Jump to content
Annons

Studiofestival 24: A cappella


Fidden

Recommended Posts

Annons
  • Svar 140
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hade helt missat denna tråden!

Så nu är det alltså igång? Dags att ladda då, jag som tom har lite semester denna veckan, blir nog ett par timmar framför mikrofonen då 😎

Japp, det e oerhört igång. 😛 Jag har också lite semester nästa vecka så då ska man nog hinna få ihop nått coolt. Lycka till ni andra!

I love lamp.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabb fråga... om man får använda vilka effekter man vill... Så kan man alltså tweaka ljuden från kroppen såpass mycket att det i princip låter som "riktiga" samplade ljud..?

Ett "baoum" med envelope-shaper och en massa eq, dist och kompression borde inte vara omöjligt att få att låta som en riktigt fet technokagge.. och öppnar man en colaflaska och samplar "psst" ljudet så kan man efter lite fix och trix få det att låta väldigt likt en 909-OH.. tillsammans med lite fingerknäpp, klappar, slå-på-låren-ljud och annat smått och gott så kan man nog få till ett riktigt schysst DnB-beat...

Med visslingar och allehanda röst-effekter så lär det ju inte vara några problem att fixa en melodisk harmoni som skulle kunna få Sibelius ögon att vattnas.. om man bortser från electronica-vibsen som troligtvis skulle få honom att dansa istället 🙂

Det känns som en väldigt intressant Studio-festival där bara fantasin sätter gränserna.. 😄

edit: slängde in ett frågetecken... 😆

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Snabb fråga... om man får använda vilka effekter man vill... Så kan man alltså tweaka ljuden från kroppen såpass mycket att det i princip låter som "riktiga" samplade ljud..?

Ett "baoum" med envelope-shaper och en massa eq, dist och kompression borde inte vara omöjligt att få att låta som en riktigt fet technokagge.. och öppnar man en colaflaska och samplar "psst" ljudet så kan man efter lite fix och trix få det att låta väldigt likt en 909-OH.. tillsammans med lite fingerknäpp, klappar, slå-på-låren-ljud och annat smått och gott så kan man nog få till ett riktigt schysst DnB-beat...

Med visslingar och allehanda röst-effekter så lär det ju inte vara några problem att fixa en melodisk harmoni som skulle kunna få Sibelius ögon att vattnas.. om man bortser från electronica-vibsen som troligtvis skulle få honom att dansa istället 🙂

Det känns som en väldigt intressant Studio-festival där bara fantasin sätter gränserna.. 😄

edit: slängde in ett frågetecken... 😆

allt detta funkar väl men eftersom jag inte tror att du har en cola flaska på din kropp så går den bort, resten (ljud med mun , kropp etc) är ok enligt reglerna.

Då får spela in när du säger "påtisdapåtisdapåtsda" så har du en hihat.

Link to comment
Dela på andra sajter

allt detta funkar väl men eftersom jag inte tror att du har en cola flaska på din kropp så går den bort, resten (ljud med mun , kropp etc) är ok enligt reglerna.

Då får spela in när du säger "påtisdapåtisdapåtsda" så har du en hihat.

Ah, just de ja... Inga colaflaskor alltså.. 😆

"tom-kartong-tom-tom-kar-tong" är ju också en klassiker..

plus varianten på "påtisdapåtisda" där man lägger till "påtorsda" således

"påtisdapåtorsda" för en lite mer varieradoch öppen hihat-matta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det svåraste är nästan att bestämma vad man ska göra för typ av låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del har missat att det pågår en studiofestival. Så jag tyckte att det var en bra idé att uppmärksamma det igen. Och så tänkte jag att ett bra sätt att hålla igång den här tråden är att fråga vilka som är på gång med bidrag. Kan vara spännande att se hur många vi är! Jag, (Ossian) är pågång!

Link to comment
Dela på andra sajter

En del har missat att det pågår en studiofestival. Så jag tyckte att det var en bra idé att uppmärksamma det igen. Och så tänkte jag att ett bra sätt att hålla igång den här tråden är att fråga vilka som är på gång med bidrag. Kan vara spännande att se hur många vi är! Jag, (Ossian) är pågång!

Jag har börjat skapa 'instrumenten';

Försökt låta som de olika delarna i ett trumset och spelat in samt sparat till små wavar som jag läste in i Ultrabeat i Logic, låter inget vidare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska sätta igång imorrn, är ledig resten av veckan så jag borde hinna få till en hel del 😉

Har planerat en del och hittat mitt "hemliga" vapen, det låg gömt längst bak i klädkammaren!

Hint: det är kontaktmikrofoner 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska sätta igång imorrn, är ledig resten av veckan så jag borde hinna få till en hel del 😉

Har planerat en del och hittat mitt "hemliga" vapen, det låg gömt längst bak i klädkammaren!

Hint: det är kontaktmikrofoner 🙂

Jag tänker på snuska saker när du nämner kontaktmikrofoner.

