Jump to content
Annons

Stökigt, skitigt OCH hårt på samma gång?


ONSatan

Recommended Posts

Sitter med ett eget projekt och vill gärna att låtarna på samma gång ska vara stökiga (typ Hives), skitiga (typ JET) och hårda (typ ACDC).

Hur kan jag mixa detta för en lagom kompromiss?

Får idag mest till ”stökigheten” (Hives). Vad bör jag tänka på? Vad ska jag lyfta fram för mer JET/ACDC sound (vad jag menar är ett mer skitigt, hårt och kanske även tajtare sound)?

Använder:

- Gitarrkomp 1 höger samt vissa solon, Fender Telecaster via micad en Fender Twin reverb.

- Gitarrkomp 2 vänster samt vissa solon, Gibson SG linead via Guitar Rig 3.

- P-bas linead via Ampeg SVX (det ljud jag är mest nöjd med även om det kunde varit tajtare spelat…).

- Trummor EZ Drummer (med extra reverb och kompressor för virveln samt lite extra tyngd via ett EQ på bastrumman).

Nån som har lite tips? Vad bör jag tänka på? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Sitter med ett eget projekt och vill gärna att låtarna på samma gång ska vara stökiga (typ Hives), skitiga (typ JET) och hårda (typ ACDC).

Hur kan jag mixa detta för en lagom kompromiss?

Får idag mest till ”stökigheten” (Hives). Vad bör jag tänka på? Vad ska jag lyfta fram för mer JET/ACDC sound (vad jag menar är ett mer skitigt, hårt och kanske även tajtare sound)?

Några snabba på din beskrivning : Tajt och hyfsat lika ljud på gurorna i h/v för grundkomp. Gruppera i bussar och komprimera/eqa. Inte för mycket dist så strängseparation kommer fram, skär bas och lyft mid. Dubba en gång till? Skita ner trummor och bas något och se till att de "bär". Du skriver inget om sång?

Lägg upp ljudexempel så kan du nog få några godare råd här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter med ett eget projekt och vill gärna att låtarna på samma gång ska vara stökiga (typ Hives), skitiga (typ JET) och hårda (typ ACDC).

Hur kan jag mixa detta för en lagom kompromiss?

Får idag mest till ”stökigheten” (Hives). Vad bör jag tänka på? Vad ska jag lyfta fram för mer JET/ACDC sound (vad jag menar är ett mer skitigt, hårt och kanske även tajtare sound)?

Några snabba på din beskrivning : Tajt och hyfsat lika ljud på gurorna i h/v för grundkomp. Gruppera i bussar och komprimera/eqa. Inte för mycket dist så strängseparation kommer fram, skär bas och lyft mid. Dubba en gång till? Skita ner trummor och bas något och se till att de "bär". Du skriver inget om sång?

Lägg upp ljudexempel så kan du nog få några godare råd här.

Hej,

Tack för ditt svar!

Tajt och hyfsat lika ljud på gurorna i h/v för grundkomp.

-Hm, har tidigare strävat efter att få så olika ljud som möjligt mellan h och v. Det är fel alltså? Har tex lagt olika EQ på h & v och låtit SG’n mala lite dovare och Telecastern vara lite krispigare… Är det detta som gör att ljudet bara blir stökigt och inte så hårt eller skitigt som jag vill?

Inte för mycket dist

- Har märkt detta sen tidigare och håller med dig. Att dra ner på disten kan ofta göra det ”hårdare”.

Du skriver inget om sång?

Är förvånansvärt nöjd med sången. Är ingen bra sångare (hyfsat tonsäker men ingen ”intressant” röst). Kör med två sångspår varav ett med kraftig compressor och lägre nivå. Annars bara lite reverb, deesser, lite EQ och lite rördist (som gav skönt resultat).

Lägg upp ljudexempel så kan du nog få några godare råd här

-Ska göra det när jag fått till det hela lite bättre (rent skämmigt annars).

Och, tack ännu en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nämnts innan lite så blir det "stökigare" ju mindre dist det är på gitarren.

Mer dist=AC/DC

mindre dist= The Hives

The Hives upplever jag dock inte som stökiga. De har ju ett rikitgt tight sound. Men jag tror att upplevelsen av stökigheten kommer av att gitarrer med dist är mer komprimerade och blir enklare att få in i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
Lägg upp ljudexempel så kan du nog få några godare råd här.

Done, ligger här (be gentle)

/ONSatan

Gentle, nej här skall sågas så fort jag kommer åt mina studiomonitorer. 😄

Måste lyssna för din beskrivning av hur du vill ha det gör mig nyfiken på hur det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja det var ju synd. Jag som var sugen på en riktigt yxning...

Låter bra.

Ni gör gör kanske inte låtar som är ACDC, Hives eller Jets...

