Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej

Total nybörjare och irriterad över något som borde vara enkelt. (och som kanske är enkelt ☺️ )

Cubase:

har spelat in ett antal midi spår med ljud fr. garritan orch. men kan inte ändra volymen i cubase.

Volymen kan jag bara sjustera i på modulation hjulet på min midi key. el. i kontaktplayer

När jag sparar och öppnar projektet igen så är volymen på de olika tracksen helt off igen.

på inspectorn står volymen på 0 och det gör ingen skillnad om jag höjer volymen på inspectorn

Ska man ställa in något i kontakt playern?

Tacksam för svar!

Annons
  • 4 weeks later...
Posted
Låter som om du drar i fel regel på mixern.

Midikanalen har en regel och VSTi instrumentet en.

Den du ska dra i för att justera volymne är VSTi instrumentets regel och inte regeln till midispåret.

ok ok schysst, jag tackar.

Posted (edited)

Med garritan, så antar jag att du menar Garritan Personal Orchestra?

Det låter i alla som du gör det, därför GPO har just en sånhär inställning som ska göra instrumenten uniforma och lättare att använda. I GPO är både velocity och volym-data kopplade till modulationskontrollen (control change 1). Det är en bra idé, för det gör det möjligt att väldigt enkelt och musikaliskt göra crescendon och diminiuendon med stråk, blås, slagverk och annat. När du ändrar volymen i cubase, så skickar cubase ut volym-instruktionerna på control change nr 7, medan GPO utför volym och velocity på control change 1. Det är därför det blir lite snöpligt.

GPO är en av de väldigt få som jag känner till som använder sig av det här, men det är högst relevant och väldigt smart.

Edited by Opus99