Jump to content
Annons

Vilken sångmick (max 2000:- gärna för 1000)?


ONSatan

Recommended Posts

Ska köpa ny mick imorgon (i Malmö/Lund). Användningsområdet blir sång (rock/punk/visa), akustisk gitarr och lite flygel.

Har en SM58 som är OK men vill ha lite ”större” / ”dyrare” ljud och mindre krav på bra mikrofonteknik…

Lutar åt Studio Project B1 samt puffskydd men suktar även lite efter en Röde NT1A.

Har hittat B1 för 1095:- i Lund och Nt1A för 1895:- i Malmö.

För att spara ytterligare har jag också kollat på JAM’s egna mickar men hittar inga tester. Har också tittat på MXL 990 och TSM - MT87S MkII men misstänker att de är märkbart sämre än B1 och NT1A (rätt?).

Någon som kan guida mig? Vet att det finns 100 trådar, har läst de flesta :-) men jag är velig ftf. 😑

Kan inte heller lyssna mig fram hela vägen då jag har dämpad hörsel i de högre frekvenserna (ni vet, som yngre var man idiot nog att tyckta var coolt att dra allt på max på Marshall riggen när man stod i replokalen…/&%%&¤/&&”!!! ). 🙂

Tipsa gärna om bra inköpsställe för den produkt ni förordar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I vanlig ordning så hänvisar jag till min testsite, där du kan hämta ljudexempel på en hel hög av de vanligaste (och en del mer ovanliga) micar, så att du kan jämföra ljudkaraktären och förhoppningsvis hitta någon som du föredrar. 🙂

Studio Projects B1 är den jag föredrar i 1000:- klassen. 1150:- är listpriset, så 1095:- (eller mindre) kan du nog få den för hos de flesta... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

I vanlig ordning så hänvisar jag till min testsite, där du kan hämta ljudexempel på en hel hög av de vanligaste (och en del mer ovanliga) micar, så att du kan jämföra ljudkaraktären och förhoppningsvis hitta någon som du föredrar. 🙂

Studio Projects B1 är den jag föredrar i 1000:- klassen. 1150:- är listpriset, så 1095:- (eller mindre) kan du nog få den för hos de flesta... 😑

Hej Claes!

tack för ditt svar.

Jag har lyssnat på dina tester (jäkligt bra initiativ!).

Btw: "1150:- är listpriset, så 1095:- (eller mindre) kan du nog få den för hos de flesta... "

Hintar du om att detta är en "prutbranch"? I.e. ska man "bjuda" en viss summa?

Link to comment
Dela på andra sajter

I vanlig ordning så hänvisar jag till min testsite, där du kan hämta ljudexempel på en hel hög av de vanligaste (och en del mer ovanliga) micar, så att du kan jämföra ljudkaraktären och förhoppningsvis hitta någon som du föredrar. 🙂

Studio Projects B1 är den jag föredrar i 1000:- klassen. 1150:- är listpriset, så 1095:- (eller mindre) kan du nog få den för hos de flesta... 😑

Hej Claes!

tack för ditt svar.

Jag har lyssnat på dina tester (jäkligt bra initiativ!).

Btw: "1150:- är listpriset, så 1095:- (eller mindre) kan du nog få den för hos de flesta... "

Hintar du om att detta är en "prutbranch"? I.e. ska man "bjuda" en viss summa?

Inte så att man lägger skambud som man gör på marknader o dyl, men det räcker ofta att bara fråga vad man kan få för pris, så kan det bli trevligare. Många (inkl undertecknad) uppger nämligen oftast listpriset på hemsidan, men listpriser är för det mesta inte skrivna i sten... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv gärna sen o berätta vad det blev. Kul å läsa. Jag ska skaffa tre st NT1A tror jag. Men hispigheten i valen o kvalen är ju stor.

Hello,

Det blev en Studio Projects B3 (Claes/Yoda hade i lager). 🙂

Spelade in sång hela helgen och tror att jag är nöjd (har inte kunnat mixa ännu eftersom jag har problem med en stående basvåg, se sep. tråd under "studiobygge"). 🙂

Studio Projects B3 har i alla fall en (för pengarna) schysst kvalitetskänsla och inspelningarna känns väldigt, väldigt "detaljerade"/tydliga. Är inte helt säker på vad jag tycker om "värme" men återkommer efter fler tester och efter mixning.

Btw, nån som vet hur mycket fukt en stormembranare tål (ska ju vara deras svaga punkt)? Kan den stå framme i en källare som är fuktigare än övriga huset men ej så fuktigt att saker tex möglar (kartonger kan bli lite softa i botten men kläder mm som ej ligger på golvet luktar inte unket). 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...