Vilket gör det lite svårt att få till den blandningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var ju synd. Jag som var sugen på en riktigt yxning...

Be my guest 😄

Låter bra.

Tackar, men, kom gärna med lite tips!

Ni gör gör kanske inte låtar som är ACDC, Hives eller Jets...

Vilket gör det lite svårt att få till den blandningen.

Förstår det men jag hade gärna fått det lite hårdare/ösigare/stökigare i alla fall ... 😄

Cheers!

/ONSatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat, utan bara reagerat på det första du skrev. Du kommer aldrig att få det att låta fett och tight om det inte är tight och bra spelat. Enklaste sanningen i världen.

Hej,

Det är givetvist sant (och för mig tråkigt...). Dock, borde man inte kunna få tex gitarrljudet "tajtare till omfång" så att det kan bli både tyngre och mindre spretigt?

ONSatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Stökigt, skitigt och hårt .. då tänker jag Backyard Babies

Ah, me like! Deras ljud hade jag gärna velat närma mig!

Gör det. Undvik köttigt fett ljud och gå mer på lite hårt aningen klonkigt ljud .. så det låter jävlar anama och inte så dyrt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp ljudexempel så kan du nog få några godare råd här.

Done, ligger här (be gentle)

/ONSatan

Satan.

Var tvungen att registrera mig för att kommentera din "musik".

Hur fan kan man ladda upp sån skit om man är seriös? Det är ju en dålig låt som är dåligt spelad med dålig sång, dålig inspelning och sen dåligt mixat! Är du helt dum i huvudet?!!

Vill du ha tips så är det att du ska lägga ner. Även om du hade kunnat spela så är sådan musik helt ointressant. För mig låter det som du lyssnat för mycket på Ramones och Status Quo och det finns ingen jävel som orkar lyssna på sådant dravel längre. Period! Blir så arg när jag hör sånt här skit på en seriös sida!!!

Arghhh!!!!!!!!!!!!!

Redigerat av Arg
Link to comment
Dela på andra sajter

Satan.

Var tvungen att registrera mig för att kommentera din "musik".

Hur fan kan man ladda upp sån skit om man är seriös? Det är ju en dålig låt som är dåligt spelad med dålig sång, dålig inspelning och sen dåligt mixat! Är du helt dum i huvudet?!!

Vill du ha tips så är det att du ska lägga ner. Även om du hade kunnat spela så är sådan musik helt ointressant. För mig låter det som du lyssnat för mycket på Ramones och Status Quo och det finns ingen jävel som orkar lyssna på sådant dravel längre. Period! Blir så arg när jag hör sånt här skit på en seriös sida!!!

Arghhh!!!!!!!!!!!!!

Oj, det var ord och inga visor...

Håller med om att det låter illa. Hoppades dock kunna göra det om inte bra så i alla fall bättre.

Sorry, inte meningen att göra dig arg! Ville bara ha tips om hur jag kunde göra det bättre. Dvs: "En Trabant med sollucka är bättre än en Trabant utan sollucka även om det fortfarande är en skitbil..."

Fick i huvudtråden tips om att "se över trumprogrammeringen, tighta till med en kompressor samt kolla över botten". Tänker testa detta (även om jag i mixrummet har en stående basvåg vid A vilken gör det lite svårt att lyssna på basen...). Ska se om jag inte har några lurar som är bättre att lyssna på basen i.

/ONSatan

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp ljudexempel så kan du nog få några godare råd här.

Done, ligger här (be gentle)

/ONSatan

Satan.

Var tvungen att registrera mig för att kommentera din "musik".

Hur fan kan man ladda upp sån skit om man är seriös? Det är ju en dålig låt som är dåligt spelad med dålig sång, dålig inspelning och sen dåligt mixat! Är du helt dum i huvudet?!!

Vill du ha tips så är det att du ska lägga ner. Även om du hade kunnat spela så är sådan musik helt ointressant. För mig låter det som du lyssnat för mycket på Ramones och Status Quo och det finns ingen jävel som orkar lyssna på sådant dravel längre. Period! Blir så arg när jag hör sånt här skit på en seriös sida!!!

Arghhh!!!!!!!!!!!!!

Hejsan Arg

Det är inte okej att på detta forum skriva som du skriver. Om du ogillar någons musik så skall det bemötas på ett konstriktivt sätt och inte med de angrepp som du tar till. Om du blir arg så har vi självklart en åsiktsfrihet, men det skall vara konstruktiv kritik. Om du sitter inne med kunskap för att hjälpa en medlem så dela med dig av den, istället för att bara säga att något är dåligt.

Jag väljer att i detta skede inte ta bort ditt inlägg, men om detta fortsätter så kommer jag radera de inlägg som är av denna karaktär.

Jag hänvisar dig till att läsa forumreglerna som finns https://www.studio.se/index.php?showtopic=149

MVH

Anders (Moderator)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp ljudexempel så kan du nog få några godare råd här.

