar bara en enhet ut. Hade den haft 1 till 3 (dvs 3 usb ut) så hade det nog gått genom att lägga till dom i serie som man gör med extensionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao.. men jag menade ett annat "meck" förutom d8bridge alltså.. och jag såg videon.. d8b tror jag t.o.m låg på 120 - 125K när den kom..

Enda abret jag kan tycka med d8bridge är att du måste "banka" 8 faders i taget för att kunna använda dem eftersom MCU-koden tydligen har den "begränsningen".. Det hade ju varit fiffigt om den switchade automatisk så fort man petar på en fader utanför omfånget som är valt.. men man kanske kan leva med det om man inte hintar han som gjort progget om en "feature request". Som sagt, du får gärna komma med en personlig åsikt sen när du kopplat ihop grejerna och använt det ett tag

Ang de där med bankningen, jag är inte 100% säker på att du MÅSTE göra så längre. För på vissa videos ser det ut som om han rör på några lite här och där utan att "bäänka". Men ja, jag ska slänga upp en recension när jag fått hem kabeln. När det nu blir ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang de där med bankningen, jag är inte 100% säker på att du MÅSTE göra så längre. För på vissa videos ser det ut som om han rör på några lite här och där utan att "bäänka". Men ja, jag ska slänga upp en recension när jag fått hem kabeln. När det nu blir ^^

Den är förmodligen som 1+2 extensioner då. Jobbigt att vänta! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Jag kan dock ha en annan pärla på ingång, så det kan bli en skön gitarrvår iaf 🙂 Kul att du är nöjd med den! Är stallet fast eller mobilt på den modellen?

EDIT: Stavfel.

Låter härligt, AnthonyS 😄

Ett mobilt stall är det. Vart lite skeptisk till mobila stall innan jag köpte guran (exempelvis att den skulle intonera fel e t c) men efter ett par testvändor vart jag övertygad. Man får dock vara försiktig om man ska stränga om guran helt och hållet men jag såg ett YT-klipp där man helt enkelt markerade medelst maskeringstejp vart stallet ska sitta . Sedan är det bara att stränga om som vanligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är förmodligen som 1+2 extensioner då. Jobbigt att vänta! 😄

Ja asså, kolla på klippet jag postade där uppe, då ser du ju att han "bankar". MEN, sen ser man ju att han har dem första 8 markerade, men han rör faders längre bort, som INTE är markerade. Det är det jag menar, du kanske inte måste banka så du har dem selectade för att använda dem?

Och JA.. it sucks to wait! Kostar fan $350. Annars hade jag köpt de nu 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint där Nilsson! 🥰 Vad fick du ge för den?

3000 kr, det var samma som snubben köpt den för av Sveriges Radio. Då var den nästan nyservad av Sveriges Radio. Körde med den en del i går kväll, funkar bra. Avsaknaden av VU-mätare verkar inte spela nån roll alls, jag kan se lika bra på Finalizern hur mycket jag skickar in i den.

En grej fattade jag inte, jag kan inte höra ljudet gå rakt igenom den, bara vid inspelning, då hör man ljudet lite fördröjt från tejpen. Men jag hittar ingen knapp där man kan välja input/tape som tex på en Revox A77...?

Link to comment
Dela på andra sajter

3000 kr, det var samma som snubben köpt den för av Sveriges Radio. Då var den nästan nyservad av Sveriges Radio. Körde med den en del i går kväll, funkar bra. Avsaknaden av VU-mätare verkar inte spela nån roll alls, jag kan se lika bra på Finalizern hur mycket jag skickar in i den.

En grej fattade jag inte, jag kan inte höra ljudet gå rakt igenom den, bara vid inspelning, då hör man ljudet lite fördröjt från tejpen. Men jag hittar ingen knapp där man kan välja input/tape som tex på en Revox A77...?

Den bandare du köpt saknar remotepanelen på framsidan. Många av SR:s bandare var bestyckade på detta sätt för redigering och körning. Kolla på ebay om du kan få tag på en sån enhet, då får du VU:s samt full monitorkontroll av före / efter tape.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bandare du köpt saknar remotepanelen på framsidan. Många av SR:s bandare var bestyckade på detta sätt för redigering och körning. Kolla på ebay om du kan få tag på en sån enhet, då får du VU:s samt full monitorkontroll av före / efter tape.

Det verkar funka precis lika bra utan VUna. Lite synd är att det inte verkar gå att köra ljudet enbart genom elektroniken, det har man ju läst en del om att somliga gör bara för att "värma på" ljudet lite hokuspokusaktigt.

Nu måste jag göra lite helt nya recordings för att ha nån nytta av den. Då ska jag spela in trummorna helt okomprimerat till portan...

EDIT Jag lägger knappast några extra pengar på att få tag i VU o mer knappar, det jag vill ha den till funkar den lika bra för ändå...

Det var annonsen här i forumet som kom för ett halvår sen som ledde till köpet ändå. Jag trodde det var en skämtannons. Revoxservice skriver på sin sajt att de vill ha mellan 11000 och 16000 för en B67....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Gratulerar, Nilsson. Nu vill jag höra storslagna och vaaaarma produktioner. 😉

Det hoppas jag med. Men de låtjävlar jag redan håller på med ska jag nog försöka göra klart på samma sätt som hittills, med Finalizerburken som slutstation för knådandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gick det med din Joemeek?

Snyft... Den är i skånsk besittning nu tyvärr. Samma kille köpte den och DBX 166XL av mig... Det var det som gav mig möjlighet att köpa rullbandaren, annars hade jag missat den, hade flyt o fick sälja grejerna fort. På slutet använde jag nästan bara Dynamaxxen till trackingkompression i alla fall, den kan man koppla så den får både kompressor o limiter i serie.

Nu håller jag på att testa att eftermastra genom Studern! 😄

Lägger ut ljudprov på det sen, både med och utan tejpen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...