Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej studiorävar,

jag har problem med min ena monitor, en KRK Rokit RP6 (de gamla). Det låter som mellanregistret får mycket mindre ström än högermonitorn, ljudbilden låter tam och utan tryck. Volymmässigt skiljer det ingenting dock. Jag öppnade den och det verkade först som problemet var en dålig lödning vid strömingången på insidan, vilket vi lödde om. Det har nämligen glappat i monitorn, ibland slocknar strömlampan, då får man trycka i strömkabeln hårdare eller vrida lite på den.

Efter den lödningen så verkade strömmen vara mer stabil, men ljudet var fortfarande tamt.

Är det nån som haft liknande problem med dessa monitorer? Jag tror att det är ett fabrikationsfel, eftersom jag upptäckte det tidigt, men nu är garantin ute.

Kan det vara glapp i teleingången? Eftersom mellanregistret kräver mer effekt än diskanten så blir väl den mer lidande vid eventuellt spänningsfall pga kallödning.

Vore tacksam för svar!!!!

/David

Annons
Posted

Ett eventuellt glapp borde inte vara frekvensberoende, utan det borde påverka hela registret.

Det låter egentligen mer som om något har blivit fel i delningsfiltret, så att kanske diskanten delas för långt upp eller att basen skärs för tidigt, så att det blir ett tomrum runt delningsfrekvensen...

Det är inte så enkelt, att det är rums-eq potar som står olika på monitorerna?

Posted
Ett eventuellt glapp borde inte vara frekvensberoende, utan det borde påverka hela registret.

Det låter egentligen mer som om något har blivit fel i delningsfiltret, så att kanske diskanten delas för långt upp eller att basen skärs för tidigt, så att det blir ett tomrum runt delningsfrekvensen...

Det är inte så enkelt, att det är rums-eq potar som står olika på monitorerna?

Hej Claes, tack för ditt svar!

Nej, det är inte eq:n på baksidan. Jag vet inte om problemet har två olika sidor; ett med glapp i nätdelen, och ett med delningsfiltret. Ibland slocknar nämligen strömlampan, å då får man mecka lite med strömkabeln in till monitorn. Jag tror ändå att detta problem ligger till grund för avsaknaden av botten i monitorn också..kanske inte att det är glapp, men att det blir effektutvekling nånstans pga dålig lödning, så all effekt inte går till delningsfiltret, vilket mellanregistret blir mest lidande för eftersom det har ett högre motstånd.

Posted

Det är lika bra att kolla de mest grundläggande sakerna också - även om man tycker att det inte borde vara några fel där.

Har du bytt plats på monitorerna, så att du kan konstatera att det inte ligger i ljudkortet?

Troligast är att det ligger i monitorn, men ändå...

Om du upplever att det är dåligt tryck i den ena, så kan det också handla om fasfel. Har du kollat så att kablarna är korrekt kopplade? Fasvänds den ena så blir det ju väldigt skumt ljud.

Jag tror absolut att det är olika fel - och möjligen att den glappande elkabeln kan ha orsakat att delningsfiltret har skadats. 😉

Posted
Det är lika bra att kolla de mest grundläggande sakerna också - även om man tycker att det inte borde vara några fel där.

Har du bytt plats på monitorerna, så att du kan konstatera att det inte ligger i ljudkortet?

Troligast är att det ligger i monitorn, men ändå...

Om du upplever att det är dåligt tryck i den ena, så kan det också handla om fasfel. Har du kollat så att kablarna är korrekt kopplade? Fasvänds den ena så blir det ju väldigt skumt ljud.

Jag tror absolut att det är olika fel - och möjligen att den glappande elkabeln kan ha orsakat att delningsfiltret har skadats. 😛

Kablarna är rätt kopplade, inget fasfel. Jag lutar mer och mer mot att delningsfiltret är skadat..=( Så, är det värt att lämna in, eller är det bara att se sig om efter nya?