Done, ligger här (be gentle)

/ONSatan

Satan.

Var tvungen att registrera mig för att kommentera din "musik".

Hur fan kan man ladda upp sån skit om man är seriös? Det är ju en dålig låt som är dåligt spelad med dålig sång, dålig inspelning och sen dåligt mixat! Är du helt dum i huvudet?!!

Vill du ha tips så är det att du ska lägga ner. Även om du hade kunnat spela så är sådan musik helt ointressant. För mig låter det som du lyssnat för mycket på Ramones och Status Quo och det finns ingen jävel som orkar lyssna på sådant dravel längre. Period! Blir så arg när jag hör sånt här skit på en seriös sida!!!

Arghhh!!!!!!!!!!!!!

Hejsan Arg

Det är inte okej att på detta forum skriva som du skriver. Om du ogillar någons musik så skall det bemötas på ett konstriktivt sätt och inte med de angrepp som du tar till. Om du blir arg så har vi självklart en åsiktsfrihet, men det skall vara konstruktiv kritik. Om du sitter inne med kunskap för att hjälpa en medlem så dela med dig av den, istället för att bara säga att något är dåligt.

Jag väljer att i detta skede inte ta bort ditt inlägg, men om detta fortsätter så kommer jag radera de inlägg som är av denna karaktär.

Jag hänvisar dig till att läsa forumreglerna som finns https://www.studio.se/index.php?showtopic=149

MVH

Anders (Moderator)

Anders hann före mig, totalt onödigt inlägg. Inte minst för att OP inte bad om kritik på sin låt; passar det inte så lyssna inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror att du behöver städa lite i arrangemanget. Låten i sig har potential, men i nuläget är det lite för mycket som bara maler på likadant hela tiden.

Vill du närma dig Hives, prova att plocka bort något instrument i vissa delar, kolla t.ex hur basen ibland är tyst i "Love in plaster"

Soundmässigt tycker jag att det är rätt schysst ändå, passar musikstilen! Borde nog se över attacktiderna dock, se om du kan pigga upp det hela litegrann. Ett annat knep, prova att flytta gitarrerna på tidsaxeln. Satt själv med en låt som jag aldrig fick tillräckligt ösig för ett tag sen, provade då att flytta gitarrerna så att dom hamnade 10ms tidigare, gjorde att hela låten lyfte! kolla också om du kan variera velocityn på diverse slag i trummorna, kan få dom att kännas mindre trummaskin...

Lycka till, och hoppas att jag kunde bidra med något!

Mvh Gustav

http://myspace.com/soulseductiontheband

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Har inte lyssnat, utan bara reagerat på det första du skrev. Du kommer aldrig att få det att låta fett och tight om det inte är tight och bra spelat. Enklaste sanningen i världen.

Hej,

Det är givetvist sant (och för mig tråkigt...). Dock, borde man inte kunna få tex gitarrljudet "tajtare till omfång" så att det kan bli både tyngre och mindre spretigt?

ONSatan

Du kan putsa i all oändlighet, men den sanning jag lärt mig genom att jobba med massor av band som både levererar hela dan och de som aldrig når fram, är just att det blir ALDRIG hårt, tungt, tight osv om det inte är spelat på just ett sådant sätt. Försök göra en tung metalproduktion när rytmsektionen inte är synkad. Du kommer och skruva tills huden på fingrarna är borta, men det blir aldrig bra. Funkar det inte så lira om. Du kommer att spara tid och nå ett oändligt bättre resultat. Låt inte skruvarivern fördärva vad som kanske skulle kunna bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat, utan bara reagerat på det första du skrev. Du kommer aldrig att få det att låta fett och tight om det inte är tight och bra spelat. Enklaste sanningen i världen.

Hej,

Det är givetvist sant (och för mig tråkigt...). Dock, borde man inte kunna få tex gitarrljudet "tajtare till omfång" så att det kan bli både tyngre och mindre spretigt?

ONSatan

Du kan putsa i all oändlighet, men den sanning jag lärt mig genom att jobba med massor av band som både levererar hela dan och de som aldrig når fram, är just att det blir ALDRIG hårt, tungt, tight osv om det inte är spelat på just ett sådant sätt. Försök göra en tung metalproduktion när rytmsektionen inte är synkad. Du kommer och skruva tills huden på fingrarna är borta, men det blir aldrig bra. Funkar det inte så lira om. Du kommer att spara tid och nå ett oändligt bättre resultat. Låt inte skruvarivern fördärva vad som kanske skulle kunna bli bra.

Hej,

Tack för ett ärligt tips!

Jag ska ha detta pinnat på väggen (med en del andra tips jag fått här).

Vissa sanningar är bra att ha "framför ögonen" ...

EDIT: tryckfelsnisse...

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...