Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjena.

Jag försöker lägga till ett VSTi-spår med t.ex. GPO, men GPO vägrar starta. Spåret är där men output är blank trots att jag klickar 100ggr på GPO. Detta gäller även för många andra VST-instrument (men inte alla) och även en del effekter som jag försöker lägga som insert... de vägrar starta helt enkelt.

Trodde kanske att det var nån begränsning först, men om jag däremot skapar ett nytt projekt och lägger upp en 20 VSTi-spår så startar det utan problem på varenda spår.

Jag misstänker alltså att mitt projekt har blivit korrupt på något mystiskt vis (har provat på en del backups jag gjort men det är samma problem där). Sjukt tråkigt med tanke på att jag lagt ner väldigt mycket tid på det.

Kör förresten med senaste uppdateringen 4.5.2 (Cubase 4 Studio).

Någon annan som råkat ut för detta?

EDIT: Det verkar som det är någon slags limit för tracks i C4S. Det står att C4S ska kunna ha 32 VST Instruments slots och jag har kanske 5 i mitt projekt. Räknas VST-effekter som VST Instruments också eller?

Edited by Rockzo
Annons
Posted (edited)

Jag har råkat ut för samma sak men i en annan kostym.. det bästa är att det bara ( vad jag upptäckt ) gäller ett projekt.

Det värsta är att det inte går ett dugg bättre att kopiera alla spår och exportera dessa för att sedan importera dem i ett nytt, tomt projekt.

Jag vet inte vad det är som gör att det blir 100% processorbelastning på en kärna under nån minut + att ASIO "aktiveras" genom nån sorts fördröjning, spelar man några noter på keyboardet innan den är aktiv, blir det som en ketchupeffekt och hela riggen nyser igång med 2,500 olika toner brölande ur monitorerna samtidigt..

Väldigt irriterande att inte ens kunna exportera utan att problemet följer med, men det bör ju vara ett "globalt problem" och inte enbart något som drabbar några få.

Har du provat att starta projektet, men vänta några minuter innan du försöker lägga in en VSTi?

Kikar du under Aktivitetshanteraren och sedan i fliken: prestanda kan du ev. se om datorn är strängt upptagen med något som gör att du inte får igång dina pluggar.

EDIT:

Felet uppstår alltså i C4 efter uppdatering till 4.5.2

Edited by Lundin
Posted

Efter intensivt sökande på officiella Cubase forumet hittade jag en lösning. Det är tydligen minnet som skjutit i höjden av VST-pluggarna jag använt (trots att jag har 4gb som borde räcka till gott och väl). Hur som helst löste det sig efter att jag lagt till en sk. /3gb switch i windows boot-fil.

Tycker dock det är lite skumt, det borde dykt upp ett felmeddelande eller nått att minnet inte räckte till.

Aja, nu funkar det iaf 😄