Jump to content
Annons

Hur mixar ni EZdrummer? Eq, Compressor osv.


sixties

Recommended Posts

Funderade på hur man ska mixa ett "färdigt" trummljud som tex. Ezdrummer. Ljudet är väl redan processat en del och Eq´at.

När man spelar in ett trummset själv så ska man ju skära bort bas och staivskrammel på alla trumm och cymbalspår, behöver jag göra det på Ezdummers ljud också eller är det färdigt? och är det Eq´at så man kan låta det vara eller bör man gå in och höja och sänka på allt?

det är ju onödigt att låta en massa pluggar vara på om det inte behövs.

hur brukar du göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra fråga. Undrar lite över samma sak. Har provat flera varianter, brukar oftast mixa ner varje enskild trumma separat för att kunna eq:a fram trycket i baskaggen tex, utan att virveln följer med. Men jag tycker att "livet" och trovärdigheten i helheten försvinner då.

Har då testat att stänga av rumsklangen i EZ mixerkonsoll, och sedan grupperat alla enskilda nedmixade trummor till en bus med gemensamt reverb, för att skapa ett nytt rum. Men jag har inte blivit nöjd hittills, kanske beror det på att jag använder fel reverb, eller är för dålig på o skruva.

// E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett stulet projekt som jag fick "sno" av Djonas (Jonas Ekestubbe) ... som han själv har skruvat ihop, det låter löjligt bra och jag använder det uteslutande i alla poplåtar jag skriver .

HAn är inte bara grym gitarrist, han är grym trumprogrammerare också, och allt detta med cubase egna effekter 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar lyssna. Låter något inte riktigt som det behöver i helheten, så ändrar jag det. 🙂

Hehe, jag anar en viss form av sarkasm i ditt svar. Men jag ska inte döma dig efter det svaret eftersom jag vet att du brukar skriva fantastiskt bra och genomtänkta inlägg.

Forumet är ju även till för oss som inte kan tillräckligt mkt för att bara lyssna och avgöra vad som behöver göras, och då kan det vara skönt med lite mer konkreta tips så man kan lära sig hur det låter efter att man gjort vissa årgärder.

Förlängningen blir väl att skapa ett forum med en enda tråd, "Hur blir jag bättre på att mixa", och med ett enda svar: "Lyssna".

Visst är det den stora sanningen, men då faller ju lite hela idén med ett forum för kunskapsutbyte bort 😏

Menar inte att låta arg eller så, det är jag inte!

Ha det fint!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag anar en viss form av sarkasm i ditt svar. Men jag ska inte döma dig efter det svaret eftersom jag vet att du brukar skriva fantastiskt bra och genomtänkta inlägg.

Forumet är ju även till för oss som inte kan tillräckligt mkt för att bara lyssna och avgöra vad som behöver göras, och då kan det vara skönt med lite mer konkreta tips så man kan lära sig hur det låter efter att man gjort vissa årgärder.

Förlängningen blir väl att skapa ett forum med en enda tråd, "Hur blir jag bättre på att mixa", och med ett enda svar: "Lyssna".

Visst är det den stora sanningen, men då faller ju lite hela idén med ett forum för kunskapsutbyte bort 😏

Ah, du har så rätt. Vi lär och tar till oss på olika sätt. Och det var väl både en underfundighet och en sanning på samma gång. Jag fuskade lite där 😛. Men jag menade inte att låta dryg, det var bara skoj.

Min väg har varit att lyssna, och justera efter det, och gradvis förbättrat det med tiden. Det var iofs på en tid då forum inte fanns. Så du har rätt, att sånt gör man ju i så fall själv .. sånt frågar man inte om tips på ett forum om. Jag blir lite ställd inför trådfrågan, för jag har ingen aning om konkreta tips på den frågan. Shit också. 🙂

Sjyst med komplimang förresten, kul att höra 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett stulet projekt som jag fick "sno" av Djonas (Jonas Ekestubbe) ... som han själv har skruvat ihop, det låter löjligt bra och jag använder det uteslutande i alla poplåtar jag skriver .

HAn är inte bara grym gitarrist, han är grym trumprogrammerare också, och allt detta med cubase egna effekter 😏

skulle du kunna skriva lite mer om hur inställningarna är och vilka pluggar eller kan du lägga upp ett tomt projekt som man kan öppna och se hur det ser ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett stulet projekt som jag fick "sno" av Djonas (Jonas Ekestubbe) ... som han själv har skruvat ihop, det låter löjligt bra och jag använder det uteslutande i alla poplåtar jag skriver .

HAn är inte bara grym gitarrist, han är grym trumprogrammerare också, och allt detta med cubase egna effekter 😏

skulle du kunna skriva lite mer om hur inställningarna är och vilka pluggar eller kan du lägga upp ett tomt projekt som man kan öppna och se hur det ser ut.

