Jump to content
Annons

program som gör om bild till ljud


antimelodicassault (oregistrerad)

Recommended Posts

antimelodicassault (oregistrerad)

hej jag letar efter ett program som gör om bilder till ljud, vad heter sådana program , vart ska man leta, har visserligen programmet "Coagula Light 1.666" men e inte riktigt nöjd med den vad finns det för bättre program lr plugins av den sorten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
antimelodicassault (oregistrerad)

😆 vilka versioner av linux funkar det på hur gör man?

hittade för ett tag sedan en cd musik rippare kan göra data spår till ljud AltoMP3 Gold ( man kanske kan det med de flesta? , men förre det vare länge sen jag andvände cd rip program)

-fyllde in iso med wad filer (doom 1,2 bannor) och det blev "oljudet" i domhär två låtarna > http://antimelodicassault.com/disturbed/myjukebox.html

föresten vet någon vart man kan få tag på en hjälp fil till Adobe Audition? skulle vara kull att veta hur mera detaljerat denna funktion reagerar på färger

/tackar 😆🙂

Redigerat av antimelodicassault
Link to comment
Dela på andra sajter

antimelodicassault (oregistrerad)

prises installerat ubunto 8,10 beta försöske andvända "terminalen" men de gav ingen ressultat vad gör jag för fel?

To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

clara@clara-desktop:~$ root
bash: root: command not found
clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Dokument/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg> /dev/dsp
bash: /home/clara/Dokument/[cover]: No such file or directory
clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Dokument/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg> /dev/dsp
bash: /home/clara/Dokument/[cover]: No such file or directory
clara@clara-desktop:~$ 
clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg /dev /dsp 
bash: /home/clara/Skrivbord/[cover]: No such file or directory
clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg> /dev /dsp
bash: /dev: Is a directory
clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg> /dsp
bash: /dsp: Permission denied
clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg> /dsp/dsp
bash: /dsp/dsp: No such file or directory
clara@clara-desktop:~$ 
clara@clara-desktop:~$ '/home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg' > /dev/dsp
bash: /home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg: Permission denied

Link to comment
Dela på andra sajter

prises installerat ubunto 8,10 beta försöske andvända "terminalen" men de gav ingen ressultat vad gör jag för fel?

To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
  See "man sudo_root" for details.

  clara@clara-desktop:~$ root
  bash: root: command not found
  clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Dokument/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg> /dev/dsp
  bash: /home/clara/Dokument/[cover]: No such file or directory
  clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Dokument/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg> /dev/dsp
  bash: /home/clara/Dokument/[cover]: No such file or directory
  clara@clara-desktop:~$ 
  clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg /dev /dsp 
  bash: /home/clara/Skrivbord/[cover]: No such file or directory
  clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg> /dev /dsp
  bash: /dev: Is a directory
  clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg> /dsp
  bash: /dsp: Permission denied
  clara@clara-desktop:~$ /home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg> /dsp/dsp
  bash: /dsp/dsp: No such file or directory
  clara@clara-desktop:~$ 
  clara@clara-desktop:~$ '/home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg' > /dev/dsp
  bash: /home/clara/Skrivbord/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg: Permission denied

Du glömmer att skriva "cat" först. Dessutom måste du skriva backslash före alla mellanslag, eller sätta citattecken runt som i ditt sista försök, annars tror den att det är flera filnamn du skriver:

clara@clara-desktop:~$ cat /home/clara/Dokument/[cover]\ Anti\ melodic\ Assault\ -\ EVX002.jpg > /dev/dsp
Eller:
clara@clara-desktop:~$ cat '/home/clara/Dokument/[cover] Anti melodic Assault - EVX002.jpg' > /dev/dsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör Linux (vet inte om det funkar likadant på alla distributioner) så kan du göra om precis vilken fil som helst till ljud genom att köra:

cat filnamn > /dev/dsp

Resultatet blir... intressant.