Hur som helst... jag ska försöka få till något. Testat lite saker men det är svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

fick en ide´på jobbet i dag och började på en text, har lite ont i halsen och är små förkyld så vi får se när jag kan testa om det funkar (och om jag kommer ihåg hur jag tänkte att låten skulle gå).

get a job

Link to comment
Dela på andra sajter

fick en ide´på jobbet i dag och började på en text, har lite ont i halsen och är små förkyld så vi får se när jag kan testa om det funkar (och om jag kommer ihåg hur jag tänkte att låten skulle gå).

get a job

Ja det var ju jobbigt att det här temat skulle komma upp just nu när det är så mycket förkylningar! Men det är ju lång tid kvar så du kan sjunga in en test, och göra det bättre sen! Mycket bra inspiration du skickat. Men den här sista var ju fusk, både piano och trummor hörde jag. The Silhouettes skulle bli diskvalificerade direkt från vår tävling! Dokaka också egentligen, eftersom han gör covers. Men om man gör det sådär bra tycker jag att det är okej att man gör covers. Så jag föreslår att Dokaka får vara med, om han av någon anledning vill det, även om han "bara" gör covers (är dock osäker på om han känner till tävlingens existen). Vad säger ni andra?

Bra idé att göra midiinstrument av a capella trummljuden flabb!

Spännande spännande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man börjat på en låt.. och skulle vilja ha en synpunkt på den.. är det ok att lägga upp en slaskmix för bedömning eller lär man skicka in ett bidrag och låta det vara så som det är?

En grej med tävlingen är att vi brukar vara anonyma när vi skickar in bidragen. Så det bästa är att visa det för någon annan utanför tävlingen, så kan du behålla din anonymitet inför de andra. Fast jag blev ju avslöjad ganska snabbt i den förra tävlingen 😆. Men vi får hoppas att ingen kommer ägna sig åt sådanna avslöjanden i denna tävling (inga namn nämda). 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej med tävlingen är att vi brukar vara anonyma när vi skickar in bidragen. Så det bästa är att visa det för någon annan utanför tävlingen, så kan du behålla din anonymitet inför de andra. Fast jag blev ju avslöjad ganska snabbt i den förra tävlingen 😆. Men vi får hoppas att ingen kommer ägna sig åt sådanna avslöjanden i denna tävling (inga namn nämda). 😉

Aha... smart.. Det är min första tävling så jag var lite osäker på hur det gick till.. Men då vet jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fick en ide´på jobbet i dag och började på en text, har lite ont i halsen och är små förkyld så vi får se när jag kan testa om det funkar (och om jag kommer ihåg hur jag tänkte att låten skulle gå).

get a job

Ja det var ju jobbigt att det här temat skulle komma upp just nu när det är så mycket förkylningar! Men det är ju lång tid kvar så du kan sjunga in en test, och göra det bättre sen! Mycket bra inspiration du skickat. Men den här sista var ju fusk, både piano och trummor hörde jag. The Silhouettes skulle bli diskvalificerade direkt från vår tävling! Dokaka också egentligen, eftersom han gör covers. Men om man gör det sådär bra tycker jag att det är okej att man gör covers. Så jag föreslår att Dokaka får vara med, om han av någon anledning vill det, även om han "bara" gör covers (är dock osäker på om han känner till tävlingens existen). Vad säger ni andra?

Bra idé att göra midiinstrument av a capella trummljuden flabb!

Spännande spännande!

jo visst är det instrument med men låten bygger ju mycket på rösterna som är det viktiga i Doo Wop, man får tänka bort instrumenten eller göra dem med rösten.

kul att du gillat länkarna, försökte hitta lite udda grejer så att alla inte tror att man måste sjunga jätte bra typ barbershop utan kan vidga vyerna och få andra ideér.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat skapa 'instrumenten';

Försökt låta som de olika delarna i ett trumset och spelat in samt sparat till små wavar som jag läste in i Ultrabeat i Logic, låter inget vidare 😆

vad kan man använda i cubase för att kunna spela ljuden med midiklaviatur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat skapa 'instrumenten';

Försökt låta som de olika delarna i ett trumset och spelat in samt sparat till små wavar som jag läste in i Ultrabeat i Logic, låter inget vidare 😆

vad kan man använda i cubase för att kunna spela ljuden med midiklaviatur?

Är det detta du menar?

en tråd i studio

(https://www.studio.se/index.php?showtopic=57144)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man börjat på en låt.. och skulle vilja ha en synpunkt på den.. är det ok att lägga upp en slaskmix för bedömning eller lär man skicka in ett bidrag och låta det vara så som det är?

En grej med tävlingen är att vi brukar vara anonyma när vi skickar in bidragen. Så det bästa är att visa det för någon annan utanför tävlingen, så kan du behålla din anonymitet inför de andra. Fast jag blev ju avslöjad ganska snabbt i den förra tävlingen 😏 . Men vi får hoppas att ingen kommer ägna sig åt sådanna avslöjanden i denna tävling (inga namn nämda). 😄

Du kan ju alltid ta hjälp av någon speciell. Ett samarbete kanske. Det brukar kunna ge ganska oväntade vändningar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

i studio nr7 2006 står det en artikel om hur " man samplar som ett proffs" .

först spelar man in sina ljud, tar bort brus kollar att tonerna är korekta med tex. autotune,eq och kompressor. sen döper man dem och med hjälp av ett program som heter viena kan man göra soundfont filer av dem som går att spela upp med gratis samplern Sfz.

Viena ( www.synthfont.com) Sfz (www.rgcfaudio.com).

har bara skummat igenom artikeln, där samplar de en akustisk gtiarr men man borde väl kunna göra samma sak med rösten.

sedan om någon vill kan man ju lägga upp ljuden i tråden här så kan alla dela med sig av sina röster så blir det lite sammarbeten om någon vill använda det, kan ju bli kul. man behöver ju inte lägga upp allt men nått ljud bara. på tex www.delafil.se det är obegränsat antal nedladdningar under 30 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...