Givetvis 🙂

Ordnar det runt 22.00 om det är ok ?

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite utrymme finns det ju (läs: behövs det ju) för justeringar även om ljudet kan tyckas vara hyfsat "färdigt". Naturligtvis beror det på vad man är ute efter, men exempelvis lite mer luft och punch i kaggen, smäll i virveln, krispig hihat och lite swisch i cymbalerna måste ju skruvas till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag är ute och cyklar här men jag tror inte att ljudet i EZ drummer är färdigt. I alla fall så uppfattar inte jag det så utan mera som "råa" trummor fast som låter extremt bra då dom är välstämda och inspelade med dom bästa tänkbara mickar i ett riktigt bra studio rum.

Så jag brukar hantera dom som vanligt med trummor. Oftast använder jag mycket lite av dom rum som EZ drummer har med i mixern men jag brukar dock låta "överhörningen" genom over head mickarna vara med för den äkta känslan.

Sen är det bara att komprimera, eq:a och lägga lite reverb där det behövs. Allt efter tycke och smak.

Jag brukar använda referensmusik för att veta ungefär vad jag försöker få fram och det är sällan jag lyckas med det leder mig i rätt riktning.

På det sättet har jag upptäckt fenomen som att tex virvel ofta låter skitful på proffsiga kanoninspelningar medans jag sitter med ett "bra" virvel ljud som låter helt B i mina låtar. Så det lönar sig att skära bort frekvenser som krockar med annat och bara spara det som ger ljudet dess mest utmärkande karaktär.

/Magnus

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda mig av Pultec´s trum presets (UAD-1) som brukar göra att kick, virvel och OH låter lite fetare och bättre. finns några bra presets för hela kitet som jag använt när jag bara gjort ett eller 2 spår med trummorna på (ett för trummor och ett för cymbaler o hi-hat).

tänkte försöka vara riktigt grundlig på låten jag gör nu och skruva på allt som kan göra att det blir bättre, inte slarva eller chansa med presets.

en annan grej jag funderade på är om ni brukar skruva till alla instrument och ljud var för sig så de låtar bra och sedan kolla om de krockar någonstans eller om ni går direkt från baskaggen till basen och sänker där ni höjt och tvärt om och så vidare, skapar utrymme för alla instrument direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag brukar använda mig av Pultec´s trum presets (UAD-1) som brukar göra att kick, virvel och OH låter lite fetare och bättre. finns några bra presets för hela kitet som jag använt när jag bara gjort ett eller 2 spår med trummorna på (ett för trummor och ett för cymbaler o hi-hat).

tänkte försöka vara riktigt grundlig på låten jag gör nu och skruva på allt som kan göra att det blir bättre, inte slarva eller chansa med presets.

en annan grej jag funderade på är om ni brukar skruva till alla instrument och ljud var för sig så de låtar bra och sedan kolla om de krockar någonstans eller om ni går direkt från baskaggen till basen och sänker där ni höjt och tvärt om och så vidare, skapar utrymme för alla instrument direkt?

Nu har jag inte EZ utan AD men om det är ett projekt där jag vill göra det annorlunda och inte använda mina presets jag fått till efter en hels rattande, brukar jag alltid börja med kompressor på alla ljud där det ska vara med och se till att de låter bra. Och när de väl gör det går jag över till EQ och då rattar till med hela mixen igång och inte solar kanaler. Ja inte mycket i alla fall. Sen så brukar jag inte köra det där med att sänka där jag höjt gällande bas och baskagge. Brukar alltid få det funka bra ändå. :rolleyes: Ja det är mitt sätt att arbeta i alla fall. Börjar man skruva till alla ljud var för sig är risken den att man tycker det låter bra solo och sen inte lika bra i hela mixen och då får man börja om från början igen. Tar längre tid också. Men för vissa kanske det funkar bra arbeta så. Sen beror det på hur bra man är. Är man riktigt bra kanske det inte är något större problem om man vet vad man är ute efter. Oavsett är det fundamentalt att man har en vision om hur mixen ska låta i slutändan. Gör man inte det kommer det inte bli en bra mix. Den ska vara klar innan man börjar ratta. Men som sagt var vägen dit kan vara olika och huvudsaken är att slutmixen blir såsom den var tänkt att bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

en annan grej jag funderade på är om ni brukar skruva till alla instrument och ljud var för sig så de låtar bra och sedan kolla om de krockar någonstans eller om ni går direkt från baskaggen till basen och sänker där ni höjt och tvärt om och så vidare, skapar utrymme för alla instrument direkt?

Det finns ingen given regel att just kompensera med höjning och sänkning inom frekvensområdet på respektive baskagge/bas om vi håller oss till det. Skapa utrymme eller samverkan javisst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag anar en viss form av sarkasm i ditt svar. Men jag ska inte döma dig efter det svaret eftersom jag vet att du brukar skriva fantastiskt bra och genomtänkta inlägg.

