Guest Specs Posted October 27, 2008 Posted October 27, 2008 Jag jobbar i Cubase SX 3 och tänkte spela in mig i micken. Jag antar att jag då ska välja Add Audio och inte MIDI? Har följt en videotutorial när det gäller att lägga in reverb på ett par beats man spelat in. Där funkar det, men nu är jag alltså ute efter att göra samma sak på micken. Jag skulle vilja ha reverbet på redan när jag ska sjunga in i micken och inte lägga till det i efterhand. Problemet är bara att jag får inget reverb alls. Enligt tutorialn för att lägga reverb på beatsen så går jag denna väg: 1: Add FX Channel track. Väljer sen mono/stereo och vilket reverb jag vill ha 2: Går in i Edit Channel Settings och väljer vilket track som ska tilldelas reverbet (i detta fall beatsen). 3: Sätter på reverbet och höjer desse effekt till jag tycker det låter som jag vill. Jag gör alltså exakt likadant när det gäller spåret jag vill spela in micken på, men då blir det inget reverb alls. Jag har även klickat i monitorläget. Funkar det bara om jag redan spelat in sången? Jag vill ju ha reverbet på från början när jag ska lägga på sången. Jag kanske inte ska välja Add Audio i början utan något annat?
ZtimE Posted October 27, 2008 Posted October 27, 2008 Jag jobbar i Cubase SX 3 och tänkte spela in mig i micken. Jag antar att jag då ska välja Add Audio och inte MIDI?Har följt en videotutorial när det gäller att lägga in reverb på ett par beats man spelat in. Där funkar det, men nu är jag alltså ute efter att göra samma sak på micken. Jag skulle vilja ha reverbet på redan när jag ska sjunga in i micken och inte lägga till det i efterhand. Problemet är bara att jag får inget reverb alls. Enligt tutorialn för att lägga reverb på beatsen så går jag denna väg: 1: Add FX Channel track. Väljer sen mono/stereo och vilket reverb jag vill ha 2: Går in i Edit Channel Settings och väljer vilket track som ska tilldelas reverbet (i detta fall beatsen). 3: Sätter på reverbet och höjer desse effekt till jag tycker det låter som jag vill. Jag gör alltså exakt likadant när det gäller spåret jag vill spela in micken på, men då blir det inget reverb alls. Jag har även klickat i monitorläget. Funkar det bara om jag redan spelat in sången? Jag vill ju ha reverbet på från början när jag ska lägga på sången. Jag kanske inte ska välja Add Audio i början utan något annat? Du kanske måste lägga reverbet på ingående kanal, den brukar vara längst till vänster och gul färgad typ!
Guest Specs Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Hmm... tror jag gör rätt men det funkar helt enkelt inte. Fattar inte varför reverbet inte vill sitta på micken. Finns det några andra sätt att spela in sången i Cubase med reverb på? Är det kanske lättare att köra nåt vst-reverb?
Gardinen Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Du måste klicka ur "Direct Monitoring", om du använder Windows. Du hittar det i Devices>Device Setup>Ljudkortets namn i vänsterlisten (Är lite osäker på menyerna eftersom jag inte har Cubase framför mig)
Guest Specs Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Du måste klicka ur "Direct Monitoring", om du använder Windows. Du hittar det i Devices>Device Setup>Ljudkortets namn i vänsterlisten (Är lite osäker på menyerna eftersom jag inte har Cubase framför mig) Japp, nu funkar det. Tackar! 😉
Recommended Posts