Vind verkar vara en populär tolkning av bilder 🙂

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör Linux (vet inte om det funkar likadant på alla distributioner) så kan du göra om precis vilken fil som helst till ljud genom att köra:

cat filnamn > /dev/dsp

Resultatet blir... intressant.

Vind verkar vara en populär tolkning av bilder 😆

Det beror på vilket filformat det är. Jpegs och png:er brukar låta mest som vitt brus eftersom de är komprimerade, vilket gör att datan är nästan slumpmässig. Du kan spara om dem som bmp:er eller okomprimerade png:er så blir det roligare ljud.

Annars är det kul att cat:a program till /dev/dsp! Prova exempelvis /usr/bin/vim.

Link to comment
Dela på andra sajter

antimelodicassault (oregistrerad)

så nu fick jag det å funka 😆) tack

angående FLs generator så fick jag känslann att det inte spelade någon roll vilken bild jag valde

förrestenn nu när jag slösat 3 gb åt en virtuell disk for ubunto installationen känner ni till något ovanligt musik program som saknas för win?

/ama

Link to comment
Dela på andra sajter

antimelodicassault (oregistrerad)
Här kommer några ljudexempel!

Från bilden nedan: mp3, ogg

bild.png

Från vim: mp3, ogg

😳

hur har du spelat in det, själv har jag använt programmet"al sound recorder" från windows ( kör ubunto via VMware Workstation)

fast vem vet ubuno kanske spara ljud filen den kanske ev sparas automaktiskt någonstans någon stans ?

Redigerat av antimelodicassault
Link to comment
Dela på andra sajter

Och så här låter samma bild fast i AudioPaint. Tyvärr var det låg upplösning på bilden vilket gjorde att jag bara kunde använda 300 oscillatorer. Jag har dessutom satt bandbredden till 120~4000 Hz för att få det något sånär njutbart. Låter oscillatorerna trigga på vänster kanal med färgskala och på höger kanal med färgmättnad. 😳

AudioPaint.mp3

Här kommer några ljudexempel!

Från bilden nedan: mp3, ogg

bild.png

Från vim: mp3, ogg

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

hur har du spelat in det, själv har jag använt programmet"al sound recorder" från windows ( kör ubunto via VMware Workstation)

fast vem vet ubuno kanske spara ljud filen den kanske ev sparas automaktiskt någonstans någon stans ?

Jag spelade av "what you hear" med Audacity. Front och Capture i alsa mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det lät ju inge vidare. Brus och sen lät det som en fax. 😛 AudioPaint är mer musikaliskt och man kan välja tonart också och t.o.m med en egen vågform i form av en wav-fil..

🙂

hur har du spelat in det, själv har jag använt programmet"al sound recorder" från windows ( kör ubunto via VMware Workstation)

fast vem vet ubuno kanske spara ljud filen den kanske ev sparas automaktiskt någonstans någon stans ?

Jag spelade av "what you hear" med Audacity. Front och Capture i alsa mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer några ljudexempel!

Från bilden nedan: mp3, ogg

bild.png

Från vim: mp3, ogg

Det där låter som att när man försöker spela en bild eller en annan fil som en sampling.. Blir ju bara brus eller liknande skräp då. Lekte man ju ibland med på gamla goda tiden med Amigans Protracker.. 😲

Råkade av en slump stöta på det här programmet också:

http://highc.org/index.html

Har inte provat det själv dock...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Vet att jag lekt med ett bättre program än Audiopaint för kanske 5 år sen, och då hade det nog 5 år på nacken redan då.. Kommer inte ihåg vad det heter dock.

I det kunde man rita direkt med olika penslar m.m.. I audiopaint verkar man bara kunna mata in siffror för att få fram ljud, eller importera en grafikfil...

Konstigt att jag inte nämnde detta redan 2008...

Edit:

Eller vänta, det var nog Coagula som upphovsmakaren av den här tråden nämnde 😆

Kan nog varit det här:

http://hem.passagen.se/rasmuse/Coagula.htm

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...