Guest Specs Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Det är något problem med quantize. Det låter tajt när jag spelar in med klicket på. Ska jag lyssna låter det riktigt illa. Även om jag quantar det rätt. Har även testat i 1/8, 1/16 osv. Jag måste sätta det på en loop för att det ska hoppa rätt. Men då måste det gå ett varv innan det funkar. Varför blir det inte tajt direkt jag klickar på play? Värt att notera är att jag kör Cubase med Reason och har samplen i Reason. Samplen funkar hur bra som helst i Reason, men måste som sagt gå ett loopvarv i Cubase för att hoppa rätt.
annostefan Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Tråkigt! Har du samma ASIO i båda programmen?
Guest Specs Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Tråkigt! Har du samma ASIO i båda programmen? Ja, Creative ASIO är det. Problemet är enbart då det gäller samples och inte om jag vill quanta något instrument jag spelar manuellt.
annostefan Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Strange... Vilka versioner på Cubase och Reason kör du med? Kör du med skarpa grejer eller crackat?
Guest Specs Posted October 9, 2008 Posted October 9, 2008 Strange... Vilka versioner på Cubase och Reason kör du med? Kör du med skarpa grejer eller crackat? Det är inte crackat. Däremot är det Cubase SX 3 jag använder tillsammans med Reason 3.
annostefan Posted October 10, 2008 Posted October 10, 2008 Ok! Det är precis vad jag kör med... Anledningen till att jag svarade på din tråd är att jag själv råkat ut för ett liknande fenomen. Funkar alla dina andra syntar i Reason bra så kan det ju begränsas till samplern. Om alla samplingar du försöker spela upp beter sig på samma sätt så kan definitivt bara vara samplern. Nu vet jag inte hur du internt i Reason kopplat din sampler men prova att koppla samplern utan effekter och utan massa annat lullull... (Teorin motsägs i.o.f.s. av att det hoppar rätt efter en stund) Prova oxå och ställ upp latencyn tillfälligt och se om fenomenet är kvar. En annan sak som slog mej var hur mycket av arbetsminnet datorn allokerat till just samplingar. Om samplern spelar upp en ganska stor (lång) sampling så tar det tid och kraft att ladda in den i RAM-minnet. Detta borde resultera i ett liknande fenomen - segt att ladda den första gången och när den väl är i minnet så går det i realtid. Kan det vara nåt?
Guest drloop Posted October 10, 2008 Posted October 10, 2008 (edited) Kan bero på massa olika saker. Är det samma tempo när du spelar upp i Cubase som i Reason? Är samplen rätt klippt? Kanske du inte kan kvantisera den utan du måste justera starten av midinoten för att det skall sitta. Alternativt flytta startpunkten i samplen. Mysko är att det sitter i Reason men inte i Cubase. Edited October 10, 2008 by drloop
Guest Specs Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Kan bero på massa olika saker.Är det samma tempo när du spelar upp i Cubase som i Reason? Är samplen rätt klippt? Kanske du inte kan kvantisera den utan du måste justera starten av midinoten för att det skall sitta. Alternativt flytta startpunkten i samplen. Mysko är att det sitter i Reason men inte i Cubase. Jo programmen går i samma tempo. Samplen är en färdigklippt sample från ett samplepack så jag trodde den skulle funka utan att man behövde göra något med den själv. Jag har fått tag på en videotutorial av Cubase och tänkte att jag plöjer igenom den helt från början så kanske det löser sig. Är lite för ivrig att komma igång direkt att jag inte lär mig allt från scratch. 😐
Guest drloop Posted October 13, 2008 Posted October 13, 2008 Är det rätt tempo på samplen jämfört med Cubase o Reason?
Recommended Posts