Jump to content
Annons

Sign in to follow this  
zulo

Knäppljud på "k"

Recommended Posts

Alldeles i början av poplåten sjunger sångaren "...keep the...".

Efter komprimering av alla spår så lyssnade jag igenom resultatet i hörlurar.

På ovanstående ställe hördes ett hårt knäppljud (ungefär som om man knäpper med fingrarna) på "K" i "keep". Det enda sättet jag kunde åtgärda det (typ smärtfritt) var att aktivera limitern i kompressorn (Logic).

Finns det några andra sätt att komma tillrätta med det?

Annons

Beror på! Är det som så att "k" ljudet överstyrde på preampen så är det nog bara skickligt pysslande med EQ och multibandskompressor som gäller.. Annars är nog bästa tipset att spela in igen :o

En "desser" med svepbar frekvens kan rädda ljudet om det är ett överstyrt k.

Annars är det inte helt ovanligt att kombinationen gate och en compressor med kort attack och ger tydliga konsonant smällar.

Effektfullt ibland men oftast inte.

Tredje sättet är ett helt enkelt klippa "k"t och sänka eller försöka fada in "k"t.

Det är övningsfilen till Studios "Mixologi" så jag kan inte spela in det igen... :D ...det funkade bra att aktivera limitern i kompressorn men har inte hunnit lyssna mer för att se om det är godtagbart.

Tack för tipsen! :D

rita om ljud kurvan är det enklaste enligt mig men det är för det är ända sättet jag lärt mig gör det på men det är framförallt "el-knäpp" som jag övat på men det borde vara samma sak ju

rita om ljud kurvan är det enklaste enligt mig men det är för det är ända sättet jag lärt mig gör det på men det är framförallt "el-knäpp" som jag övat på men det borde vara samma sak ju

Det lät intressant. Hur ritar jag om ljudkurvan?

finns ett verktyg i cubase och pro tools i alla fall som man kan rita om som i paint typ :) svårt att förklara men när det kommer ett knäpp ljud så blir det ju en väldigt hög och skarp spetts i ljudkurvan så kan man minska ner den genom att ta rit verktygen och ta från 0 och dra den dit man vill såkopplar den automatiskt ihopa på bästa sätt med nästa svängning så man ritar helt enkelt om en svängning i ljudkurvan:) mycket enkelt och mycket efektivt