Jump to content
Annons

Dom små mössen

spaceman

Recommended Posts

Är en pc användare som är väl inkörd med möss som man

kan vänster/högerklicka på när man jobbar med program i datorn.

Inte minst när det gäller musikprogram.

Har ibland funderat på att gå över till Mac, men det är "one big issue"

som får mej att bli tveksam, och det är det med musen. Jag skulle få

fantomkänslor av att det bara finns en knapp och klicka på och känna

mej helt lost in space för lång tid framöver, vilket är lite synd.

Är det någon som har erfarenheter av detta ? Och när ska Mac gå över

till fler knappar ? Det verkar mest vara en prestigesak för Apple fast dom

själva borde haja att det vore bra... 😛

Annons

Jag kör med en microsoftmus på macken. Funkar hur bra som helst. Skitbra att kunna programera musen lite som man vill. Musen var dock förinställd på de "vanliga" inställningarna om du nu tycker det ä jobbigt att själv tilldela knapparna funktioner.

Tveka inte. Byt till MAC!

Bara att ta sin tvåknappars PC-mus och plugga in... klart. OSX är förberett för tvåknapparsmusar, så jag tycker det är lite fånigt att dom inte tillverkar en egen tvåknappars.

Köpte en A4-tech optisk mini-mus (199:-) på Claes Ohlson till min PB, som jag har med mig på fältet.

I övrigt så är inte OSX (systemet) uppbyggt i lika hög grad på högerklickande. Men den diskussionen kan vi ta en annan gång.

Vad hände, apropå det, med treknappsmusarna som var populära under början av 90-talet fram till mitten av 90-talet eller nåt sånt där? 😄 .. Var det bara en hybris de hade att försöka få in så många knappar som möjligt på musen? 😉

/Daniel

Vad hände, apropå det, med treknappsmusarna som var populära under början av 90-talet fram till mitten av 90-talet eller nåt sånt där? 😄 .. Var det bara en hybris de hade att försöka få in så många knappar som möjligt på musen? 😄

/Daniel

Handen har fem fingar så det är väl utbyggnadsbart... 😉

Hursomhelst, det låter ju bra att man kan jacka in en mus med hö/vä knappar.

Men, hur är det då om vi tar själva mjukvaran ? När man skriver program för

t ex Windows, så applicerar man ju möjligheter med att tex markera ett objekt,

högerklicka, och få menyer som applicerar på objektet med div funktioner.

Man märker ibland tydligt med program för windows som ursprunglingen gjorts för Mac, att det är lite si & så men högerklicksfunktionaliteten. Itunes är t ex en plåga

enl min mening för windows, medans Mac användarna jublilerar.

Vad hände, apropå det, med treknappsmusarna som var populära under början av 90-talet fram till mitten av 90-talet eller nåt sånt där? 😄 .. Var det bara en hybris de hade att försöka få in så många knappar som möjligt på musen? 😉

/Daniel

Den tredje knappen sitter väll på scrollen nu för tiden? Jag använder mitten/scroll-knappen typ lika mycket som den högra.

/Daniel

min har åtta knappar om man räknar hjulet som en knapp också.

jobbade med båda mac (en knapp) och pc (två knappar) parallelt under en period och man vänjer sig förvånandsvärt snabbt....

tyckte tom. att det var lättare att jobba med "ctrl-klick" i t ex cubase.

/Daniel

Jo, jag brukar inte störa mig särskilt mycket på att ctrl-klicka när jag enbart använder styrplattan med en "musknapp" på min Powerbook. Och detta trots att jag lika ofta använder tvåknapparsmus.

Jag tycker det är synd att potentiella switchers ibland har detta som sin största hang-up, när det är ett snabbt avhjälpt problem. Plug and play...

Edited by MusicNixon

Går det att köra Windoxs XP på en Mac? 😛

Jag kör faktiskt Windows XP på min Mac i Virtual PC. Måste komma in på en site ibland som enbart stöder IE på XP. That's life. Ingen fartupplevelse, men det funkar.

För att inte ge dig för mycket förhoppningar om Virtual PC. XP på mac är seeegt. Jag rekommenderar det mest om det är nån bank eller annan site som enbart släpper in dig med IE/Win. Eller om du har någon annan specialprogramvara som endast finns på PC. Musikproduktion och andra hårdvarukrävande program (spel/grafik) är bara att glömma.

Men... man köper faktiskt inte Mac för att köra Windows! OS X är ett mycket bra musik-operativsystem.

Den här tråden är redan offtopic, och jag vill inte ha datorkrig. De flesta jag känner kör PC, och det verkar alltid vara nåt som trilskas... ljudkort, virus, ominstallationer, adware m.m. Många får det att fungera till slut, men då verkar det som dom lagt ner mycket tid på det också.

Jag har kört Mac i tio år och trivts bra. Sedan jag installerade OS X för 1,5 år sedan har det flutit på fantastiskt bra. Startar bara om när jag uppgraderar systemet.