Forumet är ju även till för oss som inte kan tillräckligt mkt för att bara lyssna och avgöra vad som behöver göras, och då kan det vara skönt med lite mer konkreta tips så man kan lära sig hur det låter efter att man gjort vissa årgärder.

Förlängningen blir väl att skapa ett forum med en enda tråd, "Hur blir jag bättre på att mixa", och med ett enda svar: "Lyssna".

Visst är det den stora sanningen, men då faller ju lite hela idén med ett forum för kunskapsutbyte bort 😄

Ah, du har så rätt. Vi lär och tar till oss på olika sätt. Och det var väl både en underfundighet och en sanning på samma gång. Jag fuskade lite där 😄. Men jag menade inte att låta dryg, det var bara skoj.

Min väg har varit att lyssna, och justera efter det, och gradvis förbättrat det med tiden. Det var iofs på en tid då forum inte fanns. Så du har rätt, att sånt gör man ju i så fall själv .. sånt frågar man inte om tips på ett forum om. Jag blir lite ställd inför trådfrågan, för jag har ingen aning om konkreta tips på den frågan. Shit också. 🙂

Sjyst med komplimang förresten, kul att höra 🙂

Gott att höra, jag kände att det var lugnt att påpeka vad jag kände utan risk för pajkastning. Man har väl så smått börjat inse vilka diskussioner och diskutanter(roligt ord) man bör undvika vid hett läge..., det finns några trådar som gör en mörkrädd och ger en minnen till gymnasietiden när man hade en skunksida elller lunar...., trodde man skulle slippa sånt i vuxenvärlden 😉

För att falla in lite mer på ämnet så kan jag ändå förstå att om man har kommit en bit med sitt kunnande inom ljudteknik, så kan det säkerligen upplevas smått irriterande när folk letar ständiga genvägar och tror att allt löser sig med rätt preset. Ja, det kan nog upplevas som lite kränkande till och med. Vet själv hur irriterad jag blivit i liknande situationer inom mitt kunskapsområde.

Min ambition har aldrig varit att bli en ljudtekniker , jag tror verkligen inte jag har förutsättningarna för det, men då jag spelar in väldigt mkt musik hemifrån som jag måste representera, känner jag att det blivit lite viktigare att få till en sjysst mix, och att den något sånär möter förväntningarna man hade på låten när man skrev den. Så av en slump gled man in här på forumet och såg en sjö av information, och då måste man kunna gallra lite, jag kommer aldrig bli snubben som sitter och lyssnar på sinusvågor och analyserar i vilken frekvens min flickväns samtalsröst har sin kärna. Och då är det rätt gött med de snabba lösningarna på det lilla problemet, och just den här tråden tilltalade mig, då jag själv funderat i samma banor.

Men, vem vet. En dag kanske man tycker att ljudet är viktigare än musiken, men den dagen ser jag inte fram emot.

Sorry för mkt OT och flum

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag är ute och cyklar här men jag tror inte att ljudet i EZ drummer är färdigt. I alla fall så uppfattar inte jag det så utan mera som "råa" trummor fast som låter extremt bra då dom är välstämda och inspelade med dom bästa tänkbara mickar i ett riktigt bra studio rum.

Du tänker helt rätt tycker jag. En anledning till kommentaren "det låter EZ" är nog att många antingen nöjer sig alternativt tror att ljudet är färdigt och inte gör några större justeringar. Det i kombination med bristande variation av t ex velocitys och fills förstärker ju det.

Som Sixties inledningsvis frågar så upplever jag inte att några missljud behöver åtgärdas (tur det). Om vi håller oss till själva EZD, så tycker jag själv att överhänget är så brett att cymbalerna lever ett eget liv ute på kanterna, så det mår bra av att dras ihop lite och setet blir direkt lite tajtare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra med "dry" inställningen på alla trummor för grundmix. För mig funkar det bäst då det i mina öron kommer närmast ett närmickat riktigt kit.

Sen adderar jag lite av rummet för att liva upp det lite. Men jag håller helt med Gain här ovan om att överhänget är väldigt brett så precis som han skriver så mår det bättre av att "tightas" ihop lite.

Sen kan jag ju rekommendera Camel Audios Camelcrusher på baskagge. Kalastrevlig gratis plugg som faktiskt låter riktigt bra till vissa saker.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar köra Nashville-expansionen av EZ, låter så jävla gött (Black beauty virveln, mmmmmmm), gillar inte default-Kitet.

Men det är ju bara att köra på, jag vet inte hur man ska kunna ta det mer detaljerat, då man kan mixa efter smak.

Det är skitbra träning, för såna som jag som inte haft privilegiet att jobba med mycket truminspelningar så

kan man lära sig hur mycket som helst.

Det är klart det egentligen är alldeles för bra inspelat, men ändå .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...